Mit tanultak a vezetők a vírushelyzetből? - itt a friss kutatás
Gyorsaság, rugalmasság, változáskezelés, őszinte kommunikáció - ezek lettek a vezetői sztárkompetenciák az új koronavírus idején. A vezetők általában a korábbinál közel 20 százalékkal dolgoztak többet, de volt, aki duplaannyit teljesített - derül ki a WIFI Hungária trénercég 150 közép- és felsővezető körében májusban és júniusban végzett kutatásából, melyet először mi közlünk.
Jelentősen átalakultak a vezetői kompetenciák a vírus előtti időszakhoz képest. Míg a válságot megelőzően leginkább a stratégiai szemlélet, a delegálás és az eredményorientáltság számított, az utóbbi hónapokban a rugalmas problémamegoldás, a változáskezelés és a kommunikáció ugrottak a dobogóra. A rugalmas problémamegoldás mindent vitt: a felsővezetők 73, a középvezetők 83 százaléka szerint erre volt a legnagyobb szükségük. Íme az összesített eredmények:
Figyeljünk jobban a középvezetőkre
A felső-, és középvezetői csoportokat külön vizsgálva lényeges különbség: az eredményorientáltság a középvezetőknél kikerül az első háromból, és helyette megjelenik a munkatársak fejlesztésének elősegítése. Ami tükrözi a középvezetői lét jellegét: a munkatársak közvetlen irányításával ők érzékelik pontosan kit-miben érdemes fejleszteni. Vagyis ez azt jelenti, hogy a következő időszakban az előrelátó vállalatoknak fokozattan érdemes a középvezetőket bevonni a munkatársak fejlesztésébe, annak tervezésébe - emelte ki Földváry Beáta a WIFI Hungária ügyvezető igazgatója.
Érdekes, hogy a középvezetői válaszokban a változáskezelést a válság előtt a résztvevők 23%-a, míg a válság idején 65%-a választotta be az első háromba. Megnőtt a professzionális változáskezelés súlya a középső irányítási szinten is.
A kkv-knál a motiváció fejlesztése került előtérbe
A cégméreteket tekintve a 250 fő alatti kisvállalatokban a stratégiai szemlélet és eredményorientáltság mellett felkerült a motiváció és együttműködés fejlesztés képessége, míg a nagy, 1000 fő feletti vállalatoknál a munkatársak fejlesztése. A válságos hónapokban ezek a nagyon fontos, az emberi oldallal foglalkozó kompetenciák hátrébb sorolódtak.
Mely képességük fejlődött leginkább a karantén ideje alatt? - hangzott egy másik kérdés. Itt is a rugalmas problémamegoldást és a változáskezelést említették, de fontos volt még az együttműködés fejlesztése és a kommunikáció is.
Közel 20 százalékkal többet dolgoztak
Több vezető említette, hogy a válságban hatékonyabban dolgoztak, mint korábban, bár ez a ráfordított idő mennyiségén is meglátszik: a Covid előtti időszakhoz képest 17%-kal töltöttek el több időt munkával a vezetők, de voltak, akik a járvány első időszakában dupla annyit dolgoztak, mint korábban.
A vezetőknek saját elmondásuk szerint sikerült megértetniük a munkatársakkal a változások szükségszerűségét, a közös küzdelem, az “egy hajóban evezünk” érzése pedig enyhítette a bizalmatlanságot. Nyolcvan százalékuknak fogódzót jelentett, hogy szervezetük vagy vezetőjük támogatását maguk mögött érezték. Az elsöprő többség fontosnak nevezte, hogy a fájó és kellemetlen döntéseket (elbocsátás, megszorítás, részmunkaidő bejelentése) nyíltan és késlekedés nélkül kommunikálják.
Mennyire voltak felkészültek? A szakemberek átlagosan 69%-os felkészültségi szintet mértek az önbevallások alapján. A személyes interjúkon többen kiemelték, hogy a vezetői csapatok együttműködése, a közös ötletelés, nagyvállalatoknál az anyavállalati ajánlások erősítették a felkészültség érzésének mértékét.
Világos a vezetők számára, hogy a válság csillapodásával érdemes átgondolniuk a jövő kommunikációs térképét: mennyiben maradhat a home office, mi mehet online és mihez kell személyes találkozás?
Jóval árnyaltabb volt a kép, amikor az online munkavégzés hatékonyságáról kérdeztük őket. A többség elégedett volt ugyan a Zoom, Skype, Teams és a többi eszköz használatával, de nagyobb arányban jelentek meg kritikai hangok is.
A hatékonyság nőtt, az energiaszint csökkent
Hogyan élték meg a vezetők ezt az embert próbáló időszakot. Meglepő, de véleményük szerint a hatékonyságuk átlagosan három százalékkal növekedett a válsághelyzet előtti időszakhoz képest. Energiaszintjük azonban csökkent: a válság előtti időszakhoz képest a vírus hazai kitörésekor körülbelül húsz százalékkal esett vissza. A történések egy részét nem ők irányították, csak reagálni tudtak - talán ez magyarázza a hiányzó húsz százalékot.
A legnagyobb kihívás a kapcsolattartás volt
A WIFI arra is kíváncsi volt, mi volt a vezetőknek a legnagyobb kihívás az elmúlt hónapokban. Nagy többség a munkatársakkal való kapcsolattartást nevezte meg elsőként. Biztonságot akartak nyújtani, pozitívnak maradni, motiválni, biztatni. Emellett fontos volt a kommunikáció, a kollégák állandó tájékoztatása, vagy a bizonytalanság és stressz kezelése. Nem volt egyszerű személyes egyeztetések nélkül sem dolgozni.
Melyek is lesznek a a legfontosabb képességek a válság utáni időszakban?
Végül pedig, amire a legtöbben büszkék voltak: az elsöprő többség a csapatot jelölte meg, sokan a gyorsaságot és az új fejlesztéseket is említették.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 1 hónapja
- Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben 2 hónapja
- Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők 2 hónapja
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág! 2 hónapja
- 19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni 2 hónapja
- Ön tudja, hogy kinek hasznos a tengelysúlymérő platform? 2 hónapja
- Új HR igazgató a Lidlnél 2 hónapja
- Logisztika, beszerzés - mutatjuk, hogy alakulnak a fizetések és a nemek közötti bérszakadék 2 hónapja
- Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők 2 hónapja
- Jobb vezetők, jobb világ! - pályázat felsővezetőknek 2 hónapja