kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Hogyan ösztönözzük menedzsereinket?

A jó szervezeti ösztönző rendszerek fő ismérve, hogy a vállalat fejlődését meghatározó célrendszerben kiemelt jelentőséget tulajdonítanak a vállalatérték növekedésének. Ehhez mindenekelőtt meg kell találni azokat a kritikus sikertényezőket, amelyek alapján a leghatékonyabban vizsgálható a tulajdonos elvárásainak teljesülése, és természetesen célszerű a vezetői teljesítmények ösztönzését is ugyanezekhez a tényezőkhöz kötni.

Kovács Domonkos, a Deloitte Vállalatértékelés és Pénzügyi modellezés üzletágának igazgatója szerint különösen érdekes kérdéssé válhat mindez a nem tőzsdei vállalatok esetében, ahol a cég nem mérettetik meg nap mint nap a tőkepiacon, az értéknövekedés vizsgálatához pedig nem nyújt támpontot a részvényár-alakulás.

A Deloitte szakértője szerint sok vállalat komoly hibát követ el azzal, hogy menedzsmentösztönző rendszerét rosszul megválasztott mutatókhoz, például az EBITDA-hoz (üzemi eredmény és az értékcsökkenés összege), adózott eredményhez, vagy pedig a sajáttőke arányos nyereséghez (ROE) köti. A számviteli kimutatások egyszerű vizsgálata alapján kimutatott pozitív vállalati eredmény ugyanis önmagában még nem sokat árul el a vállalat valódi értékéről vagy értékváltozásáról.

Transzparens érdekeltségi rendszer

Megoldást egy olyan modell nyújthat, amely a számviteli adatok felhasználásával, egy viszonylag egyszerű képletezési mechanizmus segítségével úgy tudja megragadni a vállalatérték alakulását, hogy közben figyelembe veszi egyrészt, hogy ténylegesen mekkora pénzben jelentkező nyereség képződött - a pusztán számviteli eredmény ezt nem adja meg - továbbá a költségek között számba veszi a működésben lekötött tőke költségét is.

A vállalatnak tehát ahhoz, hogy ne csupán papíron, vagyis néhány kiválasztott számviteli adata alapján legyen sikeres, a befektetett tőkeköltséget is ki kell termelnie. Hogy ez valóban teljesül-e, annak az objektív megállapításához elengedhetetlen egy tervezésre és beszámolásra is alkalmas, transzparens módszer alkalmazása, amely egyúttal felhasználható az érdekeltségi rendszer alapjaként is - mondta Kovács Domonkos. A szakértő hozzátette, hogy ez a modern szemlélet rávilágít arra, hogy a rábízott javakkal csakis az a vállalatvezetés gazdálkodik jól, amely nemcsak egyszerűen a képződött nettó pénzáramok alapján nyereséges, hanem a cég tulajdonosainak a rábízott tőke költségét meghaladó mértékű hozamot is biztosítani tudja.
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk