Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 9 éve

Hobbiból vállalkozás: így indult a szappanfőzés

Négy éve tanítja a budapestieket a Házikence Tanoda szappant főzni, krémeket és dekorkozmetikumokat készíteni. A két alapító közös hobbijából indult vállalkozás sikerével kezdetben ők maguk is alig tudtak lépést tartani. Az egyik tulajdonos, Csikós Veronika megosztotta velünk a sikerük receptjét.

Honnan jött az ötlet, és miért éppen kence?


Csikós Veronika:

A társam, dr. Torma Viktória a SOTE-n volt kutató vegyész, ő kezdett otthon szappanokat és kencéket keverni, amikor a gyerekei születtek. Gondolta másoknak is megmutatja, mit tud. Az első alkalmat a saját blogján hirdette meg 2010-ben mindenféle egyéb reklám és marketing nélkül, próba szerencse alapon. A második foglalkozáson találkoztunk. Én korábban irodavezetéssel, értékesítéssel, marketinggel, pénzüggyel is foglalkoztam, de akkor éppen munka nélkül voltam. Az összefogásunkból született a Házikence Tanoda, amelyhez ő a szakmai tudást, én pedig az operatív hátteret adom. Akkor a szappankészítéssel kezdtünk, azóta két vonalat viszünk, a Szappansulit és a Kencesulit.
Csikós Veronika


Honnan tudták, hogy ez sikeres lesz, hogy van itt egy piaci rés?



Az egész spontán jött, nem végeztünk piackutatást. Volt valami, amit mindketten szerettünk. Én egy allergia miatt fordultam a természetes kozmetikumok felé, ő pedig a gyerekek miatt.

Az első alkalmon ketten voltak, a második már négyen, három hónap után már 16-an. Láttuk, hogy erre lehet építeni. A vállalkozást már 2010-ben bejegyeztük. A hivatalos ügyintézés gond nélkül lement, az ügyvédünk profi módon, két hét alatt levezényelte, az üzlet pedig néhány hónap múlva már nyereségessé is vált.
Torma Viktória

Az első két évünk azzal telt, hogy a saját piacunkat és a saját fejlődésünket próbáltuk utolérni. Nem számítottunk arra, hogy ekkora siker lesz. 2012-ben már 3 alkalmazottunk volt. Most öten dolgozunk teljes munkaidőben, hárman pedig részmunkaidőben oktatnak.

Mivel ez nem egy gyártó tevékenység, kevés befektetéssel megúsztuk, és a bevételeket visszaforgatva tudtunk fejleszteni. Szerencsénk volt, mert az egész újdonság volt, egyedül voltunk a piacon. Egy telítettebb piacon nem így történnek a dolgok.


Azóta lett konkurenciájuk?



Igen, többen is feltűntek, ők mind nálunk tanultak.


Milyen tanfolyamokat kínálnak és kik látogatják ezeket?



Szappan- és kencekészítést (krémek, dekorkozmetikumok) tanítunk kilencmodulos (9 alkalom, 9 nap), államilag akkreditált tanfolyamokon. Ezek nem csak hobbitanfolyamok. Bár szakmát nem adnak, de olyan tudást nyújtanak, amelyre később akár megélhetést is lehet építeni.

Általában hölgyek jönnek, és kis százalékban férfiak. Ők többnyire pénzkereseti lehetőséget látnak ebben, kozmetikum- vagy szappanüzem nyitásán gondolkodnak. Sok a családos nő, akik bőrprobléma vagy a természetvédelem iránti elkötelezettségük miatt jönnek. Mi csak természetes anyagokat, természetes olajokat használunk, és csak a sminkes tanfolyamon van állati eredetű színezék.


Hogyan hirdetnek?



Online vagyunk jelen: weboldalon, Facebookon, közösségi médiában, Google hirdetéseken. Releváns eseményeken tartunk bemutatókat, előadásokat.


Milyen kihívást jelentett a vállalkozóvá válás?



A vállalkozói léthez is szocializálódni kellett. Korábban alkalmazottak voltunk, így munka közben kellett felszedni a szükséges tudást és kompetenciákat. A saját sikereinkből és kudarcainkból tanultunk.

Sok segítséget kaptunk tanácsadó szervezetektől. Korábban a Seed Alapítványhoz jártunk, ők kisvállalkozóknak adnak tanácsot, és egyébként női vállalkozókat segítő programjuk is van. Most a NESsT-től kapunk mentorálást, ők egy társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezet.

A munkaszervezés szempontjából új volt, hogy magamnak kell kitalálni a feladatokat és az ütemezést. Kicsit össze is folyik az idő, nehéz elengedni a munkát, figyelnem kell rá, hogy ne mindig a vállalkozás körül forogjanak a gondolataim.


Szeretnének nagy céget?



A távlati cél, hogy ne csak Budapesten legyenek tanfolyamaink. Az országos lefedettség mellett külföldön is szeretnénk terjeszkedni, de ez az elképzelés még éppen kidolgozás alatt van. A budapesti központot nem szeretnénk tovább növelni.


Milyen tanácsot adna annak, aki most vág bele egy vállalkozásba?



Tervezés, előre gondolkodás nélkül nem megy. Fontos előre számolni, piackutatást végezni, úgy stabilabban lehet tervezni. Ha nem tudja az ember, hogy mire számítson, akkor nehéz. És keresni kell a szakértő segítséget is.
  • 2022.10.11HR Fest 22 - Forgatókönyvek sűrűjében Újra jön a HR-világ legmeghatározóbb szakmai eseménye. Ősszel újra vár a HR Fest az Akvárium Klubban, ahol ezúttal a gyors változásokra és a közeledő sötét felhőkre fókuszálunk. Neked van már forgatókönyved? Részletek Jegyek
  • 2022.10.11XIX. Magyar Munkajogi Konferencia Atipikus munkajogviszonyok, munkaszerződés és munkajogviszony tartalma, határozott idejű jogviszony sajátosságai. Milyen kihívásokkal kell a cégeknek jelenleg szembenézniük munkaügyi kérdésekben? Nem érdemes hiányoznia a XIX. Munkajogi Konferenciáról. Részletek Jegyek
  • 2022.10.13TÉR workshop - Legyél a teljesítményértékelés szakértője! Miről lesz szó? TÉR bevezetés lépései, szakmai újdonságok, legjobb gyakorlatok, működtetéssel kapcsolatos szakmai titkok. A rendezvény ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Részletek Jegyek
  • 2022.11.09Új EU-s irányelvek a Munka Törvénykönyvében Jelentős munkaügyi adminisztratív feladat ősz elején - két irányelv átültetésével módosul a munka törvénykönyve. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egyénre szabott feladatkört kapnak a Magyar Postánál a megváltozott munkaképességűek

A Magyar Posta Tegyünk Együtt! programja elindulása óta mintegy 60%-kal nőtt a megváltozott munkaképességű munkavállalók száma a vállalatnál. Teljes cikk

Valóban a fegyelmi az egyetlen eszköz?

Miért kockázatos eszköz a fegyelmi, és miért érdemes más eszközökhöz nyúlnia a vezetőnek? Erről is beszélnek majd részletesebben a 2022.... Teljes cikk

Sokszínű csapatoké a jövő!

Miért hasznos a sokszínűség és miért érdemes ezzel a mai munkahelyeken is kiemelten foglalkozni? Erről kérdeztük Greff Rékát, a Develor... Teljes cikk