kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Kiaknázatlan lehetőség a munkaerőpiacon: a pályakezdők

Egy felmérés szerint a közép-és kelet európai fiatalok továbbra is bizakodóak elhelyezkedési lehetőségeikkel kapcsolatban. Gazdasági tényezőktől függetlenül ugyanis, amikor új pozíciók betöltésére kerül a sor, a legtöbb cégnél, ahol nagy arányban alkalmaznak junior szintű alkalmazottakat, az első választás a pályakezdőkre esik. A kutatásból kiderül, mire érdemes figyelni pályakezdők toborzásakor.

images

A frissdiplomások tele vannak lendülettel, lelkesedéssel és új ötletekkel. Szorgalmasan tanulnak, hatékonyan alkalmazkodnak az új környezethez, ideális célpontok a karrier építés és utódlás tervezés számára. Nincsenek még tapasztalataik arra vonatkozóan, hogy mit lehet és mit nem lehet megtenni. Ezek a jellemzők hasznosak lehetnek bármely szervezet számára.

Az elmúlt évek akut tehetség-hiánya kombinálva az egyetemet elhagyók generációjával olyan helyzetet eredményezett, melyben egyre kevesebb az olyan tehetséges diplomás fiatal, akiket a szervezetek szívesen alkalmaznának. Azok a pályakezdők pedig, akikre mégis illik a leírás, több álláslehetőség közül is válogathatnak. A frissdiplomásoknak ezért minden eddiginél részletesebb elgondolásaik vannak arról, hogy hol és hogyan fognak dolgozni. Ezek a fiatalok igen öntudatosak és gyakran rendkívül körültekintően választanak munkáltatót. Ezért ahhoz, hogy a vállalatok magukhoz vonzzák és megtartsák a tehetséges fiatalokat, meg kell érteniük azt, mi motiválja a pályakezdőket és mik a céljaik.

Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjunk arról, hogy mit várnak el a közép-és kelet európai fiatalok a karrierjüktől, a Hudson három országban végzett kutatást (Cseh Köztársaság, Lengyelország és Ukrajna) és közel 600 személyt vontak be a vizsgálatba. Az eredmények azt mutatják, hogy a frissdiplomások általában hosszú távon gondolkodnak a karrierjükről és a leghatékonyabb eszközöket veszik igénybe, hogy munkát találjanak.

A legerősebb motiváló erő számukra az, hogy lehetőségük nyíljon a szakmai fejlődésre. Annak ellenére, hogy nehéz gazdasági idők járnak, a javadalmazás csak a második helyre került, a harmadik helyet pedig érdekes módon az egészségügyi biztosítás foglalta el. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a pályakezdőknek nagyon átgondolt elképzelésük van a jövőbeli munkáltatójukról. Pontosan tudják, mit akarnak; tapasztalatszerzést, fejlődési lehetőséget és biztonságot - pénzügyi és jólléti tekintetben egyaránt.

A vizsgálatból az is kiderült, hogy sokan szeretnének első munkahelyünkön maradni. Bár a kapott válaszok 1-5 évnyi tartományban mozogtak, a válaszadók több mint fele legalább két évig szeretne első munkáltatója mellett maradni.

Amikor álláskeresésre kerül a sor, a pályakezdők minden országban elsőként az internetes álláshirdetések és a cégek honlapjai között böngésznek, valamint részt vesznek az egyetemi állásbörzéken. Az ilyen jellegű rendezvényeken a cégek képviselői általában olyan személyek, akik jellemzően korábban végeztek az adott egyetemen és annak a szervezetnek a kapcsolatait építik, ahol éppen dolgoznak.

Érthető, hogy a pályakezdők szeretnének hozzáférni olyan hatékony eszközökhöz, amelyeknek segítségével bepillantást nyerhetnek egy-egy cég működésébe, jogaiba, jogosultságaiba. Célzottan az álláshirdetéseket keresik, hiszen továbbra is ezek a legmegbízhatóbb információforrások. Talán meglepő, de a közösségi média nem foglal el magas pozíciót az álláskeresők kedvelt csatornáinak listáján. A hatékony önmenedzselés ugyanis az olyan oldalakon, mint a Facebook vagy a Twitter - annak ellenére, hogy igen népszerűek a frissdiplomások körében - még mindig nehéz feladat, mert kevés szervezet használja ezeket. Remélhetőleg ez a helyzet megváltozik az elkövetkezendő években és egyre több szervezet tanulja meg, hogyan használja ezeket az eszközöket, mert gyakran kiaknázatlan egyetemi hallgatói bázissal rendelkeznek.

Mit jelent mindez azon szervezetek számára, amelyek olyan költséghatékonyan és olyan eredményesen szeretnék kiválasztani a frissdiplomásokat amennyire csak lehet? A kutatások olyan nyomokról árulkodnak, amelyek alapján a Hudson szakemberei három javaslatot fogalmaztak meg:

1. Győződjön meg arról, hogy cégük álláshirdetései hangsúlyozzák-e a munkahely stabilitását, és a javadalmazás mellett a fejlődési lehetőségekről is szó esik-e. Azoknál a vállalatoknál, amelyek így tesznek, várhatóan nagyobb részben térül meg a frissdiplomások toborzására és kiválasztására fordított erőforrás. Elengedhetetlen azonban, hogy a kommunikáció őszinte legyen. A reklámnak könnyen hozzáférhetőnek kell lennie és a benne foglalt minden ígértet teljesíteni kell. Ne legyenek benne üres követelések vagy eltúlzott fejlődési lehetőségek.

2. Bizonyosodjon meg róla, hogy a frissdiplomások toborzására szánt felhívásait olyan csatornákon át közvetítik, amiket az egyetemisták leginkább kedvelnek; azaz internetes álláshirdetéseken és állásbörzéken keresztül. Amennyiben az önök hirdetései nem fókuszálnak ilyen csatornákra, át kell gondolnia, milyen szemléletet is kíván alkalmazni toborzáskor.

3. Bár a vírusfertőzés modelljén - vagy a szóbeszéden alapuló marketing módszerek semmilyen mélységben nem jelennek meg ebben a felmérésben, és a közösségi médiát sem tekinti hatékony információforrásnak, tagadhatatlan, hogy a társadalmi hálózatok biztosítják az egyik leghatékonyabb eszközt: a szájhagyomány útján történő információátadást. Azoknak a merész vállalatoknak, amelyek szeretnének úttörők lenni ebben a megközelítésben, biztosítaniuk kell, hogy az üzeneteik eredetiek és tetszetősök legyenek.

A gazdasági környezettől függetlenül tehát sok vállalat alkalmaz pályakezdőket számtalan - a szervezetek számára - pozitív tulajdonságuk miatt. A toborzás és kiválasztás folyamata azonban talán a megszokott és bevált eszközök helyett más módszereket igényel abban az esetben, ha egy cég frissdiplomásokat kíván alkalmazni.

Career Solutions Kft., Hudson franchise partner

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Németország kinyitotta álláspiacát a szakképzettek előtt

Tavaly novemberben lépett hatályba - egyes rendelkezései idén fognak - az új német szakképzett bevándorlásról szóló törvény, amely jelentősen... Teljes cikk

"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk