logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.07.02 - 5 hónapja
Jobcapital Kft

Grade rendszer – A csapatok építésének alapja

A következő kolléga már most sokkal többet szeretne tudni a cégnél található karrierútról, fizetési sávokról, mint amennyit a hirdetésekben megtalál.

A LinkedIn 2024-es kutatása kimutatta, hogy az álláskeresők 60%-a elsőszámú elvárásként jelöli meg a fizetési sávok transzparenciáját, miközben a toborzók mindössze 40% teszi nyilvánossá a bérsávot a hirdetésekben. Ez az arány a nemzetközi adatokra vonatkozik, Magyarországon a bértranszparencia kötelezővé tétele előtt még nagyobb eltérés a valószínű.

A Grade rendszer, mint prio board téma

  • 60%-ra ugrott azoknak a cégeknek az aránya, amelyek publikálják a bérsávot az álláshirdetésekben, ami 15%-os éves növekedést jelent a Payscale 2024-es jelentése szerint.
  • A bértranszparencia 2026-os bevezetése és ezáltal a fizetési átláthatóság önmagában 30% -al csökkenti a felmondási szándékot az SHRM adatai alapján.
  • A Next áruházlánc ügye már most 30 millió font visszamenőleges bérköltséget jelez előre.

Ezek az adatok arra engednek következtetni, hogy ha egy jól felépített grade rendszer nincs beépítve a HR stratégia alapjába, akkor egyre inkább versenyhátránnyal indul a cég a toborzásban és a megtartásban egyaránt.

Esettanulmány egy gyártó vállalatnál

  • Éves fluktuáció: Az éves fluktuáció a grade rendszer bevezetése előtt 21% volt, ami a bevezetést követő 12 hónap után 9,6%-ra csökkent.
  • Onboarding idő: Az átlagos onboarding idő a grade rendszer előtt 47 nap volt, ami 26 napra csökkent 1 év elteltével.
  • Éves bérköltség-pontosság: A büdzsétervezés vs. tényadat szórása 8%-ról 2%-ra csökkent. Így a CFO/HR nem kényszerül sürgős korrekciókra és jóval magabiztosabb növekedési döntéseket lehet hozni.

Mi történt? – 4 x D modell

  1. Diagnózis: Grade audit történt az excel-rengeteg áttekintése helyett
    Tipp: Folyamatosan mérni kell mindent, hogy tudjuk, hol fáj a leginkább.
  2. Design: 5 szintű kompetenciához kötött grade létra lett meghatározva, benchmark bérsávokkal.
    Tipp: A grade térkép maximum 6 szint legyen felépítve, kompetencia mátrix és benchmark bérekkel.
  3. Deploy: Egy teljes Q-t átölelő, előre ütemezett belső kommunikációs turné indult. HR, pénzügyi és más vezetői kulcsemberek felváltva ellátogattak minden telephelyre, hogy érthetően és kétirányú módon vezessék be a grade rendszert. Ismeretátadás, kérdések kezelése, lokációs adaptálás, vezetői felkészítés, dokumentálás történt a turné ideje alatt.
    Tipp: Vezetői képzésekkel, kérdés-válaszokkal és belső wikipedia-val vezessük be.
  4. Drive: Havi mérőszámok áttekintése: Fluktuáció, belső mobilitás, bér-forcast pontosság.
    Tipp: Ne csak bevezetésre kerüljön, hanem legyen életben tartva. Ennek érdekében egy KPI dashboardra van szükség.

Hogyan működjön akár már holnap a grade rendszer?!

Első lépésként egy gyors pár perces belső auditot kell indítani. A HR kimutatásban ellenőrizni kell, hogy tényleg meg lehet-e mondani bármelyik kolléga esetében, hogy pontosan milyen pozícióban, valamint fizetési sávban van és mi alapján került abba a besorolásba. Ha bizonytalan a válasz, akkor a rendszer nem elég átlátható.

Válasszunk ki ezután két jól mérhető mutatót, amelyek szorosan kapcsolódnak a grade-struktúrához. Pl.: onboarding idő, vagy a belső pályázók aránya. Ezeket a KPI-okat hivatalosan is a vezetői riport részévé kell tenni, így vissza lehet térni rá.

Harmadik lépésként egy egyszerű infografikát készítsünk a grade-szintekről: Legyen ábrázolva, hogy melyik szint milyen kompetenciát vár el és hol húzódnak a bérsávok. Ezt pedig a belső kommunikációs főcsatornán meg kell osztani mindenkivel, hogy egy kattintással elérhető legyen mindenkinek.

Végül fontos kinevezni egy Grade-nagykövetet – tapasztalt közép vagy felsővezetőt – akihez a kollégák bátran és bizalommal fordulhatnak a kérdéseikkel. Ő a rendszer arca, aki a visszajelzéseket gyűjti, tisztázza a félreértéseket és jelez a vezetés felé, ha finomhangolásra van szükség.

A szintekhez illeszkedő jelöltek toborzása

Kiemelten fontos a grade-szintekhez illeszkedők toborzás, hiszen így lesz stabil a szervezet. A valóban a struktúrához illeszkedő szakemberek pedig azonnal értéket tudnak teremteni.

Egy jól felépített grade-struktúra a tanácsadóink szerint négy helyen szokott látványos javulást hozni a felvételi tölcsérben:

  • gyorsabban záródnak a keresések,
  • magasabb az ajánlat-elfogadási arány,
  • kevesebb pénz és erőforrás megy el egy felvételre,
  • a “mellélőtt” felvételek (prób­idő alatti távozások) látványosan csökkennek.

A Jobcapital abban tud segíteni, hogy miután közös feltérképezése megtörténik a grade rendszernek, akkor tűpontosan látjuk, mely kompetenciák, bérsávok és vezetői stílusok passzolnak az egyes szintekhez. A több ezer interjú, a kapcsolati hálónk és jól felépített adatbázisunk pedig hamar megmutatja, hogy ki az alkalmas jelölt a kívánt pozícióra.

Forrás: https://jobcapital.hu/grade-rendszer/

 

Tarnai Attila
Marketing manager, Jobcapital
 

Címkék:
hr recruitment csapat onboarding jobcapital fluktuáció team hr management esettanulmány job 4D modell bértranszparencia grade board 4xD modell
Jobcapital Kft

A Jobcapital azzal támogatja a vállalkozások működését, hogy olyan csapatok felépítésében nyújt segítséget, amelyben mindenki a számára megfelelő helyen van. Munkaerő-közvetítés , Executive Search, HR Management szolgáltatásainkkal mindig a win-win-re törekszünk. Főbb szakterületeink: Mérnökök, SSC szektor,HR, Pénzügyi munkakörök, Értékesítés és Marketing, valamint az AI és az IT.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-11-14 15:41:45
Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3.
2025-11-14 13:55:45
A stressz nem az ellenség – Új tudományos szemlélet a munkahelyi kihívások kezelésére
2025-11-12 10:26:55
Blended (whisky) program fogyaszd felelősséggel!
Jobcapital

"Karriered a hivatásunk" Széleskörű szakmai tapasztalatunkkal és innovatív szemléletünkkel szeretnénk blog formájában támogatást és információkat adni az olvasóknak toborzás-kiválasztás és egyéb HR területen.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork kiválasztás vezetőfejlesztés szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás szabadság online tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu