Kiaknázatlan lehetőség a munkaerőpiacon: a pályakezdők
Egy felmérés szerint a közép-és kelet európai fiatalok továbbra is bizakodóak elhelyezkedési lehetőségeikkel kapcsolatban. Gazdasági tényezőktől függetlenül ugyanis, amikor új pozíciók betöltésére kerül a sor, a legtöbb cégnél, ahol nagy arányban alkalmaznak junior szintű alkalmazottakat, az első választás a pályakezdőkre esik. A kutatásból kiderül, mire érdemes figyelni pályakezdők toborzásakor.
A frissdiplomások tele vannak lendülettel, lelkesedéssel és új ötletekkel. Szorgalmasan tanulnak, hatékonyan alkalmazkodnak az új környezethez, ideális célpontok a karrier építés és utódlás tervezés számára. Nincsenek még tapasztalataik arra vonatkozóan, hogy mit lehet és mit nem lehet megtenni. Ezek a jellemzők hasznosak lehetnek bármely szervezet számára.
Az elmúlt évek akut tehetség-hiánya kombinálva az egyetemet elhagyók generációjával olyan helyzetet eredményezett, melyben egyre kevesebb az olyan tehetséges diplomás fiatal, akiket a szervezetek szívesen alkalmaznának. Azok a pályakezdők pedig, akikre mégis illik a leírás, több álláslehetőség közül is válogathatnak. A frissdiplomásoknak ezért minden eddiginél részletesebb elgondolásaik vannak arról, hogy hol és hogyan fognak dolgozni. Ezek a fiatalok igen öntudatosak és gyakran rendkívül körültekintően választanak munkáltatót. Ezért ahhoz, hogy a vállalatok magukhoz vonzzák és megtartsák a tehetséges fiatalokat, meg kell érteniük azt, mi motiválja a pályakezdőket és mik a céljaik.
Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjunk arról, hogy mit várnak el a közép-és kelet európai fiatalok a karrierjüktől, a Hudson három országban végzett kutatást (Cseh Köztársaság, Lengyelország és Ukrajna) és közel 600 személyt vontak be a vizsgálatba. Az eredmények azt mutatják, hogy a frissdiplomások általában hosszú távon gondolkodnak a karrierjükről és a leghatékonyabb eszközöket veszik igénybe, hogy munkát találjanak.
A legerősebb motiváló erő számukra az, hogy lehetőségük nyíljon a szakmai fejlődésre. Annak ellenére, hogy nehéz gazdasági idők járnak, a javadalmazás csak a második helyre került, a harmadik helyet pedig érdekes módon az egészségügyi biztosítás foglalta el. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a pályakezdőknek nagyon átgondolt elképzelésük van a jövőbeli munkáltatójukról. Pontosan tudják, mit akarnak; tapasztalatszerzést, fejlődési lehetőséget és biztonságot - pénzügyi és jólléti tekintetben egyaránt.
A vizsgálatból az is kiderült, hogy sokan szeretnének első munkahelyünkön maradni. Bár a kapott válaszok 1-5 évnyi tartományban mozogtak, a válaszadók több mint fele legalább két évig szeretne első munkáltatója mellett maradni.
Amikor álláskeresésre kerül a sor, a pályakezdők minden országban elsőként az internetes álláshirdetések és a cégek honlapjai között böngésznek, valamint részt vesznek az egyetemi állásbörzéken. Az ilyen jellegű rendezvényeken a cégek képviselői általában olyan személyek, akik jellemzően korábban végeztek az adott egyetemen és annak a szervezetnek a kapcsolatait építik, ahol éppen dolgoznak.
Érthető, hogy a pályakezdők szeretnének hozzáférni olyan hatékony eszközökhöz, amelyeknek segítségével bepillantást nyerhetnek egy-egy cég működésébe, jogaiba, jogosultságaiba. Célzottan az álláshirdetéseket keresik, hiszen továbbra is ezek a legmegbízhatóbb információforrások. Talán meglepő, de a közösségi média nem foglal el magas pozíciót az álláskeresők kedvelt csatornáinak listáján. A hatékony önmenedzselés ugyanis az olyan oldalakon, mint a Facebook vagy a Twitter - annak ellenére, hogy igen népszerűek a frissdiplomások körében - még mindig nehéz feladat, mert kevés szervezet használja ezeket. Remélhetőleg ez a helyzet megváltozik az elkövetkezendő években és egyre több szervezet tanulja meg, hogyan használja ezeket az eszközöket, mert gyakran kiaknázatlan egyetemi hallgatói bázissal rendelkeznek.
Mit jelent mindez azon szervezetek számára, amelyek olyan költséghatékonyan és olyan eredményesen szeretnék kiválasztani a frissdiplomásokat amennyire csak lehet? A kutatások olyan nyomokról árulkodnak, amelyek alapján a Hudson szakemberei három javaslatot fogalmaztak meg:
1. Győződjön meg arról, hogy cégük álláshirdetései hangsúlyozzák-e a munkahely stabilitását, és a javadalmazás mellett a fejlődési lehetőségekről is szó esik-e. Azoknál a vállalatoknál, amelyek így tesznek, várhatóan nagyobb részben térül meg a frissdiplomások toborzására és kiválasztására fordított erőforrás. Elengedhetetlen azonban, hogy a kommunikáció őszinte legyen. A reklámnak könnyen hozzáférhetőnek kell lennie és a benne foglalt minden ígértet teljesíteni kell. Ne legyenek benne üres követelések vagy eltúlzott fejlődési lehetőségek.
2. Bizonyosodjon meg róla, hogy a frissdiplomások toborzására szánt felhívásait olyan csatornákon át közvetítik, amiket az egyetemisták leginkább kedvelnek; azaz internetes álláshirdetéseken és állásbörzéken keresztül. Amennyiben az önök hirdetései nem fókuszálnak ilyen csatornákra, át kell gondolnia, milyen szemléletet is kíván alkalmazni toborzáskor.
3. Bár a vírusfertőzés modelljén - vagy a szóbeszéden alapuló marketing módszerek semmilyen mélységben nem jelennek meg ebben a felmérésben, és a közösségi médiát sem tekinti hatékony információforrásnak, tagadhatatlan, hogy a társadalmi hálózatok biztosítják az egyik leghatékonyabb eszközt: a szájhagyomány útján történő információátadást. Azoknak a merész vállalatoknak, amelyek szeretnének úttörők lenni ebben a megközelítésben, biztosítaniuk kell, hogy az üzeneteik eredetiek és tetszetősök legyenek.
A gazdasági környezettől függetlenül tehát sok vállalat alkalmaz pályakezdőket számtalan - a szervezetek számára - pozitív tulajdonságuk miatt. A toborzás és kiválasztás folyamata azonban talán a megszokott és bevált eszközök helyett más módszereket igényel abban az esetben, ha egy cég frissdiplomásokat kíván alkalmazni.
Career Solutions Kft., Hudson franchise partner
Az elmúlt évek akut tehetség-hiánya kombinálva az egyetemet elhagyók generációjával olyan helyzetet eredményezett, melyben egyre kevesebb az olyan tehetséges diplomás fiatal, akiket a szervezetek szívesen alkalmaznának. Azok a pályakezdők pedig, akikre mégis illik a leírás, több álláslehetőség közül is válogathatnak. A frissdiplomásoknak ezért minden eddiginél részletesebb elgondolásaik vannak arról, hogy hol és hogyan fognak dolgozni. Ezek a fiatalok igen öntudatosak és gyakran rendkívül körültekintően választanak munkáltatót. Ezért ahhoz, hogy a vállalatok magukhoz vonzzák és megtartsák a tehetséges fiatalokat, meg kell érteniük azt, mi motiválja a pályakezdőket és mik a céljaik.
Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjunk arról, hogy mit várnak el a közép-és kelet európai fiatalok a karrierjüktől, a Hudson három országban végzett kutatást (Cseh Köztársaság, Lengyelország és Ukrajna) és közel 600 személyt vontak be a vizsgálatba. Az eredmények azt mutatják, hogy a frissdiplomások általában hosszú távon gondolkodnak a karrierjükről és a leghatékonyabb eszközöket veszik igénybe, hogy munkát találjanak.
A legerősebb motiváló erő számukra az, hogy lehetőségük nyíljon a szakmai fejlődésre. Annak ellenére, hogy nehéz gazdasági idők járnak, a javadalmazás csak a második helyre került, a harmadik helyet pedig érdekes módon az egészségügyi biztosítás foglalta el. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a pályakezdőknek nagyon átgondolt elképzelésük van a jövőbeli munkáltatójukról. Pontosan tudják, mit akarnak; tapasztalatszerzést, fejlődési lehetőséget és biztonságot - pénzügyi és jólléti tekintetben egyaránt.
A vizsgálatból az is kiderült, hogy sokan szeretnének első munkahelyünkön maradni. Bár a kapott válaszok 1-5 évnyi tartományban mozogtak, a válaszadók több mint fele legalább két évig szeretne első munkáltatója mellett maradni.
Amikor álláskeresésre kerül a sor, a pályakezdők minden országban elsőként az internetes álláshirdetések és a cégek honlapjai között böngésznek, valamint részt vesznek az egyetemi állásbörzéken. Az ilyen jellegű rendezvényeken a cégek képviselői általában olyan személyek, akik jellemzően korábban végeztek az adott egyetemen és annak a szervezetnek a kapcsolatait építik, ahol éppen dolgoznak.
Érthető, hogy a pályakezdők szeretnének hozzáférni olyan hatékony eszközökhöz, amelyeknek segítségével bepillantást nyerhetnek egy-egy cég működésébe, jogaiba, jogosultságaiba. Célzottan az álláshirdetéseket keresik, hiszen továbbra is ezek a legmegbízhatóbb információforrások. Talán meglepő, de a közösségi média nem foglal el magas pozíciót az álláskeresők kedvelt csatornáinak listáján. A hatékony önmenedzselés ugyanis az olyan oldalakon, mint a Facebook vagy a Twitter - annak ellenére, hogy igen népszerűek a frissdiplomások körében - még mindig nehéz feladat, mert kevés szervezet használja ezeket. Remélhetőleg ez a helyzet megváltozik az elkövetkezendő években és egyre több szervezet tanulja meg, hogyan használja ezeket az eszközöket, mert gyakran kiaknázatlan egyetemi hallgatói bázissal rendelkeznek.
Mit jelent mindez azon szervezetek számára, amelyek olyan költséghatékonyan és olyan eredményesen szeretnék kiválasztani a frissdiplomásokat amennyire csak lehet? A kutatások olyan nyomokról árulkodnak, amelyek alapján a Hudson szakemberei három javaslatot fogalmaztak meg:
1. Győződjön meg arról, hogy cégük álláshirdetései hangsúlyozzák-e a munkahely stabilitását, és a javadalmazás mellett a fejlődési lehetőségekről is szó esik-e. Azoknál a vállalatoknál, amelyek így tesznek, várhatóan nagyobb részben térül meg a frissdiplomások toborzására és kiválasztására fordított erőforrás. Elengedhetetlen azonban, hogy a kommunikáció őszinte legyen. A reklámnak könnyen hozzáférhetőnek kell lennie és a benne foglalt minden ígértet teljesíteni kell. Ne legyenek benne üres követelések vagy eltúlzott fejlődési lehetőségek.
2. Bizonyosodjon meg róla, hogy a frissdiplomások toborzására szánt felhívásait olyan csatornákon át közvetítik, amiket az egyetemisták leginkább kedvelnek; azaz internetes álláshirdetéseken és állásbörzéken keresztül. Amennyiben az önök hirdetései nem fókuszálnak ilyen csatornákra, át kell gondolnia, milyen szemléletet is kíván alkalmazni toborzáskor.
3. Bár a vírusfertőzés modelljén - vagy a szóbeszéden alapuló marketing módszerek semmilyen mélységben nem jelennek meg ebben a felmérésben, és a közösségi médiát sem tekinti hatékony információforrásnak, tagadhatatlan, hogy a társadalmi hálózatok biztosítják az egyik leghatékonyabb eszközt: a szájhagyomány útján történő információátadást. Azoknak a merész vállalatoknak, amelyek szeretnének úttörők lenni ebben a megközelítésben, biztosítaniuk kell, hogy az üzeneteik eredetiek és tetszetősök legyenek.
A gazdasági környezettől függetlenül tehát sok vállalat alkalmaz pályakezdőket számtalan - a szervezetek számára - pozitív tulajdonságuk miatt. A toborzás és kiválasztás folyamata azonban talán a megszokott és bevált eszközök helyett más módszereket igényel abban az esetben, ha egy cég frissdiplomásokat kíván alkalmazni.
Career Solutions Kft., Hudson franchise partner
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- "Ha meg akarod szólítani az embereket, ne küldj emailt, hívd fel őket!" – James Reed HR-tanácsai az AI korában 1 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 1 hete
- Még nincs kimondva, de egyre inkább ez dönti el, ki kapja meg az állást 1 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hete
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 3 hete
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete
- Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?