Egy módszer, ami növeli a dolgozók tudását
Előző cikkünkben bemutattuk, hogy bizonyos feltételek megfogalmazása után milyen informatikai eszközök használatával kezdhetünk bele a szervezeti tudás felmérésébe. Cikksorozatunk második részében bemutatjuk, hogyan fordíthatjuk a tudásfelmérést a tudásszint emelésére szervezetünkön belül.
Nézzük, hogyan lehetne ezt másképpen csinálni:
- Kapcsolódva korábbi cikkünkhöz, a kollégákat gyakran, akár naponta-kétnaponta kell tesztkérdések elé állítani. A gyakori tesztelés lehetővé teszi, hogy egy nap csak kevés (5-10) kérdésre kelljen válaszolniuk, de egy hét alatt ezzel a módszerrel is szépen megmutatkozik tudásuk. Az 5-10 kérdés megválaszolása az utólagos tevékenységekkel együtt (lásd később) sem vesz igénybe több időt, mint 10-15 perc, amint a napi rutin részévé válik a tevékenység.
- A teszt kitöltésének időpontját bízzuk a kollégára. Ha ő az ebédszünetet tartja a legalkalmasabb időpontnak, töltse ki akkor. Vannak akik reggel már szeretnek az első megbeszélésre vagy ügyfélre készülni, de egy agresszív, bezárhatatlan tudásfelmérő kérdőív tovább súlyosbíthat egy kisebb elkésést is. Higgyük el, amint a kérdések a napi rutin részévé vállnak a kollégák minden nap meg fogják találni a szükséges 15 percet.
- A kérdéseket több témakörből kell összeválogatni és véletlenszerű sorrendben a képernyőre dobni. Mivel a naponta elvégzendő feladatok sem teljesen ugyanazok, így logikus a több témakör használata is. Ráadásul ezzel minden napra juthat sikerélmény is, hiszen egy-egy témakör nem megfelelő ismerete nélkül is számos jó válasz születhet.
- A kérdéseket kérdésbankból, véletlenszerűen tegyük fel. Elegendően nagy kérdésbank használatával minimalizálhatjuk az esélyt arra, hogy az egymás mellett ülők ugyanazt a kérdést kapják, vagy hogy két egymást követő teszt napon ugyanaz a kérdés jelenjen meg. Ha pedig mégis megtörténik, akkor sincs baj, a kolléga remélhetőleg másodjára már meg is tanulja a választ.
- Az adott kérdésre adott válasz után ne csak a "helyes" vagy a "helytelen" értékelés jelenjen meg, hanem ezt egészítsük ki egy rövid magyarázattal is még akkor is, ha helyesen válaszolt a kérdésre a kolléga (nem zárhatjuk ki ugye, hogy csak tippelt). Ezek a rövid, frappáns magyarázatok hamarabb bevésődnek, mint ha újra kellene olvasni az egész tananyagot.
- A kérdések megfogalmazásakor a tanultak alkalmazhatóságára helyezzük a hangsúlyt és ne a tananyagot kérdezzük vissza szó szerint. Azt például, hogy egy lista összes elemét megtanulta-e a tanuló, megtudhatjuk úgyis, ha egyesével rákérdezünk a lista elemeire, de a tesztelhetjük a tudást a listán nem szereplő tétel bevonásával is.
- Ne korlátozzuk a kérdéseket az igaz/hamis illetve a válaszd ki a helyes/helytelen megoldást típusú kérdésekre! Számos más eszköz áll rendelkezésre, például a sorba rendezés, szókiegészítés, több helyes válasz, de az informatika már megengedi, hogy képeket használjunk, kirakót mutassunk vagy összekötessünk válaszokat. A változatos kérdés típusok segítenek oldani a tudásfelmérés monotonságát.
- A kérdések megfogalmazásakor kerüljük a tankönyvi száraz stílust, használjunk köznapi nyelvezetet és ne feledkezzünk meg a humorról sem.
- A tesztsor végén adjunk lehetőséget arra, hogy a beküldés után a kolléga végig tudja nézni még egyszer a teljes tesztsort, lássa a kérdést, a válaszát, a helyes választ és a helyes válaszhoz tartozó magyarázatot. A magyarázatokat kiegészíthetjük linkekkel a tananyaghoz amennyiben az az e-learning oktatásmenedzsment eszközünkben (vagy prezentáció formában a fájlszerveren) megtalálható.
- Adjunk lehetőséget a tanulóknak arra, hogy korábbi eredményeiket megnézzék, értékeljék. A hozzáférhető statisztikák legalább olyan részletesek legyenek, mint amit a HR vagy a szakterületek használnak az értékelésre. A statisztikák motiválhatják a kollégát a tanulásra, fejlődésre (ha látja a fejlődést a számokban) és segít neki megtalálni azokat a témaköröket, amelyekben a leginkább fejlődésre szorul.
Egyértelmű, hogy a fent leírtak megvalósítása papír alapon nem működik, ehhez az előző cikkünkben említett informatikai támogatás szükséges. Azonban gondoljuk végig még egyszer: a fent leírtak megvalósításával nemcsak arról lesz naprakész információnk, hogy kollégáink mennyit tudnak a vállalatról, termékekről, szolgáltatásokról illetve a folyamatokról, de egyúttal egy olyan rendszert is megvalósíthatunk, amely folyamatosan növeli az egyéni és szervezeti tudást.
Koharek András
ARTanácsadó
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Magánélet, jó hangulat, támogató közeg - ezek Magyarország legvonzóbb munkahelyei 8 hónapja
- A felhatalmazás felelősséggel jár - Tóth Zsuzsa, a Magyar Telekom Chief People Officere 10 hónapja
- Egy civil szervezet működésében is sokat segíthet egy korszerű CRM rendszer 12 hónapja
- Szijjártó Péter a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet főigazgatójával tárgyalt 1 éve
- Így tehetsz a munkavállalókért és egy jó ügyért egyszerre 1 éve
- Együttműködési megállapodást kötöttek építészeti szakmai szervezetek 2 éve
- Vészjósló adatok: folyamatosan nő a gyerekmunkások száma a világon 2 éve
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 2 éve
- Állásinterjútól az ajánlatig, akár 5 nap alatt - Martin Eszter, az NN Biztosító HR igazgatója 2 éve
- A stresszkezelés és a hibrid munkavégzés a legfontosabb - A Tréning Kerekasztal felmérésének eredményei 2 éve
- Varga Liviust is bevonta tanulási hetébe a multi - esettanulmány 2 éve