Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 5 éve

Merészebb, mint a festészet - két világháború közötti plakátok

A kiállítás az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményéből 102 művészi plakátot vonultat fel, amely ezúttal kiegészül az Iparművészeti Múzeum saját anyagával, illetve köz- és magángyűjteményekből származó kisnyomtatványokkal és tárgyi emlékekkel. A tárlat a kereskedelmi grafika 1924 után bekövetkezett radikális megújulására koncentrál. Ekkortól érvényesülnek a Bauhaus és a konstruktivizmus modern tervezési elvei a magyar alkalmazott grafikában, az emigrációból hazatérő Kassák Lajos, Bortnyik Sándor és Berény Róbert közvetítésével. Az ő ismert neveik mellett a kiállítás nyomán újabb fontos alkotók kerülhetnek be a köztudatba, mint Irsai István, Csemiczky Tihamér, Radó György vagy a Macskássy-testvérek.
forrás: Iparművészeti Múzeum

Az Iparművészeti Múzeum és az Országos Széchényi Könyvtár közös szervezésében megvalósuló kiállítás alapját képező 102 művészi plakát nagy sikerrel mutatkozott be 2009-ben a spanyolországi Valenciában majd Sevillában, Bakos Katalin művészettörténész rendezésében. E nagyszabású válogatást öt év után végre a budapesti közönség is láthatja. Ilyen nagyszámú, a hazai plakátművészet "fénykorából" származó plakátanyag eddig még nem szerepelt magyarországi kiállításon.

Az Iparművészeti Múzeumban a Spanyolországban bemutatott tárlat bővített verziója valósul meg, a kiállított plakátokat kisnyomtatványokkal, eredeti plakáttervekkel gazdagítjuk, továbbá olyan tárgyakkal egészítjük ki, amelyek megjelennek a plakátokon. Feltűnnek a két háború közötti korszak modern életmódjának kellékei, a Flora szappan, a Modiano szivarpapír, a népszerű Standard rádió fejhallgatóval és hangszóróval, vagy a kötött, övvel ellátott Nor-Coc fürdőruha. A mindennapi élet tárgyai a húszas-harmincas évek modern, nagyvárosi életmódját idézik, amelyhez hozzátartoztak a kulturális programok, az utazás és a sport. A tárlatot a korszakot idéző archív fotók, külön vetítőhelyiségben pedig korabeli filmhíradó-részletek kísérik, felidézve a nemzetközi vásárok hangulatát és a plakátok természetes közegét, a városi utcát.
forrás: Iparművészeti Múzeum

A kiállítás főszereplői mindazonáltal maguk a plakátok, melyek szín-kavalkádjukkal, átütő formavilágukkal a magyar plakátművészet két világháború közötti virágkorának legjavát képviselik.

Az 1920-as évek közepétől egy teljesen új hang jelent meg a budapesti plakátok világában. Eltűnt a szecesszió álomvilága, háttérbe szorultak a humoros, történetet mesélő ábrázolások. Betört a modern kor levegője, olyan termékek jelentek meg a reklámokon, amelyek a technika fejlődése nyomán jöttek létre, és a modern nagyvárosi élet kényelmét szolgálták. Megjelent a plakátokon a villanykörte, a rádió, a rádiócső, az elektromos és gázkészülékek egész sora, az autógumi, a konzerv, a töltőtoll. A régi árucikkek - mint a dohányipari termékek, a divatcikkek, élelmiszerek, sajtótermékek - hirdetése is ahhoz az új reklámnyelvhez igazodott, amelyet az új termékek adekvát bemutatásának feladata hívott életre.

A kiállítás július 27-ig tekinthető meg.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A társadalom, ahol az anyaság a kényszerpálya

„Ha egy nő túl okos, a cég annál nagyobb terhet rak rá. Nézd meg, te is milyen leterhelt vagy” - mondták munkahelyén a Született 1982-ben című... Teljes cikk

Már lehet pályázni a kultúratámogatásért járó díjra

Először ítélik oda 2019 decemberében a vállalatok számára alapított kultúratámogatásért és művészeti szponzorációért járó Art is Business... Teljes cikk

Miért legyek online? Miért ne legyek online?

Mert mi vagyunk azok a „digitális bevándorlók”, akinek vannak emlékei a betárcsázós internetről, meg a WAP-ról - amit „a 21. század... Teljes cikk