kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

A folyamatos képzés elengedhetetlen a szállodaiparban

A vendégigények, a technológia és környezet gyakori változásainak kapcsán szinte folyamatosan "kondícióban" kell tartani a szállodák személyzetét. A szezonalítás és a forgalmi ingadozás miatt pedig az alaplétszámot atipikus foglalkoztatással egészítik ki. Bár már számos szolgáltatási folyamat komputeres rendszerek támogatásával valósul meg, a szállodaipar továbbra is rendkívül élőmunka-igényes szektor - foglalta össze a szállodák HR specialitásait Temesvári Zsolt, a Danubius Szállodaüzemeltető és Szolgáltató Zrt. HR szolgáltatások igazgatója.

A szállodai HR funkciók alapvetően nagyon hasonlóak más iparágak azonos tevékenységéhez, sőt a szektor specifikussága még azt sem zárta ki, hogy egy bő évtizeddel ezelőtt a Hilton International egy jó nevű szerszámgépgyártó multicég felsővezetőjét csábította el elnökének - szögezi le Temesvári Zsolt.

A Danubius Zrt. HR szolgáltatások igazgatója ugyanakkor a szektor specialitásaként kiemeli, hogy ebben a szakmában igen nagy hangsúlyt kap a kiválasztás, a különféle kritériumoknak való megfelelés, annak érdekében, hogy a frontvonalban dolgozó, vendégekkel rendszeresen érintkező munkatársak szakmailag kellőképpen felkészültek legyenek, beszéljenek idegen nyelveket és a vendégekben mindig pozitív benyomást keltsenek.

A munkaidő-gazdálkodás a szállodai HR tevékenység egyik kulcsfontosságú feladata. Igen komoly szervezést igényel, hiszen egy szálloda folyamatos üzemben működik, és akár hajnali háromkor is érkezhet vendég, akinek fogadásáról ezen késői órán is magas színvonalon kell gondoskodni. A beosztások elkészítése nem könnyű feladat, már csak azért sem, mert a törvény a 24 órás nyitva tartással működő "üzemekben" sem tesz kivételt.

"Vagyis, a törvénynek megfelelően a napi munkaidő nálunk is maximálisan 12 óra, e mellett a szabadság, a szabadnapok és a pihenőidő kiadása is csak szabályosan történhet. Ez igen komoly "logisztikai" feladat, különösen, ha egy hotel teljes kapacitás-kihasználtsággal üzemel. Nem egyszerű viszont a kötelező munkát úgy megszervezni, hogy a törvényeknek maximálisan megfeleljünk, de akár az egyedi vendégigényeknek is eleget tudjunk tenni. A Danubius nem az a kategória, ahol a lámpák leoltásával hozhatjuk vendégeink tudomására, hogy vége a mulatságnak" - magyarázza a HR szolgáltatások igazgatója.

A szállodák a szezonalítás és a meglehetősen hektikus forgalmi leterheltség miatt (pl. üdülési szezon, vagy a hét közepén erős rendezvényforgalom, a hét többi napján alacsony kihasználtság) a munkaerő-gazdálkodás terén igyekeznek minél hatékonyabban kihasználni az atipikus foglalkoztatási formákat, azaz a részmunkaidőt, az egyszerűsített foglalkoztatást és a munkaerő-kölcsönzést. Az előbbiekből értelemszerűen adódik, hogy a munkaviszonyban álló "belsős" létszámot nem a csúcs időszakok létszámigényéhez kell, illetve gazdaságos igazítani.

A Danubius Hotels Group szállodái az évek során ráálltak egy optimális, állandó "belsős" létszámra, amely körülbelül 30-50 százalékos kapacitás-kihasználtság mellett alkalmas a munkaerőigény lefedésére. "Ennél nagyobb forgalom esetén, illetve a szezonális csúcsok lefedésére előszeretettel alkalmazzuk az atipikus foglalkoztatási megoldásokat" - mondja Temesvári Zsolt.

A szállodaiparban nagyon nagy hangsúlyt kap a képzés, továbbképzés, mert mind a szállodai (szoba), mind pedig a vendéglátó (étterem, rendezvény) területeken folyamatos a megújulás, az innováció, amit a munkatársak felkészültségének követnie kell. "Ha csak a gasztronómia modern irányzatait, a konyhatechnológia újdonságait, vagy épp a korszerű tálalási trendeket vizsgáljuk, bárki beláthatja a folyamatos képzés fontosságát" - állapítja meg a szakember.

A HR igazgató kiemeli: bár ma már sok szállodai folyamat és szolgáltatás a komputertechnika támogatásával valósul meg (internetes foglalás, szállodai nyilvántartó szoftverek stb.), a szállodaipar továbbra is rendkívül élőmunka-igényes szektor, ezért a képzés, továbbképzés jelentősége meghatározó.

"Mind a vendégigényekben, mind pedig a technológiában számos változás ment végbe az utóbbi évtizedekben. Mindezek ellenére a szállodaipar talán legfontosabb jellegzetessége megmaradt, ez pedig nem más, mint a személyes kontaktus fontossága a vendég és az őt kiszolgáló munkatárs között. Azon túlmenően, hogy a vendégek milyen környezetbe érkeznek, illetve milyen körülmények között tartózkodnak a szállodában, a munkatársainkkal való személyes kapcsolat minősége az elégedettségük alapvető kritériuma is, ez utóbbi pedig a tevékenységünk sikerének a kulcsa. Felismertük tehát, hogy a vendégek megelégedettsége nagyban függ a számukra szolgáltatásokat nyújtó munkatársak elégedettségétől, igaz tehát a Hilton régi szlogenje, miszerint nincs vendégelégedettség, a munkatársak elégedettsége nélkül" - meséli Temesvári Zsolt.

A munkatársak elégedettségének érdekében a Danubius Hotels Group évek óta nagyon komoly hangsúlyt fektet arra, hogy a munkatársai felé irányuló HR szolgáltatások valóban magas színvonalúak legyenek. A terület többszöri átszervezése, racionalizálása és számos funkció központosítása után - a szolgáltatási elv szem előtt tartásával és a HR szolgáltató központ minden humánpolitikai funkcióra kiterjedő támogatásával - az összes szállodában felkészült személyügyi munkatárs áll a szállodai munkatársak rendelkezésére, ügyintézéssel, tanácsadással segítve mindennapi munkaelégedettségük megvalósulását.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk