Kisebb cafeteria keretben gondolkodnak a cégek 2019-ben
Csak kis mértékben csökkentek a vállalatok cafeteria keretei, mert aki eddig adott, nem gondolta meg magát hirtelen 2019-re. Legfeljebb másként adta ki ugyanazt az összeget, vagy valamivel kevesebbet - így jellemezte a cafeteria, avagy a juttatások világának helyzetét Fata László, a Cafeteria TREND alapítója, szerkesztője.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a cégek juttatásokról általában nem váltottak béremelésre, ugyanis teljesen külön kezelik a béreket és a juttatásokat, igen kevesen keverik össze ezeket.
Fata László meglátása szerint csak kis mértékben csökkent a vállalatok által kínált átlagos cafeteria keret. „A felmérésünkben az szerepel, hogy 2018-ban 390 ezer forint volt az átlagos éves bruttó cafeteria keret, 2019 elején pedig 375 ezer” - mondta a szakértő. A Cafeteria TREND év eleji kutatása szerint tavaly 100 ezer forint alatti cafeteria keretet adott a cégek 2%-a, míg idén 7%-ra emelkedett az arányuk. A 100 és 300 ezer forint közötti keretet adó cégek aránya is csökkent, a derékhad viszont erősödött valamennyit, azaz a 300 és 500 ezer közötti keretekben gondolkodók száma emelkedett. Az 500 ezer forint feletti juttatási keretet adók száma viszont kisebb lett, 2018-ban a cégek 14% volt ebben, tavaly már csak a 12%-uk (lásd az ábrát).

Forrás: Cafeteria TREND
Fata László nem számít nagy visszaesésre 2019-et tekintve: „Aki eddig adott, nem gondolta meg magát hirtelen 2019-re, hogy idén semmit nem fog adni. Legfeljebb másként adta ki ugyanazt az összeget, vagy valamivel kevesebbet” - foglalta össze.
Iskolakezdési támogatás újragondolva
„Az iskolakezdési támogatásnál jó volt látni, hogy az új adókörnyezethez elkezdték keresni a megoldást a cégek. Ennek többféle módja volt, például pénzt adtak a tanszerekre, vagy ajándékutalványt, ami a minimálbér 10%-ig adható adómentesen közeli hozzátartozóknak is. Arra is van lehetőség, hogy egy több munkavállaló számára rendezett, jellemzően vendéglátás, szabadidő célú rendezvényen adjon át a munkáltató ajándéktárgyakat kedvező adózással. Ezzel a módszerrel nemcsak az iskolakezdéskor, hanem például egy ötletmenedzsment rendszerben átadott ajándéktárgy jutalmak esetében is szoktak élni.
Mit találtak ki a szolgáltatók?
Fata László szerint a juttatásokat kínáló szolgáltatók aktívak voltak 2019-ben. Sokan a szakértőkkel összhangban a célorientált juttatás tervezést támogatták: „A saját gyakorlatom szerint mindenkit arra kérek, gondolja át, melyik megoldással éri el jobban a kívánt hatást. A kínálati oldalon ott vannak jövedelemként adózó elemek mellett az adómentes juttatások, a béren kívüli juttatások (32,5% adó) és az egyes maghatározott juttatások (38,35%) is. Ha pénzt ad, akkor azért tegye, mert ez szolgálja a legjobban a céljait, de ha például az egészségmegőrzést fontosabbnak tartja ennél, akkor nem biztos, hogy a pénz a megoldás.
Érdemes még munkáltatói oldalról a kockázati biztosításokra is figyelni 2019-ben. Az idei évfordulóig adómentes juttatási forma az évfordulót követően jövedelemként vagy akár 38,35%-al adózhat a választott biztosítástól függően.
Fata László szerint - bár lehetett rá számítani - mégis sokakat meglepett a szociális hozzájárulási adó csökkentése. Sok cégnek egyedi eljárást kellett kidolgoznia arra, mit tegyenek a juttatásoknál megmaradó 2% többlettel. Nagy létszámnál nem egyszerű, ha egyénenként különböző módon használnák fel ezt a munkavállalók. „Ez arra mutat rá, hogy a munkáltatóknak előre fel kell készíteniük a cafeteria rendszerüket arra, hogyan reagáljanak az év közbeni (adó)változásokra” - mondta a szakértő.
Fotó: Pixabay.com