Szerző: Kertész Dalma Megjelent: 4 hónapja

RecruiTECH - toborzásról vetítettek sci-fit a moziban

Automatizáció a mesterséges intelligencia és a big data nyomvonalán. Az önéletrajz és az Excel halála. Online marketing és remarketing konverzióval megspékelve. Facebook és Google Analytics hadba állítva. Recruiter technológiai tudással és sales skillekkel felfegyverezve, pre- és onboardingra kiképezve. Agilitás és folyamatoptimalizálás elindítva. Érzelmek kikapcsolva, mérés majd adatvezérelt működés bekapcsolva. Mindenki felkötötte a gatyáját? Mert erről fog és erről kellene, hogy szóljon a toborzás-kiválasztás.

Toborzás és technológia szoros összefonódásának trendjét nevében is jelezte az április végén megrendezett recruiTECH rendezvény. A Toldi mozi nézőterére popcorn és cukormázas fánk kíséretében vonulhattak be a HR-esek és toborzási szakemberek, hogy kényelmesen belesüppedve a székekbe 11 gyorsan pörgő előadás villantsa fel nekik jelen és jövő sci-finek is beillő recruitment dokumentumfilmjét. Az angol kifejezések a továbbiakban sem véletlenek, a délelőtt során angolul durrogtatott buzzwordok garmadája hangzott el.

Toldi Gábor, a SocialTalent partnere nyitó előadásában alaposan megágyazott a sokszínű szakmai programnak. Tapasztalatai alapján számtalan cégnél működik elavult módon a toborzási szervezet, melyet egészében kellene újragondolni. Démonokkal harcolnak a recruiterek és vezetőik, állandó mókuskerék és tűzoltás jellemezi a munkájukat, nem azzal foglalkoznak, amivel igazán kellene.

„Úgy hiszem, hogy az a szervezet, melynek nem tagja egy online marketing szakember, nincs felkészülve sem a jelen, sem a jövő toborzási kihívásaira” - hívta fel a figyelmet. Konverzió marketing specialistákra van szükség, akik értik az online tér által biztosított környezetet. Beugró szakembereket pedig úgy tűnik nem lesz nehéz találni, a szabadúszó recruiterek száma az amerikai trendekhez hasonlóan folyamatosan növekszik. Kiemelte a számok, a mérés, a folyamatelemzés fontosságát. Az online térben minden mérhető, pontosan tudható, melyik forintok vesznek kárba és melyek nem. A vállalatoknak tudniuk kell, hogyan alakul a karrieroldaluk látogatottsága, melyik ponton veszítik el az érdeklődőt és honnan jönnek a jelöltek, különben vakon repülnek és megtérülés nélkül költenek marketingre - hangsúlyozta Toldi Gábor.

Fontos lenne végiggondolni, hol segítheti a hatékonyság növelését a technológia. Agilis munkaerő-tervezésre van szükség, a munkaerőigényt nem egyszer vagy kétszer kell felmérni, hanem kontrolling szemléletben havonta monitorozni három hónapra előre. Ugyanígy mérni és elemezni a toborzó munkáját, hogy tovább lehessen adni a legjobb tudást. A recruiterek egyre összetettebb munkájának a folyamatos tanulásról kell szólnia. Nemcsak technológiában és marketingben szükségszerű képezni magukat, hanem salesben is. A munkaerőpiacról már nem vásárolni kell, hanem eladni - vállalati kultúrát, fizetést, főnököt, munkahelyet.

A grafikonok nem hazudnak

Bánki Attila, a Vermis Production alapítótulajdonosa előadásában azt szemléltette, miért kell, hogy minden HR-es és recruiter legjobb barátja legyen a Google Analytics. Kezdetben kis kommunikációs tréninget tartott, a hallgatóság megtudhatta például, hogy a jelentkezőt leadnek, a motivációt insightnak, a munkakört szegmensnek hívják ebben az új világban. A többi előadóhoz hasonlóan nem felejtette el arra sem felhívni a figyelmet, hogy ma már nem eladni kell egy pozíciót, hanem „tukmálni”, ezért „out of the box módon kell gondolkozni”. A szokott sémáktól eltérő új megközelítés pedig nem lehet más, mint az adatvezérelt recruitment.

Elkerülhetetlen a toborzás teljes folyamatának mérése és elemzése, majd az adatok összefuttatása. Egy szemléletes példán keresztül mutatta be, hogyan tudnak kétséget nem tűrően rámutatni a Google Analytics grafikonjai a toborzási oldal legtipikusabb hibáira. A digitális térben minden kattintás mérhető, és a mérések rávilágítanak, hogy egy kampány jól kitalált, élményekre ható alapötletét miként rontja el például a landing oldal minősége, vagy melyik kampányt kell teljesen elhagyni és újragondolni. A minőségi jelentkező eléréséhez jó tudni, mi van a fejében, és neki szóló üzenettel megszólítani. Végül az előző előadóhoz hasonlóan Bánki Attila is szóba hozta az agilitás szükségességét: fontos, hogy a mérésekből levont következtetéseket folyamatos korrekció kísérje.

Facebook - a másik legjobb barát


A világfalu számos lakójához hasonlóan a magyar emberek is Facebookon élik az életüket. Nem csoda tehát, ha a mindenféle célközönséget összegyűjtő és szép csendesen egyre professzionálisabban monitorozó közösségi média a toborzás folyamatát nagy mértékben megkönnyíti és támogatja. Erről beszélt Csele Barbara, a TESK képviseletében. Szintén kiemelte a célközönség nyelvét ismerő, érzelmekre ható kampány fontosságát. A Facebookon létrehozható konverziós kampányok nagyon hatékonyan mérhetőek - fejtette ki. Pár kattintással létrehozható egy konverziós kód, mely beilleszthető a cég weboldalára, így folyamatos visszajelzés kapható a Facebookról érkező jelöltekről. A célközönség sok szempont szerint szűrhető: kor, nem, demográfiai adatok, földrajzi helyzet, magatartásminták alapján, de be lehet állítani azt is, hogy melyik egyetem diákjait (vagy melyik konkurens munkatársait) érje el a kampány.

A remarketing is hatékonyan bevethető nehézfegyver a Faceboon. A cég adatbázisában fellelhető email címek beilleszthetőek Facebookra, így azoknak a felhasználóknak a hírfolyamába csempészhető be az üzenet, akik valamikor már kapcsolatban voltak a vállalattal. Csele Barbara ironikusan jegyezte meg, hogy május 25-ig valószínűleg sok cég rendelkezik nagy lehetőségeket rejtő adatbázisokkal. A közösségi médium rendszerében zseniális továbbá, hogy képes hasonmás-célközönséget is létrehozni. Megfigyeli a céges adatbázison keresztül elért egyéni célközönséget, és hozzájuk hasonló célközönséget keres. Szellemi pozícióknál érdemes minél szofisztikáltabban célozni, és indulásként már egy egyhetes, tízezer forintos kampány is megmutathatja a hatékony irányt.

A közösségi médiáról érkező jelölt valószínűleg mobilon kattintgat. Ha a landing oldalon nem talál egyértelmű és gyors jelentkezési lehetőséget, akkor csak egy elvesztett érdeklődő marad. Legyen pár egyszerű szűrőkérdés, és adja meg az adatait, ennél több nem kell - tanácsolta Csele Barbara. Facebookon a kampány megjelenési ideje pontosan beállítható, illetve a számos más felületre is beágyazható, mint például az Instagram vagy a Messenger.

Hatalmas lehetőség a munkatársi kapcsolati háló

Toldi Gábor másodszorra a Firstbird képviseletében lépett fel a „mozivászonra”. Egy játékosított, közösségi médiába integrálható dolgozói ajánlórendszert mutatott be, amely ráadásul még GDPR-kompatibilis is. A dolgozói ajánlás az egyik legpraktikusabb toborzási csatorna lehetne, a gyenge belső kommunikáció, az egy évre elfelejtett vagy osztott összegű kifizetések és papír fecnikenmeg Excelekben tárolt információk miatt viszont kevés helyen működik hatékonyan. Az „önéletrajz nem kell” tételmondat itt is elhangzott.

Chatbot a toborzás szolgálatában - mesterséges intelligencia a fedélzeten

A chatbot gyakorlatilag egy testetlen robot, mely írásban vagy szóban beszélgetést folytat. Felismer különböző kommunikációs mintákat és azok alapján prediktív válaszokat generál. Miért jó ez a cégnek? - tette fel a kérdést a téma szakértője, Martis István, a Profession ügyvezető igazgatója. Mert az automatizálással felszabaduló energia másra fordítható és ügyfélélmény nyerhető. A Professionnál önkiszolgáló módon lehet például hirdetést feladni, a chatbotoknak köszönhetően akár késő éjjel vagy vasárnap délben is. „A chattel támogatott tranzakciók kétszer nagyobb valószínűséggel történnek, tehát nem egyszerű a hozzáadott értéke az üzlethez” - hangsúlyozta Martis István. Ezzel a felmerülő kérdések 70 százalékát automatizálták és vették le az ügyfélszolgálat válláról. Másik példaként azt említette, hogy e-mailezés helyett a chatbottal kommunikált üzenet sokkal gyorsabban körbement a cégen belül, és nagy sikert aratott. A legifjabb generációk saját nyelvükön szólíthatók meg általa.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - RecruiTECH - toborzásról vetítettek sci-fit a moziban
2. oldal - Online előszűréssel mindkét oldal kölcsönösen időt spórol
Follow hrportal_hu on Twitter

A GDPR hatásai a toborzásra

HR konferenciákon és kerekasztal beszélgetéseken többször elhangzott már, hogy a május 25-én életbe lépett EU GDPR a HR-en belül talán a toborzási folyamatokra van a legnagyobb hatással - interjú Nagy Zoltánnal, a hrfelho.hu Kft. üzletágvezetőjével.tovább..

További cikkek
Az ENSZ szerint a japán kormány kizsákmányolja a fukusimai atomerőműnél dolgozókat

A japán kormány kizsákmányolja és radioaktív sugárzásnak teszi ki a 2011-es földrengésben és szökőárban megkárosodott fukusimai atomerőműnél... Teljes cikk

Eddig tizenöt milliárd forintba került a Paks II. munkatársainak bére

A még csak tervszakaszban lévő paksi beruházásért felelős állami cég munkatársainak átlagos évi bérköltsége 17 millió forint. 42 vezető havi 2... Teljes cikk

A lengyel gazdaságot is sújtja a munkaerőhiány

A varsói kormányzat Fülöp-szigeteki katolikusokkal orvosolná a lengyel gazdaság munkaerő gondjait, más bevándorlóktól továbbra is mereven elzárkózik. Teljes cikk

Új munkája lesz Lázár Jánosnak

A nemdohányzók védelméért felelős miniszterelnöki biztosnak nevezte ki Lázár Jánost augusztus 15-től Orbán Viktor kormányfő a Magyar Közlönyben... Teljes cikk

Súlyos munkaerőhiánytól tart az MSZP

A baloldali ellenzéki párt érdemi parlamenti és társadalmi vitát sürget a magyar munkavállalók kivándorlásának megállítása érdekében. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár