Megjelent: 2 hónapja

Mitől lesz sikeres a HR digitalizációja?

Évek óta beszélünk a HR digitalizációjáról, például a NEXON Konferenciának már 2016-ban ez volt a fő témája. Az elmúlt évig sok vállalat halogatta a váltást. A COVID-járvány, az otthoni munkavégzés, a távolságtartás igénye azonban felgyorsította, sőt kikényszerítette a humáninformatikai megoldások bevezetését.

A 2016 novemberében megtartott konferenciánk előadásai már mind arról szóltak, hogy mennyire sürgető a HR-ben is a digitális átalakulás. Pedig 2016-ban még csak az akció/thriller filmek világában létezett járványhelyzet. Álmunkban sem gondoltuk, hogy 2020-ban ez fogja meghatározni az életünket – és felgyorsítani a technológia, automatizálás és a digitalizáció elterjedését. A NEXON-nál például a NEXON_PORT dolgozói és vezetői önkiszolgáló HR-rendszerünk iránt ugrásszerűen megnőtt az igény.  A veszélyhelyzet alatt ügyfeleinket azzal segítettük, hogy a rendszerhez kapcsolódó NEXON_PORT+ mobilalkalmazásunkat 90% kedvezménnyel adtuk. Ennek köszönhetően az applikációt használók köre több, mint 60%-kal emelkedett.

Egy dolgot azonban gyorsan le kell szögeznünk: a járvány idején bevezetett digitális, humánügyviteli megoldások a helyzet normalizálódásával sem fogják elveszíteni létjogosultságukat.

A technológia terjedését segíti, hogy generációváltás zajlik a munkahelyeken, 2025-re a munkaerőpiac 75%-át az Y generáció fogja alkotni és már jött/jön a Z és az ALFA-generáció is. Ők nem csupán befogadóbbak a technológia iránt, hanem egyenesen elvárják az azonnali, átlátható, bárhol, bármikor elérhető megoldásokat, hiszen ők már ebben a világban szocializálódtak.

Miért fontos a digitalizáció a HR-ben?

Tavaly októberben egy nem reprezentatív felmérést végeztünk. Arra voltunk kíváncsiak, hogyan változott a HR napi terhelése a pandémiás helyzetben és mire számítanak 2021-ben.

A válaszadók 80%-a gondolta úgy, hogy növekedett a HR feladatköre. Leginkább az adatszolgáltatás, riportolás, a belső kommunikáció és a tervezés, elemzés feladatai szaporodtak.

digitalizácio

teruletek

Arra a kérdésre pedig, hogy 2021-ben milyen területeken kell fejlődnie a HR-nek, holtverseny alakult ki az alábbi 3 területen: önkiszolgáló HR-szolgáltatások nyújtása a cég dolgozóinak, adatokon alapuló döntéshozatal, valamint HR-folyamatok hatékonyabb támogatása.

milyent

A felmérésünk eredménye határozottan alátámasztja a NEXON humáninformatikai szoftverfejlesztési törekvéseit, amely összhangban van a piaci igényekkel.

Dolgozói és vezetői önkiszolgáló HR-rendszer

Fejlesztéseink egyik legfőbb iránya a dolgozóiélmény fokozása, hiszen a mai munkaerőpiaci helyzetben, amikor verseny folyik a tehetségek megszerzéséért és megtartásáért, a munkavállalói elégedettség egyik fontos eszköze lehet egy dolgozói és vezetői önkiszolgáló rendszer.

A mindennapi életünkben megszokott, személyre szabott élményeket már a munkahelyi alkalmazásoktól is elvárjuk: valós idejű hozzáférést HR-adatainkhoz, intuitív felhasználói kezelőfelületet, és folyamatvezérelt támogatást aktuális HR-feladatainkhoz.

A #maradjotthon és a #tartstávolságot igénye felértékelte az önkiszolgálás, a papírmentesség és a digitális belső kommunikáció lehetőségét. Ezt nyújtja a NEXON_PORT önkiszolgáló HR-rendszer és a NEXON_PORT+ mobilalkalmazás.

A portál használatával a HR bárhol, bármikor csak egy kattintásra van a munkavállalóktól:

  • a bérjegyzéket nem kell kinyomtatni és kiosztani, elektronikusan megtekinthető
  • a cafeteria-nyilatkozatok kitöltéséhez és az aktuális egyenleg lekérdezéséhez nem kell a HR-hez fordulni
  • a jelenléti ív egyszerűen vezethető, a vezető számára ellenőrizhető
  • a távolléttervezés átlátható, az igénylés/elfogadás követhető
  • otthoni munkavégzés egy gombnyomással igényelhető, a vezető által elbírálható
  • nincs több űrlapkitöltés: a portálról a dolgozó adataival tölthető le minden nyomtatvány és elektronikus aláírással kombinálva még a személyes jelenlétet igénylő aláírás is megspórolható.

Az önkiszolgálás precíz adatnyilvántartást, átláthatóságot és nyomon követhetőséget jelent:

  • a dolgozók adatváltoztatási igényeiket a portálon keresztül rögzíthetik, amit véglegesítés előtt az ügyintéző hagy jóvá
  • a jelenléti ívek megfelelő kitöltését, a dolgozó távollét- és beosztásigényét a vezetője bírálja el, ami a portálon megtekinthető, illetve az adatok feladásra kerülnek a bérszámfejtő rendszer felé
  • a vezetőket a számukra legfontosabb, előre összeállítható adatokból készített riportok segítik, összeállításukhoz nem szükséges a HR közreműködése

HR-analitika avagy az adatokon alapuló döntéshozatal

A szervezetek reakcióképessége, változásra való képessége kritikus a versenyképesség megtartásában és ebben a HR, mint üzleti partner, döntéstámogató szerepének felértékelődése megkérdőjelezhetetlen.

Mire van szükség az azonnali helyzetelemzéshez? A kérdésekre a válasz ott rejlik a HR-rendszerekben tárolt adatokban, csak napi szinten frissülő, automatikusan legenerált, helyzetjelző mutatószámokra és vizualizációkra van szükség. A mutatószámok elemzésével időben beazonosított kedvezőtlen folyamatok révén tudnak a döntéshozók beavatkozási tervet készíteni és a szükséges lépéseket megtenni, ezáltal biztosítva a vállalati üzleti célok teljesülését. A HR döntéstámogatóvá válhat az analitika segítségével.

Olyan mérőszámokat kell beépíteni az üzleti és HR-stratégiába, melyek révén valós képet kaphatunk arról, hogyan érzik magukat a munkavállalók, milyen munkaszervezési problémákkal szembesülnek, hogyan alakul a javadalmazási rendszer iparági összehasonlításban.

Mindezen adatok és információk előállítása korábban rendkívül időigényes volt, ráadásul csak jelentős időbeli csúszással tudták a HR-szakemberek legenerálni az ismétlődő, manuális riportokat. Ennek a nehézségnek a megoldása egyértelműen az automatikus, digitális riportrendszerek felépítése felé mutat, és ebben is úttörő szerepet vállal a NEXON\analytics megoldása.

HR-folyamatok hatékonyabb támogatása, workflow

A HR-szakemberek munkájának igen jelentős részét az adminisztráció teszi ki. Ezt az időrabló, sziszifuszi munka hatékonyabbá tételét segítik a folyamat-automatizáló alkalmazások, mint például a NEXON\workflow.

A szoftverben leképezett HR-folyamatok végigvezetik az érintett felhasználókat a szükséges adminisztrációs lépéseken és képernyőkön. Ezáltal ellenőrizhetővé és nyomon követhetővé válnak a folyamatok és mivel a megoldás a felhasználót a folyamat végrehajtásához szükséges képernyőre viszi, a feladatok átfutási ideje és a hibázási lehetőség is csökken.

HR Business Partneri szemlélet

A digitális HR-megoldások sikeres alkalmazása lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy több időt töltsenek a humán erőforrás "emberi" részével - meghallgatva a munkavállalók hangját és támogatva jólétüket.

Ahhoz azonban, hogy a HR-digitalizáció valóban sikeres legyen, beváltsa az előzetes elvárásokat és megtérüljön a beruházás költsége, elengedhetetlen a társosztályok vezetőinek felkészítése a digitális HR-kultúrára, valamint a generációs különbségek áthidalása.

Ebben olyan partnerre van szükségük, aki nemcsak a technológiát, de a bevezetéséhez és alkalmazásához szükséges tudást is szállítani tudja. Nem árt, ha a hazai piaci körülményeket is figyelembe tudja venni, így versenyképes alternatívát nyújthat a külföldi megoldásokkal szemben.

A megvalósításban nagy segítségükre lehetnek a HR-szolgáltatók, akik számos iparági bevezetés tapasztalatával rendelkeznek. A NEXON tanácsadói csapata egy új rendszer bevezetése előtt átvilágítja ügyfeleinek humánügyviteli tevékenységét, azok kapcsolódási pontjait, szabályait, hogy teljes képet kapjon és a legjobb megoldást nyújtsa.

Hogy valóban élmény legyen a HR.

www.nexon.hu

  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.02.11X. VEZETŐI BEST PRACTICE FÓRUM ELKÖTELEZETT MUKAERŐ - MEGSZERZÉS, FEJLESZTÉS, MEGTARTÁS A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása. Részletek Jegyek
  • 2022.03.073 Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Jogszabályváltozások! Ezek érintik a munkáltatókat 2022 január 1-től

A Pannon Work Csoport tagjaként Zanáné Nemes Ágnes, a HR-FACE Számviteli és Humán Szolgáltató Kft. ügyvezető szakértője összefoglalta a 2022.... Teljes cikk

Fenntarthatósági körkép a hazai vállalkozásokról - van min javítani

Mi a közös abban, ha azokat a statisztikákat tesszük egymás mellé, hogy pl. a magyar feldolgozócégek a hazai CO2 kibocsájtás 30%-át adják, vagy... Teljes cikk

ESG indexszel bővült az OPTEN szolgáltatása

A 2022-es évben nem csak a bankok és speciális pénzintézetek, de a vállalkozások számára is nagy kihívást jelent az ESG-megfeleltetés, amelyhez... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek