Kedvel, imád, hűha: a Facebook reakciók mögötti pszichológia
A szakemberek szerint a Facebook-on megjelenő új hangulatjelek tudatosabb önmonitorozóvá is tehetnek minket és reálisabb képet adhatnak a világról.
Ahogyan azt már számos EQ modell leírta, a fejlett érzelmi Intelligencia része az érzelmek hatékony felismerése, szabályozása, és kifejezése. Természetesen egyes pszichológusok szerint ezen kívül egyéb tényezők is hozzájárulnak az EQ-hoz, mint például az érzelmi ráhatás, mások érzelmi állapotának befolyásolása, vagy az empátia. Azonban a legtöbb modell az érzelmek hatékony felismerésére és pontos kifejezésére alapul.
Könnyen belátható, hogy bár a Like jel segít kifejezni az érdeklődésünket, valamint pozitív hozadékként megadja a "közösségiesség" érzését, mégsem szofisztikált módja az érzelmek kifejezésének. Ellenben az új reakciók (vagy precízebben érzelem-kifejező hangulatjelek) lehetővé teszik, hogy mások számára is láthatóvá tegyük, milyen érzés munkálkodik bennünk az adott eseménnyel kapcsolatban. Ennek első lépéseként az oldal választás elé állít, vagyis önmonitorozásra sarkall: Mit is érzek pontosan?
Ennek a kérdésnek a megválaszolása tökéletesen megegyezik az érzelem-felismerés folyamatával, ugyanis ez nem csak mások érzelmi állapotának felismerését, hanem önmagunk detektálását is jelenti.
Az érzelem-felismerési kutatások eredményéhez hűen a Facebook oldalon is az alapérzelmek közül válogathatunk. A Like és az "Imádom" a legkönnyebben felismerhető örömhöz kapcsolódik, míg a "hűha" a meglepettséget fejezi ki. Külön öröm, hogy a közösségi oldal fejlesztői nem feledkeztek meg a negatív érzelmekről sem, így a szomorúság és a düh ugyanolyan opció, mint a korábban felsorolt pozitívak.
(Ugyan Paul Ekman klasszikus modellje az alapérzelmek közé sorolja az undort és a félelmet is, ezek egyelőre nem elérhető opciók, de így is érezhetően az egyensúly felé közelítünk, megszüntetve a pozitív érzelmek több évtizedes egyeduralmát.)
A felhasznált hangulatjelek esetén különösen fontos, hogy azok a világ minden kultúrájában ugyanazokat az érzelmeket közvetítsék.
"Amit Mark kiemelten hangsúlyozott számunkra, az a reakciók univerzális érthetősége volt. Ezáltal biztosítani tudjuk, hogy nem csak bizonyos kultúrák számára válik használhatóvá, hanem kifejezetten a Facebook globális közösségének szóljon." - Ezt láthatjuk Sammi Krug, a Facebook termékmenedzserének a szavait idézve is.
A közösségi oldalakon korábban egyfajta eltolódott, élményekkel teli, "rózsaszín" világot ismerhettünk meg, ahol még a legszomorúbb híreket is a pozitív csengésű "Tetszik" jelzővel illettük, illetve a megosztott bejegyzések jelentős százaléka is pozitív volt, hiszen a legtöbb felhasználó az élet örömeit osztotta meg ismerőseivel.
Ehhez az eltolódott képhez mérve sokan unalmasnak, szürkének, vagy éppen sikertelennek látták magukat. Több felmérés is igazolta, hogy a Facebook-on eltöltött hosszabb idő után az emberek alacsonyabbra értékelik magukat és eredményeiket. A Facebook-on elénk táruló kép meglehetősen vonzó, így a felhasználók önmaguk felé támasztotta elvárásai és a realitás (a valós és az ideális én) egyre inkább eltávolodtak egymástól. Ez a hatás a kevésbé magabiztos személyeket még inkább önbizalom-hiányossá teheti, a versengő típusokat pedig újabb és újabb kihívás felé hajszolja. Ennek a tendenciának azonban könnyen véget vethet a negatív érzelmet tükröző hangulatjelek megjelenése, hiszen általuk reálisabb képet kaphatunk a világról. Emellett azt is üzenik, hogy igenis, a negatív érzelmeknek és a hibáknak is megvan a helye, merjük hát kifejezni őket!
A Facebook korábbi politikája jó metaforája lehet a konfliktuskerülő kollégának is, aki bár sok információt megoszt, állást foglal, és kikéri a véleményed, mégsem teljesen őszinte, hiszen a dolgoknak csak a pozitív oldalát láttatja, nem fejezi ki ellentétes véleményét, és nem ad negatív visszajelzést. Pedig ha őszinték akarunk lenni, mindannyian belátjuk, hogy a negatív vélemény magunkba fojtása előbb vagy utóbb még több szomorúságot, dühöt, vagy elégedetlenséget szül.
Tehát a hangulatjelek megjelenése nem csak az érzelmeink színesebb kifejezését támogatja egy gombnyomáson keresztül, hanem tudatosabb önmonitorozóvá is tehet minket. Egy szóval fejleszti az érzelmi intelligenciát, ezáltal hatékonyabbá és életszerűbbé téve a kommunikációt. Emellett felhívja a figyelmünket a negatív érzések helyére és szerepére, ezzel is lehetőséget adva a visszajelzések „tét nélküli” gyakorlására. Úgy tűnik, már az online közösség tagjai sem rejthetik póker arc mögé magukat.
Harsányi Kata
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 3 napja
- Mikor válik valósággá az AI-fenyegetés – és miért épp a fiatalok és a nők a legsebezhetőbbek? 7 napja
- Mi van, ha leáll a ChatGPT? Mennyire sérülékeny az MI-alapú munkavégzés? 1 hete
- 50 százalékkal megdobja a fizetést az AI bevonása 2 hete
- A szakképzésbe is begyűrűzik a mesterséges intelligencia 2 hete
- Hamarosan elfogadhatja a kormány az átdolgozott mesterséges intelligencia stratégiát 2 hete
- Felmérés: a fiatal dolgozók inkább a ChatGPT-t kérdezik, mint a főnöküket 2 hete
- Mesterséges intelligenciával írtad a CV-det? Erről ismeri fel a szakértő 2 hete
- Egyre inkább ösztönzik a cégek a dolgozókat az AI használatára 4 hete
- A magyar vállalkozások alig 4 százaléka használ MI-t, az EU átlag 8 százalék 4 hete
- Az AI akár 15 százalékponttal növelheti a globális GDP-t 2035-ig 1 hónapja