Megjelent: 13 éve

Képviselői juttatások: az ÁSZ szerint törvényi szabályozás szükséges

A számvevőszék szerint a magyar országgyűlési képviselők juttatása nem kiugróan magas sem a versenyszféra vezető tisztségviselőinek, sem a minisztériumok vezetőinek átlagához képest. A magyar képviselőknek biztosított költségtérítések abban térnek el a nemzetközi gyakorlattól, hogy az alapbéren felüli juttatások számlákkal, bizonylatokkal való alátámasztását nem szabályozták - emeli ki az ÁSZ.

Az Állami Számvevőszék nemzetközi összehasonlítást végzett az országgyűlési képviselők juttatásának mértékéről és a költségtérítések elszámolási gyakorlatáról. Az ÁSZ megállapította: a fizetésként kapott juttatás mindenhol adóköteles, a költségtérítések viszont jelentős részben nem azok.

A számvevőszék szerint a magyar országgyűlési képviselők juttatása nem tekinthető kiugróan magasnak sem a versenyszféra vezető tisztségviselőinek, sem a minisztériumok vezetőinek átlagához képest: a felső, felső középszintű közigazgatási vezetők kategóriájában - 600-700 ezer forint/hó - mozog. Igaz - írja az ÁSZ -, e kategóriákban a rendszeres személyi juttatáson túl, például jutalom, költségtérítés, ruhapénz, gépjárműhasználat, növelik az összjuttatást.

A legtöbb országban a képviselői munka díjazása az államigazgatás felső szintjéhez igazodik. A tizenegyezer eurós olasz képviselői alapdíj messze a legmagasabb Európában. Bulgáriában, Szlovákiában, Észtországban, Szlovéniában az átlagkereset három-ötszöröse a képviselői alapdíj.

A magyar országgyűlési képviselőknek biztosított költségtérítések nem a javadalmazás mértékében, hanem abban térnek el a nemzetközi gyakorlattól, hogy az alapbéren felüli juttatások számlákkal, bizonylatokkal való alátámasztását nem szabályozták - hangsúlyozza az ÁSZ, amely szerint a kiindulási problémát az jelenti, hogy a különböző térítéseknek a felhasználása éppen az elszámolási kötelezettség hiánya miatt megnehezíti az átláthatóságot, vagyis azt, jogosan jutnak-e bizonyos térítésekhez a képviselők.

A számvevőszék azt ajánlotta: vizsgálják felül a képviselői munkával összefüggő törvényi szabályozást, tételesen és egyértelműen határozzák meg az elszámolható költségek körét; a realitásokhoz igazodva, életszerűen határozzák meg a képviselői alapdíj összegét.

Magyar Hírlap
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
  • 2020.02.20recruiTECH Idén minden eddiginél erősebb programmal, számos külföldi (IRL, UK, PL) és hazai előadóval indítjuk útjára a recruiTECH, 2020.02.20-i eseményünket! Várjuk szeretettel a toborzási szakma színe-javát, és mindenkit, aki felelősséget érez a tehetségek megtalálásában. Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Betegszabadság és táppénz különbsége

A munkavállaló keresőképtelenségének első 15 napja betegszabadság, aminek lejárta után legfeljebb egy évig jár táppénz. Teljes cikk

Táppénz mértéke

A munkavállaló betegsége esetén, ha nem tud dolgozni, először 15 nap betegszabadság jár. Ha ez az időszak lejár, akkor további keresőképtelenség... Teljes cikk

Áfacsapdába léphetnek a rosszul felkészült katások

Hiába 12 millió forint a kata és az áfamentesség éves határa, számos olyan apró részletszabály van, ami miatt nem várt meglepetések érhetik a... Teljes cikk