kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Így jött ki a válságból nyertesen a munkaerő-kölcsönző - esettanulmány

2019-ben zakatolt a gazdaság, a munkaerőhiány jelentette az egyik legnagyobb kihívást. Idén márciustól, a koronavírus terjedésével változott a helyzet. Hogyan tudott a Viapan Group megküzdeni a kihívásokkal és előnyére fordítani a megváltozott helyzetet? Egy HR-szolgáltatótól azért is érdemes tanulni, mert ők a saját szervezetükben is megtapasztalják a cégek kihívásait.

“Áprilisban a megbízásaink a korábbihoz képest hirtelen egyharmadára csökkentek. A termelőcégek a kölcsönzöttektől váltak meg első körben” - kezdi az utóbbi fél év bemutatását Vida Péter, a Viapan Group vezérigazgatója. A cégcsoport Kelet-Közép-Európa meghatározó HR-szolgáltatója, ide tartozik többek között a diákmunkában megkerülhetetlen Meló-Diák, a munkaerő-kölcsönzéssel, -közvetítéssel, fejvadászattal foglalkozó Viapan Dologidő, a Déli Szomszédok Nyugdíjas Szövetkezet. A cégcsoport kollaboratív robotok termelésbe állításával is foglalkozik. 2019-es forgalma közel kilencmilliárd forint volt. A cégcsoportnál évente mintegy 15 ezer dolgozó keres munkát, és csaknem 160 belső alkalmazott dolgozik, kecskeméti varrodájuk 40 megváltozott munkaképességű személyt alkalmaz.

A Viapan áprilisban főleg járműipari beszállítói területen érzékelt termelés-visszaesést, létszámcsökkentéseket. A cégcsoport így komoly nyomás alatt állt: egyszerre kellett munkát biztosítania az általa foglalkoztatott diák és felnőtt munkaerőnek, megóvnia a nyugdíjasszövetkezeti tagok egészségét és megtartani a belsősöket.


A kilábalás kulcsai: új iparágak és rugalmas szolgáltatás


Hogy mentse saját dolgozóit, a Viapan azokra a szektorokra koncentrált, ahol a legnagyobb szükség volt a plusz munkaerőre, ilyen volt például az élelmiszeripar és a mezőgazdaság. A megoldást még a többfrontos reform jelentette: a partnereknek kínált rugalmas megoldások, a szolgáltatások minél flexibilisebb kínálata, valamint a cégcsoport működésének racionalizálása.

A rugalmas szolgáltatás a rugalmasabb árképzést jelentette, valamint azt, hogy a szolgáltatási paletta minél több elemét (munkaerő-kölcsönzés, gyorskölcsönzés, diákmunkások, kollaboratív robotok termelésbe állítása, stb.) igyekeztek kombinálni a partnercégekre szabott megoldáshoz. Így napról napra ingadozó megrendelési volumen esetén lehetőség volt az ún. gyorskölcsönzés (egyszerűsített foglalkoztatás) segítségével naponta változó létszámigényt is kérni. Júniusban már látszott: fokozatosan bővül a feldolgozóipar, élénkül a szolgáltatás és a kereskedelem is.

A Viapan nagy sikerként könyveli el, hogy a 2020-as II. negyedéves terveik a vírushelyzet ellenére körülbelül 70%-on teljesültek.

Siker, hogy az idei szezonban Baranya megyében kétszer annyi diákot tudtak foglalkoztatni kukoricacímerezési munkákra, mint tavaly; a szilvaszezonra pedig 900 főt toboroznak. A balatoni nyári szezonban a Viapanon keresztül foglalkoztatott dolgozók száma pedig meghaladja az 1500 főt.


A költségcsökkentés volt a kulcs a válságban


A Viapannál is szükség volt belső reformokra, ami legfőképpen a beszerzések észszerűsítését és központosítását jelentette. Már a covidtól függetlenül, az év elején a csapat tagja lett egy profi beszerző, aki áttekintette az összes kirendeltség összes vásárlását. Hasonlóképpen kedvezőbb konstrukciókat értek el a biztosításokban, mivel összes munkatársuk ugyanazon biztosítóhoz tartozik és ezzel jelentős kedvezményt értek el.
Vida Péter: Nagy volt a megtartóereje a vállalati belső tréningeknek

A kormány által biztosított pályázati összegből visszaállították belső béreiket, és folyamatosan igyekeztek a dolgozók munkakörülményeit még jobbá tenni. Ennek köszönhetően nem volt szükség jelentős leépítésre.


Íme a nyerő munkaerő-megtartó lépések


Nagy a munkatárs-megtartó ereje a tréningeknek is: az év folyamán számos belső képzést tartottak ezek legtöbbjét pályázati pénzből. “Amikor ezeket a tréningeket terveztük, még nem is gondoltunk rá, milyen hasznosak lesznek a változásmenedzsment szempontjából: kommunikációs készségek fejlesztése, ügyfélszolgálati kommunikáció, pénzügyi ismeretek, toborzás, IT, sőt DISC-képzést is kaptak a kollégák. Ezeket a kijárási korlátozások alatt az online térbe tereltük - sikerrel. Az online munkavégzéshez az addig nem laptopon dolgozó kollégák laptopot kaptak, és elkészült egy segédanyag is, ami a home office munkához, egészségmegőrzéshez, időmenedzsmenthez adott segítséget - és elégedettségmérést is végeztünk” - összegzi az intézkedéseket Vida Péter. Nagy figyelmet fordítanak az autóflottára - a céges autókban a lehető legtöbb biztonsági berendezést, szolgáltatást kínálják. Az irodákban ergonomikus asztalokat, székeket helyeztek el.

Vida Péter hangsúlyozza: a munkavállalók és a partnercégek is a lehető legnagyobb biztonságot igénylik: ez jelenti számukra a gazdasági stabilitás alapját. Az atipikus, rugalmas foglalkoztatási formák: munkaerő-kölcsönzés és kollaboratív robotok alkalmazása nagy segítség a változó körülmények között, a belső szervezetet pedig a kommunikáció erősíti meg.

Bővebben a Viapan intézkedéseiről itt olvashat.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben?

Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk

Megtartott munkáltatói ígéretek

A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk

Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!

Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk