Milyen interimnek lenni?
Mit jelent vezetőként alkalmazottból szabadúszóvá, interimmé válni? Mit jelent projektről, projektre élni, tervezni? Hogyan lehet megszokni az ezzel járó bizonytalanságot? Ugyanakkor változatosságot, amit a pozíciók és adott esetben iparágak közötti "vándorlás" jelent? Erről beszélgetett Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus, kutató és Fejős Péter, a Hammel&Hochreiter interim partnere.
Fejős Péter rámutatott, hogy ez a változás részben a felelősség megváltozásával, részben a mozgástér alakulásával jár. Hiszen egy volt pénzügyi igazgató interimként lehet kontrolling-vezető is egy vállalatnál, és az is előfordulhat, hogy három hónap múlva egy újabb cégnél már főkönyvelőként, vagy regionális gazdasági vezetőként kell helytállnia. Vagyis, a váltás nem egyszeri: nemcsak arról van szó, hogy valaki alkalmazott vezetőből interim menedzser lesz, hanem arról is, hogy ettől a pillanattól kezdve változó szektorok, iparágak, vállalati kultúrák és munkakörök között „úszik szabadon”. Ezáltal egyfelől jóval rövidebb idő alatt sokkal többféle tapasztalatra tesz szert, mint korábbi beosztásában, másfelől pedig – és ezt Fejős Péter kifejezetten hangsúlyozta – az interimnek készen kell állnia arra, hogy akár az adott projekten belül magához emeljen egy újabb területet, vagy akár váltson a projekt közben, ha a megbízó vállalat érdeke ezt kívánja.
Aki ezt a helyzetet kaotikusnak látná, vagy legalábbis annyira dinamikusnak, ami nehezen összeegyeztethető a korábbi, nyugalmasabbnak tűnő napokkal, az ne feledkezzen meg két dologról. Egyrészt, hogy azok a napok sem voltak igazából annyira nyugalmasak: ha azok lettek volna, nem szakadt volna végük. Másrészt, az interim menedzser mögött mindig ott áll a kikötő, a szolgáltató, aki támogatja, valamint mellette mindig áll egy másik támogató erő, amely forrás és eszköztár is egyben, alapvetően pedig filozófia: ez a LEAN.
Fejős Péternek számos területen nyílott alkalma kipróbálni és bizonyítani is felsővezetőként a LEAN erejét, hatékonyságát. Azok közé tartozik, akik az országban az elsők között sajátíthatták el és alkalmazhatták különböző mélységben és részletességgel. Beszámolójában letisztult érvekkel mutatta meg, milyen szerepe van a LEAN lehetőségeinek akár a reorganizáció, akár a gap menedzsment, vagy egy vezetőváltás esetén. Elsősorban a termelés az, ahol a pozitív hatás látványosan mutatkozik meg, ám szerencsére ma már egyre több és egyre általánosabb gyakorlatot bemutató könyv jelenik meg a LEAN-ről, így bárki kölcsönözhet az eszköztárból, aki látja, hogy egy adott vállalati folyamat mely pontján érdemes bevetni.
Fejős Péter azt is kiemelte, hogy az interim menedzseri létforma választása szinte mindenképpen garantálja a szakmai fejlődést, a különböző szakismeretek, tapasztalatok, jártasságok naprakészen tartását. Hiszen az interim helyzet maga is egy kiemelt pillanat az adott cég életében, ahol a megbízott menedzser egyszerre többféle képesség birtokában kezeli – a néha állandóan változó – helyzetet. Ehhez hozzászokni, ebben otthonosan mozogni pedig nagy előnyt jelent a hazai és a világpiacon egyaránt.
Forrás: Hammel&Hochreiter
Az interim menedzserek kulisszatitkairól korábban itt írtunk.
Hogy mikor érdemes főállású vezető helyett interimet választani, arról pedig ebben a cikkben.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk
Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk
Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk
- Magyarországról külföldre dolgozni: hogyan lehetséges? 6 hónapja
- Végzettség vs. tapasztalat: az örökzöld HR-dilemma 7 hónapja
- Van-e igazi HR-menedzsment Magyarországon? 8 hónapja
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 9 hónapja
- Fogalmak és kifejezések, amelyek érdekli a munkavállalókat 11 hónapja
- A nyolc leggyakoribb vezetői hiba: a kengurutól a kibicig 12 hónapja
- Magyar Posta: Mégsem lesz csoportos leépítés 1 éve
- A külső, külsős - interim szemszög 1 éve
- Egyre fontosabb a profi dokumentum menedzsment: trendek a jövő irodájában 1 éve
- Amit semmiképp ne hagyjunk ki az önéletrajzból 1 éve
- Így működjünk válság idején: avagy mit jelent a krízisreziliencia? 2 éve