Megjelent: 17 éve

Öt-hat százalékkal emelné a kormány a nyugdíjakat

A nyugdíjakat jövőre 5,5-6 százalék közötti mértékben tervezi emelni a kormány - állítja az Index, amely a jövő évi büdzsé tervezetét ismertette hétfőn.

A még nem végleges javaslat nem tartalmazza a fő számokat, így az államháztartás jövő évre várt hiányát sem számszerűsíti, a konvergenciaprogramban vállalt 3,2 százalékos GDP-arányos célhoz 978 milliárd forint államháztartási deficit tartozik. Összességében a minisztériumok mintegy 250 milliárd forinttal kevesebb pénzre számíthatnak jövőre, mint az idén, ami reálértéken mintegy 15 százalékos csökkenés, a kancellária és a külügyi tárca forrásai is csökkennek reálértéken 2009-ben.

A fél évvel ezelőtti kormányhatározatban még a tárcák számára 120 milliárd forinttal több támogatási előirányzat szerepelt, a különbözet a tervezett adócsökkentés fedezete. A tárcavezetőknek 80 milliárd forintos, fejezeti egyensúlyi tartalékot is létre kell hozniuk, amit zárolnak és csak több feltétel teljesülése esetén használhatnak fel.


Összehúzzák a nadrágszíjat



Az Index szerint a tárcák közül egyértelműen a korábbi gazdasági és közlekedési, illetve az önkormányzati tárca utódai a legnagyobb vesztesek. A helyközi személyszállítási közszolgáltatásra és a vasúti pályahálózat működtetésére az ideinél kétharmaddal nagyobb összeget, 135 milliárd helyett 230 milliárd forintot szán a kormány, ennek döntő része a vasúthoz, kisebb része a Volán-társaságokhoz kerülhet. A sport támogatására érezhetően több jut jövőre. A vámosok és pénzügyőrök infláció feletti emelésre számíthatnak, az államkincstár is valamivel több pénzhez jut jövőre, ám az APEH-nek kevesebb támogatásból kell működnie.

A sztrádaépítésre szánt pénz ötödére, a metróra szánt összeg 60 százalékkal esik vissza. Tavaly még 200 milliárd forintnál is többet fordítottak a büdzséből autópálya-építésre, amellett, hogy magáncégek bevonásával, ppp-konstrukcióban is épültek sztrádák, idén már csak 100 milliárdot emészt fel a büdzséből az autópálya-építés, jövőre pedig alig 20 milliárd forintot. A 20 milliárd forinton túl a korábbi PPP-konstrukcióban épült szakaszok után a magáncégeknek fizetendő rendelkezésre állási díj az idei 54 milliárdról 56 milliárd forintra emelkedik. A fővárosi négyes metró költségeihez az idei 16,2 milliárdos előirányzat helyett alig 10 milliárd forintot tervez a kormány hozzátenni.

Az államadósság utáni kamatokra az idei, eredetileg 1 110 milliárd forintra tervezett, a legfrissebb kormányzati előrejelzés alapján 1 148 milliárd forintra becsült összegnél nominálisan valamivel többet, 1 160-1 170 milliárd forintot kell fizetni majd a tervezet szerint.


Szűken emelik a nyugdíjakat



A nyugdíjakat jövőre 5,5-6 százalék közötti mértékben tervezik emelni. Ennek nyomán az öregségi, rokkantsági, özvegyi, 13. havi és más nyugdíjakat is magába foglaló nyugellátások 3 100 milliárd forintnál is többet emésztenek fel 2009-ben.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hol élnek a legjobban kereső magyarok? Településenként mutatjuk a nettó béreket

A 2024. évi nettó keresetek települések szerinti alakulását vizsgálta meg a GKI. Az országos nettó települési átlagkereset 474 ezer forint volt... Teljes cikk

Hol fizetnének ötször többet a munkádért Európában?

Az Eurostat 2024-es adatai alapján készült európai bérrangsor szerint az átlagfizetésekben akár ötszörös különbség is lehet az egyes országok... Teljes cikk

Ekkora fizetésemelések várhatóak a magyar munkaerőpiacon 2026-ban

A jövő évi bértárgyalások alapján 2026-ban átlagosan 7–8 százalékos fizetésemelésre számíthatnak a dolgozók, ám ágazatonként óriási... Teljes cikk