kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Hogyan kezeljük a dolgozókat válságban?

Válságban az első és legfontosabb dolog a pozitív hozzáállás és szemléletmód, amellyel nemcsak túlélni, de tovább élni és előre lépni is lehet - mondta Dulin Judit, az Astron Informatikai Kft. HR vezetője a májusi TESK HR Cafén, amelyen több hasznos ötletet is meríthettek a személyügyi szakemberek a toborzást, motivációt illetően.

Az elmúlt időszakban történt elbocsátási hullámokba igazi "aranyhalak" is bekerültek. Van néhány módszer a megszerzésükre, mielőtt mások elhalásszák Őket.

  • Pecázás: hirdetés a cégnév feltüntetésével. Lesz, akinél beakad ez a horog, mert már hallott a névről, vagy a cégről pozitív dolgokat és alig várja, hogy bekerülhessen.

  • Hálózás: tömeges szűrés és válogatás. Minél nagyobb a felhozatal, annál több jó szakembert lehet kiválasztani belőlük.

  • Szigonyozás=Lazacozás: Érdemes rugalmasan kezelni a felvételi rendszert, ha a máskor elérhetetlennek tűnő szakemberek megszerezhetőek a piacon. Ilyenkor meggondolandó személyzeti tanácsadó cégek bevonása a folyamatokba, akik folyamatosan figyelik a piacot és azonnal értesülnek a kisebb-nagyobb elbocsátásokról.

    Nagyon fontosak az egyetemi kapcsolatok. A legjobb pályakezdők megnyerhetőek már a diploma megszerzése előtt is, a recept, hogy kézen kell őket fogni. Meg kell ismertetni a diákokkal a cégnevet, beépülni az oktatásba. Ennek számtalan módja létezik: lehet kurzust indítani, előadást tartani, vizsgáztatni, diplomáztatni, gyakorlati helyeket biztosítani, valamint szakképzési támogatás keretében tanszékeket támogatni.

    Pánikhangulatban, válsághelyzetben a már meglévő jó kollégák is elbizonytalanodhatnak. Ahhoz, hogy őket meg lehessen tartani és ne kezdjenek az első pánikhullámban új állás után nézni, meg kell nyugtatni őket és biztosítani megélhetésük biztonságát. A HR-esnek nemcsak a vezetőséggel, hanem a munkatársakkal is kommunikálnia kell. Szükséges, hogy az összes dolgozó egységes tájékoztatást kapjon arról, milyen események zajlanak a cég környezetében, a külső változások milyen helyzet elé állítják a céget, a folyamatosan elért eredményeket meg kell osztani velük, valamint a vállalat jövőbeli terveit, hiszen ez az, ami az ő létbiztonságukat is garantálja. Nem utolsó sorban, nem elég gondolni, a cég nyilvánossága előtt is ki kell mondani: "a cég stabil helyzetben van."

    Nagyban gondolkozva: a munkaerőpiacon a cégmarketing a HR-es feladata. A HR vezető sales-essé válik, amikor a pályázóknak "eladja" cégét. Minden szép és borús oldalával együtt, ugyanúgy meg kell nyerni a pályázót, mint az egyszerű fogyasztót. Ez különösen akkor igaz, ha kiemelten jó szakemberről van szó, aki után kapkodnak a munkáltatók. A HR vezető marketinges is, amikor cégét képviseli a munkaerő piacon. Korábban már szó volt a nagy merítés előnyeiről, ennek pedig a jó marketing az alapja. Éppen ezért: érdemes publikálni, nem elhajtani az információkért telefonáló újságírókat és ápolni a jó kapcsolatot a sajtóval. A következő alkalommal azt fogják megkeresni, aki szívélyesen bánt velük és nem teherként kezelte megkeresésüket. Érdemes nyilatkozni és jelen lenni, elvállalni minden (ésszerű) felkérést, szakértőként nyilatkozni. Ilyen alkalmakkor lehetőség nyílik a cég nevének megismertetésére. Az emberek emlékezni fognak rá, honnan jött az a szakértő, aki adott témáról beszélt.

    Sztancsek Mónika
    TESK Tanácsadó Kft.
    IT&Engineering
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

    Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

    Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

    „Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk