kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

“Ez a félelem nem vizsgadrukk lesz, annál rosszabb” - készülés érettségire

Kíváncsiak voltunk mit gondolnak tanárok és tanulók arról, hogy a járványhelyzet ellenére mégis megtartják az írásbeli érettségit. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár ugyan hétfőn már azt nyilatkozta, hogy “mozgatható” az időpont, így a május-4-i kezdés közel sem biztos. Nagy a bizonytalanság.

Megkerestünk több érettségire felkészítő szaktanárt, hogy mit gondolnak a kormány döntéséről és vajon a koronavírus árnyékában a diákok mennyire tudnak eredményes vizsgát tenni.

"Kevésbé lehet koncentrálni"


„Amikor bemennek a diákok érettségizni, akkor még a megfelelő védőfelszerelésekkel is, de egy folyamatos félelemben fogják megírni az érettségi vizsgát” - kezdi egy érettségi elnök. “Ez nem egyenlő a szokásos vizsgadrukkal, kevésbé lehet koncentrálni magára a tesztre. Összességében az sem igazságos, hogy lesz írásbeli, szóbeli nem. Ezzel megosztják a különböző tanulási módszerekkel dolgozó és különböző képességű diákokat, akik úgy tanultak négy éven keresztül, hogy lesz szóbeli. Lehet, hogy arra hajtottak, hogy amit az írásbelin nem tudnak teljesíteni, azt a szóbelin hozzák be. Másra készültek. Jobb lenne az év végi érdemjegy megadása. Azt mindenki a saját tanárától kapja a saját képességei szerint. Az nem okoz akkora esélykülönbségeket, még akkor sem, ha az sem tökéletes.”

"Alig van különbség az érettségi és az év végi jegy között" - mondja egy tapasztalt pedagógus


Hasonlóan gondolkodik az osztályfőnök is. A gyerekek nagyobbik fele a város környékéről jár tömegközlekedéssel iskolába, el sem tudná képzelni, hogy érettségire egyszerre összehívja az osztályát a járványhelyzet közepén. „Annál igazságosabb nincs, mint a gyerek átlagos középiskolai teljesítménye alapján osztályozni. A diákok rendszerint olyan vagy eggyel rosszabb jegyet szereznek az érettségin, mint amilyen osztályzatot kapni szoktak az adott tantárgyból. Felkészültek, megdolgoztak érte mindannyian, de a járványhelyzet úgy hozta, hogy ez az osztályozás alapja - nem történt volna semmi.

A gyerekek nem ellógni szerették volna ezt a vizsgát, amikor ezzel egybehangzóan nyilatkoztak, hanem nem akarták megfertőzni a szeretteiket. Nekem már eggyel több fertőzött is túl nagy ár, de mit mondanak majd arra, ha emiatt meghal valaki? Senki nem beszél az érettségi dolgozatok fertőtlenítéséről sem. Az a minimum, hogy 96 órán keresztül el sem kezdhető a javítás.”

"Két héttel előtte szóltak, hogy indul a buli"


Mit gondolnak a diákok? A végzős Tamás eddig sem volt jó véleménnyel az intézkedésekről, de nem lepődött meg túlzottan. „Nem gondoltam volna, hogy a kormány engedi az írásbeli érettségit. Ezzel sok embert választás elé állít. Vagy nem megy el érettségizni, vagy bemegy, és ezzel kockáztatja önmagát, a családtagjait és másokat. Részt vesz a járvány terjesztésében. Nincs jó választás.”

Imre sincs jobb véleménnyel. „Nekem tetszik, hogy csak írásbeli vizsgák lesznek, mert nagyon féltem az emelt szintű magyar szóbelitől, talán így kicsit könnyebb készülni. Na, de kérem szépen, ezt nem lehetett volna előbb? Eddig csak egy űr tátongott a végzősök előtt, vajon lesz-e érettségi, mikor, hogyan? Erre fel, két héttel a kezdés előtt szólnak, hogy na, akkor május 4-én indul a buli, hát szuper... És ha ez nem elég, még akad bőven kérdőjel, amire jó lenne, ha válaszokat kapnánk.”

Túl korai a május 4-e az oktatáskutató szerint


Nahalka István elmondta, nem lesz hátrány, hogy csak írásbeli érettségi lesz, mert ez alapján is be lehet számítani a pontokat a felsőoktatási felvételin. Amennyiben érettségire épülő szakképzésre akar jelentkezni a diák, akkor oda is megfelelőnek kell lennie a megszerzett bizonyítványnak. A munkaerőpiacon szintén ugyanolyan értékű végzettség lesz az idén kiállított bizonyítvány.

Megjegyezte, hogy elegendő lett volna az év végi jegyek érettségi érdemjegyként való beszámítása. “Ebben az esetben el kellett volna gondolkodni számos más fontos kérdésen például az emelt szintű érettségiről, mely felvetette volna új szabályok bevezetését. Ez járható út lett volna”.

Az oktatáskutató a legnagyobb problémának a május 4-i kezdést tartja, ami szerinte a járványhelyzet mostani állása szerint korai. “Amikor a járványügyi hatóság azt mondja, hogy már nincs komoly veszély és kicsi a kockázat, akkor kell megtartani az érettségit” - teszi hozzá Nahalka István, Ebben egyébként puhult a kormány álláspontja. Maruzsa Zoltán államtitkár tegnap már azt mondta “mozgatható” az időpont.

Nyitókép: Ivan Aleksic, Unsplash
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk