Coworking: közösségi erők szinergiája
A coworking irodában dolgozó fiatal, kreatív vállalkozók inspirációt adnak és kapnak egymástól, és szűkebb pátriájuk, a főváros XI. kerületének pezsgő szellemi és társadalmi életébe szeretne beilleszkedni. Fontos az asztalok révén szerezhető bevétel, de ez a hely másról, "valami többről, szinergia-képződésről is szól"- nyilatkozta a december elején nyitott i-Office coworking irodaház üzemeltetője, aki a saját mikro vállalkozását is "betelepítette" a társas munkahelyre.
Erre az igényre jöttek létre az úgynevezett coworking irodaházak, ahol egy légtérben, rugalmas feltételek közt dolgoznak a többnyire kreatív, alacsony költséggel és magas hozzáadott értéket előállítva működő, 1-2 fős mikro vállalkozások. Ma már több lehetősége van annak, aki a város különböző pontjain igénybe szeretné venni ezt a szolgáltatást, mint egy évtizeddel korábban. Amiben más a XI. kerületi i-Office coworking iroda, az a közösségfejlesztő szándék, amellyel ezt az iroda-működtetési lehetőséget megtámogatták.
Kreatív közösség egy színes kerületben
Mosolygós, nyitott, fiatalok és barátságos, de még csak félig- meddig kialakított, egy légterű iroda fogadja a belépőt az i-Office irodában. December elején nyitotta meg Vásony Nóra a XI. kerületben az i-Office coworking irodát a Banktech Center irodaházban, ahol jelenleg már négy betelepülő vállalkozás működik. A szépen felújított, de nyomaiban még mindig az ipari környezet elemeit hordozó, játszóház-feelingű irodában, narancsszínű babzsák fotelokon ülünk, gyertya-erdővel körberakott asztalnál jegyzetelünk, és előttünk, a falon a PimpMyWall dizájner-csoport narancsszínű grafikája mutatja be egész Újbudát.
Már négy éve tevékenykedik az i-Office-nak helyet adó nagy irodaházban Vásony Nóra, aki egyben az egyik coworker. Korábban Londonban élt, és ott számtalan, rugalmas irodamegoldással találkozott, amelyet úgy szeretett volna meghonosítani, hogy közben a hazai viszonyoknak megfelelően átdolgozza a főbb koncepciót. Tavaly végre elérkezettnek látta az időt arra, hogy elkezdjen kialakítani egy olyan irodabérleti konstrukciót, amely több egy épület használatánál. Intézményt szeretnének létrehozni barátaival, együttműködő munkatársaival, ahol érvényesülnek a kreatív szinergiák. Szerencsére az irodaház tulajdonosai is láttak perspektívát a kezdeményezésben.
A kezdeti székhelyszolgálatot, óradíjas irodabérletet túllépve hetes, 15 napos, vagy havi asztalbérlési lehetőséget nyújtanak szabadúszóknak, kisvállalkozóknak oly módon, hogy az itt megfordulókból alkotó közösséget szervezzenek. Vásony Nóra és az irodaház vezetése semmiképp nem nagybefektetésről és hamar megtérülő haszonról álmodott, amikor a hátsó garázsépületből kialakította ezt a munkaterületet, de a rendszernek fenntarthatónak kell lennie, mert különben a mai világban nem életképes az elképzelés. A vállalkozás motorját az adja, hogy az - egyébként szociológus végzettségű - kommunikációs szakember szerint a közösségi tér, a programok, az akciók igazi együttműködő közösséggé varázsolják a közös munka helyszínén működő kisvállalkozások képviselőit. Az i-Office-hoz szorosan kötődő, fiatal szociológusok által írt Tizenegy Blog olvasói is -Vásony Nóra szerint- leginkább a coworking munkaformára nyitott, XI. kerületi lakosokból kerülnek ki.
A blogot író, fiatal szociológus Vancsó Anna úgy látja, hogy az irodaház szűkebb környezete, a XI. kerület a lehető leginspirálóbb helyszín. Ez a főváros legnépesebb, és egyben legnagyobb területű kerülete, ahol a lágymányosi polgárlakások és a jómódú kertes házas környék lakói, a hetvenes évek lakótelepének és a modern lakóparkok fiatal "betelepülőivel" osztják meg ugyanazt az infrastruktúrát. Itt él a - számarányában- legtöbb idős és a legtöbb fiatal, és az elmúlt másfél-két évben hasonló "felfutást" lehet érzékelni ebben a városrészben is, mint korábban a IX., illetve a XIII. kerületnél. Sok új galéria, kávézó, dizájnstúdió, koncert-helyszín létesült mostanában, és a két, legnagyobb budapesti egyetem, az ELTE és a BME karai, illetve kollégiumai is itt kaptak helyet. A diákok sokszor 5-6 évig az egyetem környékén bérelnek lakást, majd a diploma kézhezvétele után is itt telepednek le. Talán ezért is sok az új, friss szellemű, kreatív vállalkozás ebben a városrészben, akiknek otthont kíván nyújtani a coworking.
A sok fiatal gyorsabb, "öngerjesztő" marketing-tevékenységet végez, és ezáltal gyorsabban terjednek a hírek, találják meg egymást a munka-közösséget keresők.
Közös munka előnyökkel és hátrányokkal
A "közös hely" iránti igény már egyetemista korban jelentkezik. Sok olyan projektje fut az egyetemistáknak, amelyhez nem kapnak az alma matertől helyet a tervezéshez és végrehajtáshoz. Vásony Nóra ezért lehetőséget lát azokban a coworkerekben is, akik a közös munka utolsó szakaszára keresnek teret egy-egy projekt közös befejezéséhez.
Már az elmúlt egy hónapban is történtek közös probléma megoldások. Az i-Office-ban működő modell-ügynökség a kommunikációs ügynökség egyik rendezvényét tette különlegessé az általa odaszervezett modell-rendezvénnyel, amellyel a megbízó, a modellek és mindkét kreatív vállalkozás elégedett lehetett. Ehhez azonban az kell, hogy az együtt dolgozók közeli, napi kapcsolatban legyenek egymással.
Másik példáját mutatja az együttműködésnek az, amikor - a szintén coworker - a vidéki élelmiszereket forgalmazó kisvállalkozó adta a sajtokat, kolbászokat a coworking iroda megnyitójára, ahol aztán rengeteg új megrendelővel találkozhatott. Ugyanakkor - a hely működése miatt- ez a vállalkozó elfogadja a modellügynökség válogatásain való akaratlan részvételt is, sőt még szórakoztatja is a szokatlan miliő. Ennek az élelmiszer kereskedelmi vállalkozásnak a tulajdonosa, Törőcsik Ágnes azért költözött a coworking irodaházba, mert úgy érezte, hogy az otthon végzett munka nem elég hatékony. "Elfogyott az ötletem, ahogy dolgoztam, és hamarabb el is fáradok, ha egyedül vagyok".
Valamennyi jelen lévő coworker egyöntetű véleménye, hogy szervezési, adminisztrációs, operatív, de akár stratégiát érintő döntéseket, munkákat fele annyi idő alatt el lehet a coworking irodában végezni, mint odahaza. "Otthon mindig van valami más: mosás, főzés,vevés. Itt viszont csak a munkára tudok koncentrálni, és az agyam is jobban beindul"v- állítja Törőcsik Ágnes.
Ezenkívül a másik, nagy előnye ennek a működésmódnak, hogy nem kell a kisvállalkozóknak otthonról "harcolni a megrendelésért". Ma már, - a cowork-ölők egybehangzó megállapítása szerint - szinte csak az egyéni kapcsolatrendszeren keresztül lehet munkához jutnia egy szolgáltatást nyújtó kisvállalkozónak. Hirdetésre, nagy tendereken való részvételre nincs forrása ezeknek a vállalkozásoknak, és nem házalhatnak munkáért kuncsorogva a nagy cégeknél. Ajánlás útján azonban nem olyan nehéz bekerülni a körforgásba, ezért ami ma a legfontosabbá vált, az az egyéni kapcsolati hálózat. Ezt pedig egy coworking irodában kiválóan lehet építgetni.
A munkaforma hátránya, a zaj, a sok mozgás, áthallások mellett Vásony Nóra szerint is nehéz magas koncentrációjú tevékenységet, vagy szorosan az intimszférába tartozó információkat titokban tartani, de van külön helyiség, ahová ebben az esetben bárki átmehet telefonálni, szöveget írni. Szintén zavaró körülmény, ha egy bizonyos cégnagyságnál nagyobb vállalat, 4-5-6 fő költözik be egy coworking irodába. Ők már nem a többiekkel, hanem intenzíven egymással kommunikálnak, és ez viszont zavarhatja a többeket, ráadásul ekkora asztal-létszám mellett már nem éri meg a helybérlés sem.
A következő időszak célja, hogy "feltöltsék a teret"
Az iroda kialakítása még képlékeny. Modell-lányok képei a falon vannak, de más territórium-kijelölő határvonalak még nem láthatóak, bár Vásony Nóra kifejezetten bátorít minden bérlőt, hogy a saját irodarészét "lakja be" a saját ízlésének megfelelően.
Természetesen nyitottak, és várják a külső jelentkezőket is, de azt az ingatlan-menedzseléssel foglalkozó szakember is úgy gondolja, hogy teljesen ismeretlen közösségbe nem szívesen költözne be senki sem. Ezért próbálják a blogon, illetve a saját, szociális hálózatukon keresztül hirdetni az irodát. Fontos az iroda közösségének, hogy bárki, aki bérletet vesz, ne érezze idegenül magát a sok, egymást ismerő és elismerő ember közt. Bár most csak olyan bérlője van az irodának, akik a jelenlegi coworkerek szűkebb kapcsolati hálójából kerültek ki, de ahogy fejlődik a vállalkozás, bizonyára előfordul majd az is, amikor olyan vállalkozó lesz az ő gondjaira bízva, akivel még soha nem találkozott. Arról azonban meg van győződve, hogy bárki, aki megfordul az i-Office-ban, annak olyan barátságos fogadtatásban lesz része, hogy azonnal feloldódik a közösségben.
A tíz helyből jelenleg körülbelül négy munkaállomás egy átlagos napon foglalt. A jelenlegi tíz asztalos coworking térhez képest még körülbelül egy ugyanekkora helynek van kialakítatlan kapacitása az i-Office-nál. "Munkahely azért kell, mert mindenkinek ingerekre, impulzusokra van szüksége" - fogalmazta meg tapasztalatát Vásony Nóra. Most számukra az a legnagyobb kihívás, hogy feltöltsék az üres asztalokat olyanokkal, akik képesek a többiek számára is megadni ezt az élményt, és akik befogadják más elképzeléseit is.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
- Miért lenne fontos tiltani 13 éves kor alatt az okostelefont? Globális korlátozást javasolnak a szakértők 5 hónapja
- Digitális nomádok 6 hónapja
- Linkedin 6 hónapja
- "A munka nem vár" – coworking térrel jönnek a jövő vonatai 8 hónapja
- 6 tipp, ha extra bevételt szeretnénk a jelenlegi munkánk mellett 10 hónapja
- Kaphat a munkavállaló kétféle útiköltségtérítést? 11 hónapja
- Felsővezetők toplistája: őket követik a legtöbben 1 éve
- Az autómegosztás a jövő juttatása 1 éve
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 1 éve
- Digitális nomádként Budapesten 1 éve
- Miért ne vess el csípőből egyetlen közösségi platformot sem? 1 éve
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja