kapubanner for mobile
Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 10 éve

Hobbiból vállalkozás: így indult a szappanfőzés

Négy éve tanítja a budapestieket a Házikence Tanoda szappant főzni, krémeket és dekorkozmetikumokat készíteni. A két alapító közös hobbijából indult vállalkozás sikerével kezdetben ők maguk is alig tudtak lépést tartani. Az egyik tulajdonos, Csikós Veronika megosztotta velünk a sikerük receptjét.

Honnan jött az ötlet, és miért éppen kence?


Csikós Veronika:

A társam, dr. Torma Viktória a SOTE-n volt kutató vegyész, ő kezdett otthon szappanokat és kencéket keverni, amikor a gyerekei születtek. Gondolta másoknak is megmutatja, mit tud. Az első alkalmat a saját blogján hirdette meg 2010-ben mindenféle egyéb reklám és marketing nélkül, próba szerencse alapon. A második foglalkozáson találkoztunk. Én korábban irodavezetéssel, értékesítéssel, marketinggel, pénzüggyel is foglalkoztam, de akkor éppen munka nélkül voltam. Az összefogásunkból született a Házikence Tanoda, amelyhez ő a szakmai tudást, én pedig az operatív hátteret adom. Akkor a szappankészítéssel kezdtünk, azóta két vonalat viszünk, a Szappansulit és a Kencesulit.
Csikós Veronika


Honnan tudták, hogy ez sikeres lesz, hogy van itt egy piaci rés?



Az egész spontán jött, nem végeztünk piackutatást. Volt valami, amit mindketten szerettünk. Én egy allergia miatt fordultam a természetes kozmetikumok felé, ő pedig a gyerekek miatt.

Az első alkalmon ketten voltak, a második már négyen, három hónap után már 16-an. Láttuk, hogy erre lehet építeni. A vállalkozást már 2010-ben bejegyeztük. A hivatalos ügyintézés gond nélkül lement, az ügyvédünk profi módon, két hét alatt levezényelte, az üzlet pedig néhány hónap múlva már nyereségessé is vált.
Torma Viktória

Az első két évünk azzal telt, hogy a saját piacunkat és a saját fejlődésünket próbáltuk utolérni. Nem számítottunk arra, hogy ekkora siker lesz. 2012-ben már 3 alkalmazottunk volt. Most öten dolgozunk teljes munkaidőben, hárman pedig részmunkaidőben oktatnak.

Mivel ez nem egy gyártó tevékenység, kevés befektetéssel megúsztuk, és a bevételeket visszaforgatva tudtunk fejleszteni. Szerencsénk volt, mert az egész újdonság volt, egyedül voltunk a piacon. Egy telítettebb piacon nem így történnek a dolgok.


Azóta lett konkurenciájuk?



Igen, többen is feltűntek, ők mind nálunk tanultak.


Milyen tanfolyamokat kínálnak és kik látogatják ezeket?



Szappan- és kencekészítést (krémek, dekorkozmetikumok) tanítunk kilencmodulos (9 alkalom, 9 nap), államilag akkreditált tanfolyamokon. Ezek nem csak hobbitanfolyamok. Bár szakmát nem adnak, de olyan tudást nyújtanak, amelyre később akár megélhetést is lehet építeni.

Általában hölgyek jönnek, és kis százalékban férfiak. Ők többnyire pénzkereseti lehetőséget látnak ebben, kozmetikum- vagy szappanüzem nyitásán gondolkodnak. Sok a családos nő, akik bőrprobléma vagy a természetvédelem iránti elkötelezettségük miatt jönnek. Mi csak természetes anyagokat, természetes olajokat használunk, és csak a sminkes tanfolyamon van állati eredetű színezék.


Hogyan hirdetnek?



Online vagyunk jelen: weboldalon, Facebookon, közösségi médiában, Google hirdetéseken. Releváns eseményeken tartunk bemutatókat, előadásokat.


Milyen kihívást jelentett a vállalkozóvá válás?



A vállalkozói léthez is szocializálódni kellett. Korábban alkalmazottak voltunk, így munka közben kellett felszedni a szükséges tudást és kompetenciákat. A saját sikereinkből és kudarcainkból tanultunk.

Sok segítséget kaptunk tanácsadó szervezetektől. Korábban a Seed Alapítványhoz jártunk, ők kisvállalkozóknak adnak tanácsot, és egyébként női vállalkozókat segítő programjuk is van. Most a NESsT-től kapunk mentorálást, ők egy társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezet.

A munkaszervezés szempontjából új volt, hogy magamnak kell kitalálni a feladatokat és az ütemezést. Kicsit össze is folyik az idő, nehéz elengedni a munkát, figyelnem kell rá, hogy ne mindig a vállalkozás körül forogjanak a gondolataim.


Szeretnének nagy céget?



A távlati cél, hogy ne csak Budapesten legyenek tanfolyamaink. Az országos lefedettség mellett külföldön is szeretnénk terjeszkedni, de ez az elképzelés még éppen kidolgozás alatt van. A budapesti központot nem szeretnénk tovább növelni.


Milyen tanácsot adna annak, aki most vág bele egy vállalkozásba?



Tervezés, előre gondolkodás nélkül nem megy. Fontos előre számolni, piackutatást végezni, úgy stabilabban lehet tervezni. Ha nem tudja az ember, hogy mire számítson, akkor nehéz. És keresni kell a szakértő segítséget is.
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiderült, mennyire dolgoznak hatékonyan és a magyar fehérgallérosok

A hibrid munkavégzésre hosszabb távon is fel kell készülnünk: a magyar szellemi munkát végzők több mint egyharmada legalább egy-két napot... Teljes cikk

Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk