kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Van már olyan általános iskola, ahol a nyelvtanár tanítja a kémiát

Miközben a legjobb tanárok a hátrányos helyzetű térségekbe kellenének, ott a legnagyobb a munkaerőhiány ezen a pályán. Nem csak az anyagi megbecsülés alacsony, de a pedagógusok szakmai mentorálása sem megoldott - derült ki a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) által szervezett kerekasztalbeszélgetésen. A Hungarian Business Leaders Forum sokszínűségi hónapjának keretében megrendezett eseményen az is elhangzott, hogy időszerű lenne másfajta pedagógiai módszerekkel tanítani a lányokat és a fiúkat.

„A lányokat jobban megfogja a kooperációra építő tanítás-tanulás, az empatikus megközelítések, míg a fiúkban sokkal jobban munkál a versengési vágy és a kockázatvállalás – ezekhez jó lenne alkalmazkodni az oktatásban” – mondta A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) által szervezett kerekasztalbeszélgetésen Németh Szilvia oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezetője. 

A Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) sokszínűségi hónapjának keretein belül megrendezett diskurzuson szó esett a leszakadó régiók kisebb, hátrányos helyzetű iskoláiról. „Ezek között akad olyan, ahol nyelvtanár tanítja a kémiát” – hívta fel a figyelmet Dudásné Kovács Erika a soltvadkerti általános iskola tanára, az Sz2A Kémia MobilLabor programjának oktatója, hozzátéve: egy megfelelő szakot végzett tanár eredményesebben tudja átadni a tantárgyi tudást, mint az, akinek nem ez a specialitása. 

A szegényebb térségek iskoláinak leszakadásáról, a tehetséggondozás nehézségeiről, a tanári hivatás ellehetetlenüléséről, valamint a lányok matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai pályákkal összefüggő kilátásairól is szó esett A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány által szervezett kerekasztalbeszélgetésen. A Hungarian Business Leaders Forum sokszínűségi hónapjának keretében megrendezett eseményen az is elhangzott, hogy időszerű lenne másfajta pedagógiai módszerekkel tanítani a lányokat és a fiúkat.
A lassan általánossá váló tanárhiány egyik fő okát Németh Szilvia abban látja, hogy hiába végeznek okos pedagógusok, ha csak a diplomát szerzők alig több mint fele marad a pályán. A többiek el sem kezdik, mivel az anyagi elismerés hiányán kívül a szakmai mentorálás sem megoldott, és a tanárok önképzéséhez sem adottak a feltételek a jelenlegi óraterhelések mellett. 

Szalay Luca egyetemi adjunktus, az ELTE TTK Kémia Intézetének szakmódszertan oktatója arról számolt be, hogy 2021-ben már csak tizenegyen jelentkeztek első helyen az ELTE kémiatanári szakára, és az idén júniusban is csak ennyien szereznek diplomát, akiknek azonban a fele a magánszférában képzeli el a jövőjét.

Ehhez képest a szakember szerint – már csak a nagy tanárhiány miatt is – sokkal több új kémiatanárra volna szükség országosan az elfogadható minőségű oktatáshoz. Ez Szalay Luca szerint a szakemberképzés mellett azért is rendkívül fontos, mert a természettudományos ismeretek hozzásegítik a gyerekeket ahhoz, hogy felnőttként intelligens döntéseket tudjanak hozni. Dudásné Kovács Erika úgy vélte, a heti másfél óra kémia azoknak a diákoknak kevés, akik ilyen irányban szeretnének továbbtanulni. Szalay Luca azt emelte még ki, hogy a hátrányos helyzetű térségek szaktanárhiánya miatt sokkal nehezebbé vált a tehetségek felfedezése.

A teljesítményben az iskola és a családi háttér a két legmeghatározóbb tényező. Utóbbi még az átlagosnál is fontosabb a roma diákok esetében: Simon Péter, a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója, a HBLF Romaster programjának mentora arra hívta fel a figyelmet, hogy esetükben még támogató család esetén is alakulhatnak úgy külső hatásra a körülmények, hogy fiatalnak fel kell hagynia a tanulással. „A legjobb tanárok a hátrányos helyzetű térségekbe kellenének” – tette hozzá a szakember.

Németh Szilvia arra is kitért, hogy – a lányok és a fiúk adekvát pedagógiai eszközökkel való megszólításán túl – rendkívül fontos a természettudományi tárgyak élményalapú közvetítése a tanulók felé. Úgy vélte, az iskolák felelőssége a lányok természettudományos érdeklődésének fenntartása, miközben a fiúknál például a szövegértés fejlesztésére kéne nagyobb figyelmet fordítani. 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk