kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Lean Office - Veszteségcsökkentés adminisztratív területeken

A jelenlegi gazdasági válság közepette számos vállalat kényszerül kiadáscsökkentésre. A kérdés az, hogyan lehet a költségeket úgy csökkenteni, hogy közben a vállalatban lévő értékeket mind kevésbé romboljuk és meg tudjuk őrizni a válság utáni fellendülés időszakára? - A Lean módszerek segítenek.

A jelenlegi gazdasági válság közepette számos vállalat találja szembe magát a bevételek és a piaci árak jelentős csökkenésével az elmúlt időszakban. A nyereségesség és likviditásának megőrzése érdekében a költségeket (kiadásokat) hozzá kell igazítani a lecsökkent árbevétel szinthez (meg kell találni az új egyensúlyi pontot).

A kérdés, hogy hogyan tudjuk a költségeinket úgy csökkenteni, hogy közben a vállalatban lévő értékeket (emberek, tudás, folyamatok, szervezet) mind kevésbé romboljuk és meg tudjuk őrizni a válság utáni fellendülés időszakára.

Hol vannak a veszteségek?

Veszteségcsökkentés az adminisztratív és irodai területeken. Az autóipari vállalatoknál igen elterjedt Lean módszerek nem csak a gyártásban, hanem megfelelő testre szabással az irodai és szolgáltató területeken is alkalmazhatók és hasonlóan jelentős eredményeket (megtakarítások, minőségjavulás, átfutási idő csökkenés...) hozhatnak.

A Lean menedzsment lényege, hogy az érték-előállítási folyamat átfutási idejét csökkentjük a hozzáadott értéket nem termelő veszteségek szisztematikus feltárásával és csökkentésével.
Az üzleti működés és annak fejlesztése középpontjába a "Hozzáadott értéket" állítjuk. Mi az, ami értéket teremt, mi az amiért hajlandóak fizetni az ügyfeleink? Minden egyéb tevékenység veszteség.

A Lean bevezetés során a célunk az erőforrások igényeknek megfelelő rugalmas és hatékony felhasználása. Ezért a Lean Office bevezetése során mindig a vevői igényből indulunk ki, és azt vizsgáljuk, hogy a szükséges erőforrások, információk az igényeknek megfelelően időben, megfelelő minőségben (állapotban) állnak-e rendelkezésre. Minden az ideálistól eltérő igénybe vétele az erőforrásoknak veszteség.

Tehát veszteség,
  • ha több időt fordítunk egy folyamatra, mint ami annak az elvégzéséhez szükséges,
  • ha olyan (alacsonyabb hozzáadott értékű) munkát végzünk, amit egy alacsonyabb költségű erőforrás (kollégánk, számítógép, beszállító...) elvégezhetne,
  • ha a szükségesnél több erőforrást fordítunk a feladat elvégzésére
  • ha nem tudunk egy vevői igényt időben kielégíteni,
  • ha nem megfelelően elégítjük ki a vevői igényt és meg kell ismételni egy tevékenységet...

    Tapasztalatunk szerint jelentős veszteségek vannak az adminisztratív folyamatokban a következő területeken:

    Tevékenységek:

  • Felesleges tevékenységek (pl.: telefonok, keresgélés, ellenőrzés)
  • Túl sok időt igénylő tevékenységek (elhúzódó megbeszélések)
  • Várakozás (más területekre, információkra)
  • Duplán, párhuzamos elvégzett tevékenységek
  • Megismételt feladatok, megbeszélések
  • Hibák, hibakeresés, javítás
  • Befejezetlen feladatok, fejlesztések
  • Eredménytelen nem célirányos tevékenységek (marketing akciók..)

    Folyamatok:

  • Szabályozatlan, szervezetlen folyamatok
  • Feleslegesen bonyolult folyamatok
  • A szétszabdalt (sok szereplős) folyamatok
  • Tisztázatlan feladatok, felelősségek, munkaköri leírások
  • Felesleges jóváhagyási körök
  • Túlzott adminisztráció, bürokratizálódás
  • Kiegyensúlyozatlan folyamatok
  • Állásidők, szakadások a folyamatokban
  • Feleslegesen elindított folyamatok (megrendelés, ellenőrzés)
  • Feleslegesen ismételt folyamatok (tervezési körök)

    Információk:

  • Az információhiány, téves információk következtében hozott rossz döntések
  • Elveszett információk, vevői igények
  • Elavult, hibás információk, dokumentumok
  • A felhasználó számára szükségtelen információk (felesleges emailek, adatok)
  • Duplikált információk
  • A nem időben továbbított információk
  • A nem egyértelmű, félrevezető információk
  • A felesleges dokumentumok

    Erőforrások, kapacitások:

  • Rosszul kihasznált emberi erőforrások, képességek
  • Felesleges, ki nem használt kapacitások (létszám, IT, irodai terület, szoftver)
  • A kapacitások kiegyensúlyozatlan igénybe vétele
  • Elavult adatbázisok, file-ok, információk tárolása
  • Logikátlan irodai elrendezés
  • Szétszabdalt, adatbázisok, egymáshoz nem illeszkedő, IT rendszerek
  • Elégtelen kapacitások okozta várakozás, időveszteség

    Lean Office kialakítása

    A Lean Office kialakítása során célunk az igényekhez igazodó, hatékony erőforrás felhasználás megteremtése. A célunk nem egyszerűen a költségek csökkentése, hanem az erőforrások hatékony, maximális hozzáadott értékteremtő felhasználása. A kérdés az, hogy az erőforrásaink rendelkezésre állása és felhasználása (térben, időben, minőségben), mennyire van összhangban az őket igénybe vevő piaci és belső igények változásával.

    A Lean Office megteremtésénél elsősorban arra törekszünk, hogy az adminisztratív folyamatok működésénél az információk és az erőforrások (emberek, szoftverek, hardverek)
  • a megfelelő időben
  • megfelelő mennyiségben
  • megfelelő minőségben, állapotban
  • a megfelelő helyen
  • rendelkezésre álljanak

    Minden olyan megoldás, amely növeli az erőforrások rugalmas, vevői igényekhez illeszkedő kihasználását

  • több funkciós munkatársak (egyablakos kiszolgálás, átcsoportosítás),
  • rugalmas időbeosztás,
  • területek összevonása (fizikailag),
  • folyamatelvű szervezet
  • online adatbázisok, tudásbázisok
  • dolgozók felhatalmazása
    elősegíti a veszteségek csökkentését.

    KAIZEN, veszteségcsökkentés

    A Lean menedzsment bevezetés eszköze a Kaizen, a folyamatos tökéletesítés, amely segítségével a működésben lévő veszteségeket szisztematikusan feltárjuk és csökkentjük, úgy hogy a sztenderdek, folyamatok fejlesztésén keresztül mindig magasabb színvonalra emeljük az adott terület működését.


    A Kaizen 3 lépése a
    1. Kiküszöbölés
    2. Csökkentés
    3. Változtatás

    Ha fejlesztjük az adminisztratív folyamatokat,
  • Először azokat a veszteségeket keressük (MUDA II), amelyek, hozzáadott értéket nem termelnek és nem is szükségesek, ezeket igyekszünk teljesen kiküszöbölni (felesleges telefonok, keresgélés, hibák..).
  • Következő lépésben azokat a tevékenységeket keressük, amelyek hozzáadott értéket nem termelnek, de szükségesek (MUDA I), az ezekre fordított időt és erőforrásokat igyekszünk minimálisra csökkenteni (jóváhagyások, jelentések, egyeztetések, ellenőrzés..)
  • A harmadik lépésben pedig a maradék tevékenységet, erőforrást igyekszünk úgy megváltoztatni, fejleszteni, átcsoportosítani, hogy a munkának minél nagyobb része hozzáadott érték teremtő tevékenység legyen.

    A Lean megközelítésben, nem a fűnyíró elv szerinti költségcsökkentést alkalmazzuk, hanem a megvizsgáljuk a folyamatainkat (ezek hozzáadott érték tartalmát és a bennük rejlő veszteségeket), és a vevői igényekhez illeszkedően megalapozott döntéseket tudunk hozni az igénybe vett erőforrások (költségek) csökkentése terén. (Pl.: nem feltétlenül a próbaidős vagy a magasabb bérű dolgozókat építjük le, mert lehet hogy ők lényegesen nagyobb mértékben tudnak a cég eredményeihez hozzájárulni).

    Dr. Németh Balázs
    Ügyvezető igazgató
    Kvalikon Kft.

    További információk: www.kvalikon.hu
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben?

    Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk

    Megtartott munkáltatói ígéretek

    A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk

    Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!

    Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk