Lean Office - Veszteségcsökkentés adminisztratív területeken
A jelenlegi gazdasági válság közepette számos vállalat kényszerül kiadáscsökkentésre. A kérdés az, hogyan lehet a költségeket úgy csökkenteni, hogy közben a vállalatban lévő értékeket mind kevésbé romboljuk és meg tudjuk őrizni a válság utáni fellendülés időszakára? - A Lean módszerek segítenek.
A jelenlegi gazdasági válság közepette számos vállalat találja szembe magát a bevételek és a piaci árak jelentős csökkenésével az elmúlt időszakban. A nyereségesség és likviditásának megőrzése érdekében a költségeket (kiadásokat) hozzá kell igazítani a lecsökkent árbevétel szinthez (meg kell találni az új egyensúlyi pontot).
A kérdés, hogy hogyan tudjuk a költségeinket úgy csökkenteni, hogy közben a vállalatban lévő értékeket (emberek, tudás, folyamatok, szervezet) mind kevésbé romboljuk és meg tudjuk őrizni a válság utáni fellendülés időszakára.
Hol vannak a veszteségek?
Veszteségcsökkentés az adminisztratív és irodai területeken. Az autóipari vállalatoknál igen elterjedt Lean módszerek nem csak a gyártásban, hanem megfelelő testre szabással az irodai és szolgáltató területeken is alkalmazhatók és hasonlóan jelentős eredményeket (megtakarítások, minőségjavulás, átfutási idő csökkenés...) hozhatnak.
A Lean menedzsment lényege, hogy az érték-előállítási folyamat átfutási idejét csökkentjük a hozzáadott értéket nem termelő veszteségek szisztematikus feltárásával és csökkentésével.
Az üzleti működés és annak fejlesztése középpontjába a "Hozzáadott értéket" állítjuk. Mi az, ami értéket teremt, mi az amiért hajlandóak fizetni az ügyfeleink? Minden egyéb tevékenység veszteség.
A Lean bevezetés során a célunk az erőforrások igényeknek megfelelő rugalmas és hatékony felhasználása. Ezért a Lean Office bevezetése során mindig a vevői igényből indulunk ki, és azt vizsgáljuk, hogy a szükséges erőforrások, információk az igényeknek megfelelően időben, megfelelő minőségben (állapotban) állnak-e rendelkezésre. Minden az ideálistól eltérő igénybe vétele az erőforrásoknak veszteség.
Tehát veszteség,
ha több időt fordítunk egy folyamatra, mint ami annak az elvégzéséhez szükséges,
ha olyan (alacsonyabb hozzáadott értékű) munkát végzünk, amit egy alacsonyabb költségű erőforrás (kollégánk, számítógép, beszállító...) elvégezhetne,
ha a szükségesnél több erőforrást fordítunk a feladat elvégzésére
ha nem tudunk egy vevői igényt időben kielégíteni,
ha nem megfelelően elégítjük ki a vevői igényt és meg kell ismételni egy tevékenységet...
Tapasztalatunk szerint jelentős veszteségek vannak az adminisztratív folyamatokban a következő területeken:
Tevékenységek:
Felesleges tevékenységek (pl.: telefonok, keresgélés, ellenőrzés)
Túl sok időt igénylő tevékenységek (elhúzódó megbeszélések)
Várakozás (más területekre, információkra)
Duplán, párhuzamos elvégzett tevékenységek
Megismételt feladatok, megbeszélések
Hibák, hibakeresés, javítás
Befejezetlen feladatok, fejlesztések
Eredménytelen nem célirányos tevékenységek (marketing akciók..)
Folyamatok:
Szabályozatlan, szervezetlen folyamatok
Feleslegesen bonyolult folyamatok
A szétszabdalt (sok szereplős) folyamatok
Tisztázatlan feladatok, felelősségek, munkaköri leírások
Felesleges jóváhagyási körök
Túlzott adminisztráció, bürokratizálódás
Kiegyensúlyozatlan folyamatok
Állásidők, szakadások a folyamatokban
Feleslegesen elindított folyamatok (megrendelés, ellenőrzés)
Feleslegesen ismételt folyamatok (tervezési körök)
Információk:
Az információhiány, téves információk következtében hozott rossz döntések
Elveszett információk, vevői igények
Elavult, hibás információk, dokumentumok
A felhasználó számára szükségtelen információk (felesleges emailek, adatok)
Duplikált információk
A nem időben továbbított információk
A nem egyértelmű, félrevezető információk
A felesleges dokumentumok
Erőforrások, kapacitások:
Rosszul kihasznált emberi erőforrások, képességek
Felesleges, ki nem használt kapacitások (létszám, IT, irodai terület, szoftver)
A kapacitások kiegyensúlyozatlan igénybe vétele
Elavult adatbázisok, file-ok, információk tárolása
Logikátlan irodai elrendezés
Szétszabdalt, adatbázisok, egymáshoz nem illeszkedő, IT rendszerek
Elégtelen kapacitások okozta várakozás, időveszteség
Lean Office kialakítása
A Lean Office kialakítása során célunk az igényekhez igazodó, hatékony erőforrás felhasználás megteremtése. A célunk nem egyszerűen a költségek csökkentése, hanem az erőforrások hatékony, maximális hozzáadott értékteremtő felhasználása. A kérdés az, hogy az erőforrásaink rendelkezésre állása és felhasználása (térben, időben, minőségben), mennyire van összhangban az őket igénybe vevő piaci és belső igények változásával.
A Lean Office megteremtésénél elsősorban arra törekszünk, hogy az adminisztratív folyamatok működésénél az információk és az erőforrások (emberek, szoftverek, hardverek)
a megfelelő időben
megfelelő mennyiségben
megfelelő minőségben, állapotban
a megfelelő helyen
rendelkezésre álljanak
Minden olyan megoldás, amely növeli az erőforrások rugalmas, vevői igényekhez illeszkedő kihasználását
több funkciós munkatársak (egyablakos kiszolgálás, átcsoportosítás),
rugalmas időbeosztás,
területek összevonása (fizikailag),
folyamatelvű szervezet
online adatbázisok, tudásbázisok
dolgozók felhatalmazása
elősegíti a veszteségek csökkentését.
KAIZEN, veszteségcsökkentés
A Lean menedzsment bevezetés eszköze a Kaizen, a folyamatos tökéletesítés, amely segítségével a működésben lévő veszteségeket szisztematikusan feltárjuk és csökkentjük, úgy hogy a sztenderdek, folyamatok fejlesztésén keresztül mindig magasabb színvonalra emeljük az adott terület működését.
A Kaizen 3 lépése a
1. Kiküszöbölés
2. Csökkentés
3. Változtatás
Ha fejlesztjük az adminisztratív folyamatokat,
Először azokat a veszteségeket keressük (MUDA II), amelyek, hozzáadott értéket nem termelnek és nem is szükségesek, ezeket igyekszünk teljesen kiküszöbölni (felesleges telefonok, keresgélés, hibák..).
Következő lépésben azokat a tevékenységeket keressük, amelyek hozzáadott értéket nem termelnek, de szükségesek (MUDA I), az ezekre fordított időt és erőforrásokat igyekszünk minimálisra csökkenteni (jóváhagyások, jelentések, egyeztetések, ellenőrzés..)
A harmadik lépésben pedig a maradék tevékenységet, erőforrást igyekszünk úgy megváltoztatni, fejleszteni, átcsoportosítani, hogy a munkának minél nagyobb része hozzáadott érték teremtő tevékenység legyen.
A Lean megközelítésben, nem a fűnyíró elv szerinti költségcsökkentést alkalmazzuk, hanem a megvizsgáljuk a folyamatainkat (ezek hozzáadott érték tartalmát és a bennük rejlő veszteségeket), és a vevői igényekhez illeszkedően megalapozott döntéseket tudunk hozni az igénybe vett erőforrások (költségek) csökkentése terén. (Pl.: nem feltétlenül a próbaidős vagy a magasabb bérű dolgozókat építjük le, mert lehet hogy ők lényegesen nagyobb mértékben tudnak a cég eredményeihez hozzájárulni).
Dr. Németh Balázs
Ügyvezető igazgató
Kvalikon Kft.
További információk: www.kvalikon.hu
A kérdés, hogy hogyan tudjuk a költségeinket úgy csökkenteni, hogy közben a vállalatban lévő értékeket (emberek, tudás, folyamatok, szervezet) mind kevésbé romboljuk és meg tudjuk őrizni a válság utáni fellendülés időszakára.
Hol vannak a veszteségek?
Veszteségcsökkentés az adminisztratív és irodai területeken. Az autóipari vállalatoknál igen elterjedt Lean módszerek nem csak a gyártásban, hanem megfelelő testre szabással az irodai és szolgáltató területeken is alkalmazhatók és hasonlóan jelentős eredményeket (megtakarítások, minőségjavulás, átfutási idő csökkenés...) hozhatnak.
Az üzleti működés és annak fejlesztése középpontjába a "Hozzáadott értéket" állítjuk. Mi az, ami értéket teremt, mi az amiért hajlandóak fizetni az ügyfeleink? Minden egyéb tevékenység veszteség.
A Lean bevezetés során a célunk az erőforrások igényeknek megfelelő rugalmas és hatékony felhasználása. Ezért a Lean Office bevezetése során mindig a vevői igényből indulunk ki, és azt vizsgáljuk, hogy a szükséges erőforrások, információk az igényeknek megfelelően időben, megfelelő minőségben (állapotban) állnak-e rendelkezésre. Minden az ideálistól eltérő igénybe vétele az erőforrásoknak veszteség.
Tehát veszteség,
Tapasztalatunk szerint jelentős veszteségek vannak az adminisztratív folyamatokban a következő területeken:
Tevékenységek:
Folyamatok:
Információk:
Erőforrások, kapacitások:
Lean Office kialakítása
A Lean Office kialakítása során célunk az igényekhez igazodó, hatékony erőforrás felhasználás megteremtése. A célunk nem egyszerűen a költségek csökkentése, hanem az erőforrások hatékony, maximális hozzáadott értékteremtő felhasználása. A kérdés az, hogy az erőforrásaink rendelkezésre állása és felhasználása (térben, időben, minőségben), mennyire van összhangban az őket igénybe vevő piaci és belső igények változásával.
A Lean Office megteremtésénél elsősorban arra törekszünk, hogy az adminisztratív folyamatok működésénél az információk és az erőforrások (emberek, szoftverek, hardverek)
Minden olyan megoldás, amely növeli az erőforrások rugalmas, vevői igényekhez illeszkedő kihasználását
elősegíti a veszteségek csökkentését.
KAIZEN, veszteségcsökkentés
A Kaizen 3 lépése a
1. Kiküszöbölés
2. Csökkentés
3. Változtatás
Ha fejlesztjük az adminisztratív folyamatokat,
A Lean megközelítésben, nem a fűnyíró elv szerinti költségcsökkentést alkalmazzuk, hanem a megvizsgáljuk a folyamatainkat (ezek hozzáadott érték tartalmát és a bennük rejlő veszteségeket), és a vevői igényekhez illeszkedően megalapozott döntéseket tudunk hozni az igénybe vett erőforrások (költségek) csökkentése terén. (Pl.: nem feltétlenül a próbaidős vagy a magasabb bérű dolgozókat építjük le, mert lehet hogy ők lényegesen nagyobb mértékben tudnak a cég eredményeihez hozzájárulni).
Dr. Németh Balázs
Ügyvezető igazgató
Kvalikon Kft.
További információk: www.kvalikon.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben?
Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk
Megtartott munkáltatói ígéretek
A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk
Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!
Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Milyen interimnek lenni? 2 éve
- Várd a váratlant – és ne hidd, hogy véget ér 3 éve
- Akadnak olyan munkakörök, ahol már most óriási a létszámleépítés a robotok miatt 5 éve
- Ezekre az állásokra jelentkeznek legtöbben 5 éve
- Ki az az interim menedzser és mit csinál? 5 éve
- Az új technológiai beruházás a céges kultúra fejlesztésével együtt lehet sikeres 5 éve
- Felmérés készült Magyarország lean tudásáról 5 éve
- Három módszer, amit érdemes lehet alkalmazni minden munkahelyen 5 éve
- XII. LEAN FÓRUM KONFERENCIA - IPAR 4.0. ÉS A LEAN - ÁPRILIS 10-11 5 éve
- Bejelentette a 10 százalékos létszámleépítést a Jaguar Land Rover 5 éve
- Lean megoldások a kkv szektor számára 5 éve