Fókuszban a cafeteria rendszer bevezetése (II.)
Hogyan vezessünk be egy cafeteria rendszert? Hogyan optimalizálhatjuk a cafeteria háttértámogató adminisztrációját? A május 10-én megrendezett cafeteria konferencián előadást tartott Frankó Éva cafeteria szakértőtől ezekre a kérdésekre kaptunk gyakorlati tanácsokat.
-Hogyan kerülhet bevezetésre egy cafeteria rendszer? Milyen lépésekkel kell számolnia egy olyan munkáltatónak, aki most gondolkodik a bevezetésén?
-Egy komplex és jól működő cafeteria rendszer bevezetése meglehetősen sok időt és energiát igényel, de nem szabad elfelejteni, hogy hosszú évekre megoldhatja az alkalmazotti motiváció kérdéskörét a nem elhanyagolható költségmegtakarítás ténye mellett. Egy cafeteria-rendszer bevezetésénél első lépés az igények felmérése, a stratégia kialakítása és előkészítése. Tehát tisztáznunk kell: miért szeretnénk bevezetni a cafeteria rendszert és mit akarunk elérni a rendszer bevezetésével. Ha a legfőbb irányvonalakat meghatároztuk, jöhet a következő lépés:
Következő lépcsőfok és talán az egyik legfontosabb lépés is: a dolgozók felé történő kommunikáció. Beszélgetések, előadások, munkavállalói kézikönyv készítése és egyéb csatornák felhasználásának segítségével kommunikálnunk kell a dolgozók felé a cafeteria rendszer lényegét, előnyeit, valamint a juttatási elemek felhasználási lehetőségeit. Definiálnunk kell, világossá kell tennünk számukra: miért jó ha a cafeteria rendszert igénybe veszik, illetve hogyan is tehetik meg mindezt.
Ha ez a lépés is megvan, pár hét elteltével következhet a nyilatkoztatás, vagyis a dolgozók meghozzák döntésüket a Cafeteria igénylésükről. A kapott eredmények rögzítésre kerülnek, majd ezt követően jöhet a legfőbb mozzanat: a rendszer indítása, amikor az igényeknek megfelelően meg kell rendelnünk az utalványokat, el kell végeznünk az önkéntes pénztári utalásokat.
A Cafeteria rendszer indítását követően pár hónappal érdemes hatásvizsgálatot készíteni, melynek eredményeképpen visszajelzést kaphatunk a dolgozóktól: tetszik-e nekik az új juttatási rendszer, esetleg szeretnének rajta változtatni valamit. Előfordulhat, hogy ennek megfelelően a Cafeteria rendszer a következő évben módosításra kerülhet!
-Az elhangzottak alapján úgy tűnik, a Cafeteria rendszer bevezetése és üzemeltetése sok adminisztrációval jár együtt. Mire ügyeljünk ennek során, hogyan tudjuk optimalizálni a feladatokat?
- Különösen nagyobb létszámú vállalatoknál lehet fontos, hogy az adminisztráció optimalizálásra kerüljön, ez segíti azt, hogy a Cafeteria rendszer működtetése ne jelentsen túl nagy terhet az ezzel foglalkozó kollégák számára. Gyakran alkalmazzák a gyakorlatban, hogy a dolgozói igénylések egy évre előre szólnak és évközben nem módosíthatók. Általában januártól-decemberig tartó időszakra teszik meg a dolgozók nyilatkozataikat, természetesen ez a gyakorlat egyes esetekben eltérő is lehet (pl. a naptári évtől eltérő gazdasági évvel működő cégek esetén).
Célszerű úgy kialakítani a cafeteria rendszert, hogy az igényelt juttatások csak az adómentes értékhatár keretei között legyenek választhatók, ezáltal egyrészt az adminisztrációs feladatokat tehetjük egyszerűbbé, másrészt költség oldalról is optimálisabb lesz az eredmény.
Elsősorban nagyobb cégeknél lehet hatékony a munkavállalóknak szóló nyilatkozat-kitöltési útmutató alkalmazása, melynek segítségével a dolgozók maguk is ki tudják tölteni nyilatkozataikat, amelyeket feltétlenül ellenőrizni kell. A gyakorlat azt mutatja, hogy egy jól összeállított útmutató segítségével a munkavállalók többsége helyesen tölti ki a nyilatkozatokat, javításra vagy módosításra csak néhány százalékuk esetében van szükség.
Rendkívül fontos tényező ezeken kívül, hogy olyan rögzítési, adattárolási rendszert építsünk ki, mellyel a Cafeteria választások könnyen átláthatók, egyszerűen kezelhető adminisztrációs szempontból, továbbá a 400 ezres értékhatár esetleges túllépése is jól nyomon követhető.
Végezetül pedig törekedjünk arra mind a cafeteria rendszer bevezetése, mind pedig a használata során, hogy a fenti szempontokat betartva egy hatékony kommunikációs tevékenység révén valós és realizálható előnyöket kovácsoljunk a dolgozói és munkáltatói oldal számára egyaránt.
Kérdése lenne a cafeteria rendszerek alkalmazása, működtetése terén? Kérdezzen Frankó Évától, a Sodexho Pass Hungária Kft. és a HR Portal cafeteria szakértőjétől az alábbi linkre kattintva:
Cafeteria_szakertonk_FrankoEva
Garai Katalin
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk
Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk
Már 2022-ben látszott, hogy a 2019 óta tartó juttatási keret csökkenésének trendje megfordult. Az éves keretösszeg 2024-re is további növekedést... Teljes cikk
- Juttatási keret 2024-ben 3 hónapja
- 2024: trendforduló vagy bércsapda jön a munkavállalóknak? 5 hónapja
- Nyerő juttatások, tippek a munkatárs-megtartáshoz 2024-re 5 hónapja
- Cafeteria Kisokos 2024 5 hónapja
- Országgyűlés előtt az új cafeteria szabályok! 6 hónapja
- Juttatási trendek 2024-ben: mit tud az egészségpénztár? 6 hónapja
- Hogyan szerezhetjük vissza a cafeteria juttatásokat évközi munkaviszony megszűnés esetén? 7 hónapja
- Melyik a legfontosabb juttatás a dolgozók szerint? 7 hónapja
- Felmérés: ekkora juttatást kapnak a dolgozók SZÉP Kártyán 8 hónapja
- Fizethetek Szép kártyával Ofotértben? 8 hónapja
- A munkáltatók is egyre tudatosabbak nyugdíj terén 8 hónapja