Megjelent: 2 hónapja

Építkezni szeret és harcolni fog az apróbetűs részekkel az Erste Bank új marketing és PR-vezetője

Rigid, hierarchikus szervezetre számított Blaumann Debóra, amikor az FMCG-szektorból átigazolt az Erste Bankhoz, ehelyett rengeteg rugalmas, közvetlen, őszinte, a munkájáért rajongó vezetővel és munkatárssal találta magát egy hajóban. Itt nem csupán üres lózung, hanem a vállalati DNS része az ügyfelek és a rászorulók iránti hosszú távú felelősségvállalás, de munkavállalóival is évtizedes távlatokban tervez a bank. Interjú Blaumann Debórával, az Erste Bank marketing és PR vezetőjével, aki szerint univerzális és jogos elvárás az emberek részéről, hogy szeretnék köznapi nyelven megérteni a pénzügyeiket is.

Augusztus közepén nevezték ki az Erste Bank marketing és PR-vezetőjévé. Az FMCG-ből érkezett a pénzügyi szférába. Mi motiválta, hogy új területen próbálja ki magát, és vezetőként mekkora kihívás egy ilyen ágazati váltás?

Mindig szerettem volna kipróbálni magam egy olyan szigorúan szabályozott iparágban, mint a bankszektor. Nem volt könnyű döntés elhagyni az előző munkahelyemet, az ott kötött barátságok miatt sem. De én építkezni szeretek, és közel 4 év alatt felépült az a vár, amit a Delivery Heronál a NetPincér és a foodpanda branddel terveztünk. A csapatom hatról 17 fősre bővült, és gyakorlatilag már nélkülem is működött. Ekkor találtam rá az Erste álláshirdetésére. Azt gondoltam, semmi esélyem erre a pozícióra, mert nincs banki tapasztalatom. Ez volt az első meglepetés, ami itt az Ersténél ért, ugyanis teljesen nyitottak voltak rám, sőt, kifejezetten előnynek tekintették, hogy egy másik területről érkezve új perspektívákat nyithatok, új nézőpontokat vethetek fel. Be kell vallanom, hogy pár hét után még mindig akadnak szakkifejezések házon belül, amikről azt sem tudom, eszik-e vagy isszák, de rengeteg segítséget kapok a kollégáimtól.

Blaumann Debóra közgazdász és politológus végzettségű, közel tíz év munkatapasztalattal rendelkezik, amelynek döntő részét nagyobb FMCG cégeknél és globális médiaügynökségeknél szerezte. A Delivery Herotól érkezett az Erste Bankhoz, ahol a NetPincér, majd a foodpanda márkákat építette marketing vezetői pozícióban. Csapatához tartozott a PR, a kreatív gyártás és CSR területe is. Szakmai tapasztalatai a marketing és az üzletfejlesztés területére fókuszálnak, mint például termékek, szolgáltatások és márkák piaci bevezetése, tech-fejlesztések és -migrációk, illetve kiterjednek hosszú távú regionális és helyi stratégiák kidolgozására is. Szakmailag irányított márkák beolvasztását, valamint rebrandingjét célzó projekteket is. Többek közt az Erste Bank küldetése és társadalmi felelősségvállalása motiválta a váltásra.

Miért éppen az Erstét választotta a hazai pénzügyi szereplők közül?

Évek óta figyelem ezt a szervezetet, és nagyon szimpatikus volt, ahogy például a vállalati felelősségvállalásról (CSR) és a digitalizációval kapcsolatos teendőikről gondolkodnak. Itt a CSR nem csak lózung, amit letudnak évente egy-két óvoda kerítésének lefestésével és az arról szóló sajtóközleménnyel, hanem a vállalati DNS része. Azt mondták nekem az állásinterjún, hogy az Ersténél a határ a csillagos ég, és azért választanak engem, mert bíznak abban, hogy tényleg valami újat fogok csinálni. Eddig úgy érzem, ehhez minden támogatást meg is kapok. Egy komoly, rigid, hierarchikus felépítésű szervezetre számítottam, ehelyett rengeteg intelligensnél intelligensebb munkatárssal, rugalmas, közvetlen és őszinte vezetőkkel találtam magamat egy hajóban. Itt mindenki szenvedélyesen és örömmel beszél a saját szakterületéről. Ha nem lennék egyébként is motivált, ez a mentalitás akkor is átragadna rám.

Egyik feladata a pénzintézet megújulásának megjelenítése, a kommunikációs eszköztár bővítése lesz. Mik a tervei pontosan?

Közelebb szeretném hozni a bankot az emberekhez, megmutatni a jelenlegi és leendő ügyfeleinknek, milyen barátságos, életközeli szervezet ez, mennyi értéke van, amiről talán még soha nem is hallott a nagyközönség. Az Erste egy olyan hely, ahol odafigyelünk az emberekre, a mikro-, a kis- és középvállalkozásokra is, és ahol közérthetően kommunikálunk. Azt gondolom, életkortól függetlenül univerzális - és nagyon is jogos! - elvárás a banki ügyfelek részéről, hogy szeretnék érteni, pontosan milyen terméket, konstrukciót kínálunk nekik, mit jelent a gyakorlatban az, ami egy-egy hitel- vagy befektetési szerződésben áll. Jogi bikkfanyelv helyett hétköznapi nyelvet fogunk használni. Az a célunk, hogy az ügyfeleink pontosan értsék, mit írnak alá.

Éppen a már említett szigorú pénzügyi szabályozó környezet miatt ez nem lesz könnyű feladat.

Szerencsére a terveimmel nyitott ajtókat döngetek. Az Erste egy 200 éves nemzetközi bank, ami további legalább 200 évre tervez ezen a piacon, így nem szorul rá, hogy olyan termékeket ajánljon az ügyfeleinek megfejthetetlen pénzügyi szakzsargonba csomagolva, ami végül csak neki hajt hasznot. Mi azért vagyunk, hogy támogassuk például azokat a kis- és középvállalkozásokat, amelyek a magyar munkavállalók háromnegyedét foglalkoztatják. Ha nekik jól megy az üzlet, nekünk is jól megy, és jól fog menni a tulajdonosainknak is. Ez ilyen egyszerű. Ha pedig a magánemberek olyan termékeket választanak banki tanácsadóink segítségével, ami hosszú távon hozzájárul egzisztenciális biztonságuk megteremtéséhez, sőt bővüléséhez, akkor megint csak mindenki jól jár. Ezért vagyunk elkötelezett hívei a pénzügyi egészség megteremtésének, a munkanélküliség és a szegénység elleni küzdelemnek most is, az Erste Social Banking programja, Social Housing projektjei, valamint a pénzügyi edukáció, a pénzügyi kultúra fejlesztése révén. Az Erste számára mindez nem csupán a CSR stratégia része, hanem olyan szilárd és hosszú távú működési alap, amire tekintettel még az üzleti célokat, a munkatársak és a vezetők jövedelmét befolyásoló KPI-okat is megváltoztatja. Ehhez hasonló felelősségvállalást én sem a pénzügyi szektorban, sem másutt nem láttam még. Mi itt abban hiszünk, hogy egyre inkább átalakul a pénzintézetek szerepe: a klasszikus pénzügyi közvetítés mellett mind fontosabbá válik a tanácsadás, az ügyfelek pénzügyi egészségének javítása, megőrzése, megteremtése. Ez a jövő.

Jelenlegi és leendő munkavállalóik számára mi az üzenet? Hiszen - ahogy számos más ágazatban - itt is komoly munkaerőhiánnyal és fluktuációval küzdenek a piaci szereplők.

Szerencsére e téren sem ma kezdte az építkezést az Erste, és ez most előnyt jelent. Vannak, akik most kezdik a sprintet, de mi már régen a maratoni távon futunk. Én akkor döntöttem el végleg, hogy átigazolok ide, amikor egy kedves, évek óta itt dolgozó ismerősöm megerősített abban a saját mindennapi tapasztalatai alapján, hogy ennél a cégnél jól fogom érezni magam, mert itt odafigyelnek a munkavállalókra. Hogy csak az elmúlt hónapok intézkedéseit soroljam: elindult a munkavállalói részvényprogram, aminek révén gyakorlatilag minden arra jogosult kolléga a bank társtulajdonosa lesz. Az infláció okozta nehézségekre tekintettel mindenki, aki bruttó egymillió forint alatt keres, egyszeri, legalább 200 ezer forint összegű juttatást kap, és előrehoztuk az éves rendes béremelés időpontját is. A dolgozóknak havi átlagban mindössze a munkaidejük 50 százalékát kell az irodában tölteni, reggel 7 és este 8 óra között szabadon rendelkeznek az idejükkel. A munka-magánélet egyensúlyának megőrzése érdekében azonban megbeszéléseket továbbra is csak reggel 8 és este 5 óra közé lehet szervezni. De működik itt az ún. alkotói szabadság intézménye is, ami a munkaviszony hosszától függően akár 4 hétig is terjedhet.

Ezek most egy igazán vonzó munkáltató ismérvei?

A körülmények folyamatosan változnak, de azt gondolom, hogy igen, élen járunk a kollégákkal való törődés területén is. A Covid és a mostani körülmények is azt mutatják, hogy folyamatos alkalmazkodásra van szükség, rugalmasnak, innovatívnak kell lenni, de a legfontosabb, hogy a munkaadó tartsa a szavát és a kollégák tudják: minden élethelyzetben számíthatnak rá. Természetesen nagyon fontosak a konkrét juttatások, de a leglényegesebb szerintem a hosszú távú perspektíva és a törődés egy vállalat részéről. Ez az, amiből végül mindenki profitál. Azt gondolom, nem véletlen, hogy számos kollégám már több mint egy évtizede dolgozik az Ersténél. Itt nem egy-két évre terveznek a belépőkkel.

Az Erste CSR tevékenysége, ami a fiatal generációk számára a közvetlen kommunikáción kívül szintén egy nagyon fontos terület. Ebben szintén élenjáró a bank?

A CSR-ral kapcsolatban ugyanaz az alapelv, ami a munkatársakkal és az ügyfeleinkkel való törődés területén: az Erste több évtizedes távlatban gondolkodik, és nem arra törekszik, hogy a rövid távú előnyöket aknázza ki például a vállalati felelősségvállalás terén. A pénzügyi egészség segítése stratégiánk részévé válik, aminek az előszeleként évek óta folyamatosan futnak social banking projektjeink is. Ezek lényege, hogy abban segítjük a rászorulókat, amihez a legjobban értünk: a banki finanszírozásban és az azzal kapcsolatos tanácsadásban. Civil szervezetek, alapítványok egész sorát támogatjuk, nem csak anyagilag, de azzal is, hogy kedvező feltételekkel hiteleket és számlavezetési lehetőséget kínálunk a társadalmilag hasznos vállalkozásoknak. Az Erste Csoport Social Housing Programja  2030-ig 15 ezer megfizethető bérlakás építését tűzte ki célul a régióban. A hosszú távú sikerhez az kell, hogy másképpen gondolkodjunk. Elnézve az elmúlt évek válságait és a közeljövőben ránk váró nehézségeket, úgy gondolom, nem tudunk eleget tenni az emberekért és a vállalkozásokért, amire viszont képesek vagyunk, azt mindenképpen meg kell tennünk. Nincsenek kétségeim, hogy az Ersténél - ahogy eddig, úgy ezután is - ez fog történni.

A nyitóképen Blaumann Debóra

  • 2022.12.01CX-Ray hálózatelemzés online workshop Szeretnéd tudni, hogy kik a véleményvezérek, mentorok, talentek, szakértők, információforrások, kiégés szélén állók, elkötelezettek, elszigeteltek vagy potenciális vezetők a szervezetben? Részletek Jegyek
  • 2022.12.01CX-Ray elégedettség felmérés online workshop A munkahelyi hatékonyság az elégedett kollégákkal kezdődik! Skálázható, szűrhető eredmények - tudd meg, munkatársaid szerint, mik a valóban égető problémák! Részletek Jegyek
  • 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében. Részletek Jegyek
  • 2023.03.03HR Basic HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Még mindig nem az 50 az új 30: jelen van az életkor alapú előítélet az álláspiacon

Az életkor alapú előítélet – az úgy nevezett ageism - különösen a középkorú munkavállalókat sújtja. A nyugdíjasok foglalkoztatását az... Teljes cikk

Száz cég utasította el, de miután kiállt egy táblával az utcára, a JPMorgan egyik igazgatója is megkereste

Mohammad Arham Shahzadot üzleti menedzsment diplomájával a zsebében 95 cég utasította el. Amikor azonban kiállt az utcára egy táblával London... Teljes cikk

Az érzelmileg intelligens munkavégzés ereje

A vezetők manapság - a Covid óta fokozottan - az érzelmi intelligenciát, más néven EQ-t keresik. A magas szintű érzelmi öntudattal és... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek