Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 4 éve

A coworking nem annyi, hogy egymás mellett ülünk egy irodában

A közösségi irodák legnagyobb előnye az, hogy szinte minden problémára, kérdésre találhatunk segítséget vagy éppen partnert, akár az éppen az irodában dolgozók közül, akár a szélesebb szakmai hálónkból. A coworking iroda feladata az, hogy segítsék ezeket a kapcsolatokat létrehozni. Időnként végeznek konkrét mentorálási feladatokat; segítenek üzletfejlesztésben, pénzügyekben és főként társadalmi vállalkozások felépítésében, de a közösségben meglévő szakmai tudás és nyitott szemlélet a legfontosabb erőforrás. Egy konferencián most bemutatták a coworkingben rejlő lehetőségeket.

A Loffice közösségi iroda 2015 nyara óta működik közre az Erasmus+ European Coworking Network projektjében. Ez az innovatív kooperáció Európa határain átívelve támogatói programmal igyekszik növelni a fiatalok vállalkozási kedvét, tudással és kapcsolatrendszerrel ellátva őket. A projekt keretében megvalósuló konferencián bemutatták a közösségi irodák alapításában rejlő lehetőségeket, valamint a fiatalok első kézből, a legmenőbb irodák vezetőitől kaptak gyakorlati tippeket a befektetési és támogatásszerzési lehetőségekről és a coworking szcéna aktuális trendjeiről.

A közösségi irodák törekszenek arra, hogy a résztvevők inspiráló és barátságos közösségbe érkezzenek, ahol nap mint nap hasonló célokért küzdő és hasonló kihívásokkal szembesülő emberekkel dolgozhatnak együtt. Egymástól, illetve a meghívott nemzetközi mentoroktól, előadóktól és oktatóktól rengeteg hasznos tapasztalatot és tudást sajátíthatnak el, ami segíti őket, hogy sikeresebb cégeket és karriereket építsenek.

Fontos a rendszeres szakmai programokat szervezése, amelyek egyes irodáknál külsősök számára is nyitottak. Rendszeresen vannak marketinggel, értékesítéssel, illetve karriertervezéssel foglalkozó workshopok, de tartanak előadásokat egyéb (pl. jogi) témákban is. Ezen kívül társasági eseményekkel biztosítják azt, hogy a bérlők kötetlen körülmények között megismerjék egymást, ezzel megalapozva az együttműködéshez szükséges bizalmat.

A coworking megoldás a munkaerőhiányra?

Az elérhető árú irodai infrastruktúrán túl olyan képzéseket szerveznek, amelyek segítenek a (társadalmi) vállalkozások fejlesztésében. Az Impact Hub például 2016 novemberében, a Holland Nagykövetséggel közösen tartottak workshopot fenntartható pénzügyi modellekről. A workshop végén a résztvevők a Nagykövetség által felajánlott induló tőkéért versenyezhettek, és az iroda büszkeségére egy fiatal ökodivat márka, a Sharolta nyerte el a díjat.

A Mosaik több olyan eseményt szervezett, ahol nemzetközi akcelerátorok, befektetők és helyi startupok között mediáltak. Például így szerzett befektetést és felvételt Európa egyik legjobb b2b akcelerátorába, a Startup Wise Guys-ba a RateMate csapata. Egy másik példa, hogy tavaly elkezdtek olyan képzéseket szervezni, amivel a résztvevők piacképes tudást szerezhetnek olyan területeken, melyeken jelenleg a piac munkaerőhiánnyal küzd. Idén több tucat szoftverfejlesztőt, data scientist-et, product managert és egyéb szakembert szeretnének ki-, illetve átképezni, majd segíteni az elhelyezkedésüket.

coworking

Olyanra is már volt példa, hogy egy fiatal szabadúszóként a coworking irodában kialakult együttműködésnek köszönhetően csatlakozott egy másik bérlő kis cégéhez. Az iroda az ehhez hasonló együttműködésekhez a keretet és a lehetőséget nyújtja. Az mindenkinek a saját feladata, hogy a legtöbbet hozza ki a lehetőségeiből és önmagából.

A coworking proaktivitásra, adaptációra tanít

A munka világa egyre inkább digitálissá, rugalmassá válik, ezért mind többen igénylik azokat a coworking tereket, amik eredetileg csak a szabadúszókat vonzották. Egy ilyen irodai közösség nem csak az elszigetelődéstől véd (mert mindig van kivel beszélgetni a kávégép mellett), de kis segítséggel a szakmai fejlődésben is sokat segíthet - új partnereket, mentorokat vagy ügyfeleket találhatunk, de sok coworking tér, köztük az Impact Hub is igyekszik különböző képzéseket nyújtani, ahol új, releváns készségeket sajátíthatunk el. Az egyetemről kikerülő frissdiplomások soft-skilljein rengeteget fejleszt, ha egy változó, ugyanakkor nyitott környezetben mozognak. Megtapasztalják a felelősséget, az önálló időbeosztást, a saját maguknak szabott határidők betartását, a helyes és elérhető célok kitűzését és elérését - mindezt olyan, hasonlóan gondolkodó emberek között, akik azonos értékrend mentén élnek. A ‘toborzás' skatulyáz és deformál, míg a személyes bevonódásra épülő, projektalapú gyors reagálásra képes munkakörnyezet éppen azokat a jellemzőket veszi figyelembe és támogatja, amitől a jövő munkavállalója proaktív, adaptációra képes lesz, és örömmel dolgozik. Ehhez persze - szerintünk - az is kell, hogy a munkáltató ne pusztán a profitért dolgozzon, hiszen az olyan céges célokkal, amelyek társadalmi és környezeti problémákra adnak megoldást, sokkal könnyebb azonosulni.

Az Y és Z generáció már teljesen másképp tekint a munkahelyre, karrierre és az életre. A digitális gazdaság, az exponenciális technológiák, a növekvő vállalkozói kedv és szabadúszó mozgalom hívta életre az olyan formátumokat mint a coworking és a különböző közösségi központok.

A coworkingre nem feltétlenül a toborzás egy eszközeként tekintünk. A coworking modell inkább a vállalkozóvá válást, a vállalkozói kedvet támogatja, amiben Magyarország még mindig valamivel az uniós átlag alatt van.

Coworking irodák

Az Impact Hub irodái katalizátorok, ernyőszervezetek azoknak, akiket foglalkoztatnak a társadalmi, környezeti problémákra adható megoldások - üzleti, vagy egyéni szinten. Olyan kezdeményezésekkel és vállalkozásokkal foglalkoznak, amik a profit mellett egyéb maradandó értékeket is teremtenek, és elősegítik a társadalom fejlődését. A közösségi irodahasználat (azaz coworking tér) számos szolgáltatást nyújt; csapatirodák, bérelhető rendezvényterek és rendszeres, inspiráló programok, képzések, kapcsolatépítési lehetőségek, melyeket nyújtanak az ügyfeleknek. De a legfontosabb, hogy mindezek a szolgáltatások egy tudatos és tenni akaró közösséget építenek itthon - és a világban is.

A Mosaik tavaly májusban nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. Igyekeztek egy olyan helyet alkotni, ami több mint egy közösségi iroda és platformként fogja össze a helyi tech startup szcéna szereplőit, illetve támogatja az ökoszisztéma fejlődését. A kiadó coworking asztalok, tárgyalók és privát irodák mellett újhullámos kávézó és egy rendezvényközpont üzemel, ami az iparág nagyágyúit felsorakoztató eseményeknek és a budapesti tech meetup sorozatok tucatjainak ad otthont.

2014 márciusában nyitották meg a KUBIK coworking irodát Budapesten. Az elsődleges céljuk az volt, hogy a megosztáson alapuló gazgaság modelljébe illeszkedve egy hatékony és hosszú távú kötöttségektől mentes irodahasználati megoldást biztosítsanak a tagjaiknak. Irodájuk kb. 50 főnek biztosít munkahelyet. Vannak kisebb zárható irodáik, de az asztalok nagy része egylégterű irodatérben található. Vannak még különböző méretű tárgyalóik és egy rendezvényterük. Öltözővel, zuhanyzóval támogatják a kerékpáros munkába járást, illetve sokan közülük rendszeresen futnak a Margitszigeten.

Az irodák különböző finanszírozási formák közül választhatnak; befektetők, a banki szféra, illetve állami támogatás is rendelkezésre állhat. Hazánkban számos coworking iroda működik, s olyan kezdeményezésekkel is szívesen foglalkoznak, amelyek célja, hogy maradandó értéket alkossanak, így járulva hozzá a társadalom fejlődéséhez.

A MagNet Bank már nem csak Budapesten, hanem Székesfehérváron is működtet közösségi irodát, ahova betérhetnek dolgozni, tárgyalni az egyéni vállalkozók, civil szervezetek is. A közösségi terek alkalmasak arra, hogy pezsgő üzleti és kulturális élet jöjjön létre. Az irodákat megfelelő infrastruktúrával hozták létre, rendelkezésre áll wifi, szkenner, nyomtató, tárgyaló, közösségi konyha. A bank kedvezményes bérleti konstrukciókat kínál az igénybe vevőknek, ezzel járul hozzá, hogy nagyszerű együttműködések, fejlődő vállalkozások jöhessenek létre.

  • 2021.06.14DEKRA Felnőttképzési konferencia A globális képzési piac meghatározó szereplőjeként fontos számunkra, hogy ügyfeleink képzéseinek tervezéséhez és megszervezéséhez a lehető legtöbb támogatást adhassuk. A 2021. január 1-től hatályos, az OKJ-t felváltó új képzési rendszerrel életbelépő új folyamatok minden munkáltatót érintenek, akik munkavállalóik részére képzéseket szerveznek. Hogy segítsük az eligazodást, illetve iránymutatást nyújthassunk az új képzési rendszerrel kapcsolatban, INGYENES webkonferenciát tartunk a témában. Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Döbbenetes számok a KSH home office jelentésében

Tavaly az elmúlt tíz év 2,9 százalékos átlagának háromszorosára, 8,6 százalékra nőtt a távmunkában vagy home office keretében dolgozók aránya... Teljes cikk

Hibrid munkavégzés, avagy vissza a jövőbe

A hibrid munkavégzés - amikor tartósan, egyes kollégák otthonról, mások pedig az irodában dolgoznak - új szokásokat és rendszereket igényel.... Teljes cikk

Túlhajszoltság, stressz és elhidegülés - Ezt hozta a koronavírus a munkaerőpiacra

Globálisan a munkavállalók 73 százaléka szeretne a járványhelyzet után is rugalmas feltételekkel, leginkább otthonról dolgozni, ugyanakkor a... Teljes cikk