kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Gyerekkori álmok válhatnak valóra: legyen mozdonyvezető!

A MÁV-nál több szakmában is folyamatos a toborzás, a szakképzések is egymást érik. Mozdonyvezetőnek másfél év, kalauznak már tíz hónap alatt tandíjmentesen kiképez a cég bárkit, aki érettségivel rendelkezik, írja a nol.hu.

images

A toborzásba azért kezdtek bele, mert a MÁV létszám-gazdálkodási adataiból az derül ki, hogy nincs elég vasutas. A cégcsoport központi vállalkozásánál, a MÁV Zrt.-nél például 2013 végén, a 16,1 ezer fős létszámkeretből 242 fő hiányzott. A több mint 14 ezer főt foglalkoztató MÁV-Start Zrt. is folyamatosan toboroz.

Csak tavaly 233 kalauz szállt le végleg a vonatról. A népszerűtlennek tartott munkakörben a létszámhiány általában 120-150 fő. A kilépni akarók megtartásához kevésnek bizonyult a tavalyi 2,4 százalékos béremelés. De látszólag nem elég erős motiváló erő a jegyvizsgálók 176 ezer, a vezető jegyvizsgálók 199 ezer forintos átlagbére sem, ami a különféle költségtérítésekkel, juttatásokkal együtt az előbbieknél 148 ezer, utóbbiaknál 162 ezer forintos nettó jövedelmet jelenthet.

Persze nyilvánvaló, hogy miért népszerűtlen ez a szakma: a jegyvizsgálók folyamatos munkarendje önmagában is megterhelő, hiszen a vasút nem áll meg, legyen hétvége vagy ünnepnap, akit szolgálatba vezényelnek, annak mennie kell. És hát, a bliccelni próbáló utasok gyakran sértegetik, esetleg bántalmazzák a kalauzt. Emellett a vonatok személyzetének komoly jogi és forgalmi ismeretekkel kell rendelkezniük, ehhez tudásukat folyamatosan szinten kellene tartani.

A MÁV márciusi és áprilisi felvétellel újabb százfős jegyvizsgálói tanfolyamot indít. A fővárosban összesen 77, Miskolcon hét, Szegeden öt, Szombathelyen 11 hallgatói szerződést kötnek meg.

A szakemberhiányt érzik a MÁV többi szolgálati területén is. A pályavasúton például tavaly decemberben a tényleges állomány 221 fővel volt kisebb a tervezettnél. Elsősorban középfokú végzettségű szakmunkásból volt és van kevés most is. Hiányoznak a biztosítóberendezés-, illetve felsővezeték-szerelők, a közlekedés-automatikai műszerészek, a lakatosok. De Budapesten segédmunkás sincs elég, sőt itt a mozdonyvezetőket is lasszóval fogják. Holott a MÁV-Start számára létkérdés a személyszállító vonatok továbbításához szükséges mintegy háromezer fős állomány megőrzése ezen a területen.

nol.hu
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani

Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk

Inkább izgalmas legyen mint stresszmentes? - ilyen szempontok szerint választanak munkahelyet a fiatalok

Melyek a legfontosabb szempontok munkahelyválasztás esetén? Az Ifjúságkutató Intézet friss kutatásában megvizsgálta a 15–39 évesek elvárásait.... Teljes cikk