kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Hogyan váljunk interim menedzserré? - egy hallgató tapasztalatai

Az interim menedzserekről gyakran elhangzik az a megállapítás, hogy korábbi széleskörű szakmai ismereteik révén képesek kritikus helyzetbe került vállalatokat "újraéleszteni". Valóban csak szakmai ismeretekre van szükség az interim menedzsereknél?

Az interim menedzser szakma egy komplex tevékenység: speciális szakmai tudás, pszichológiai alapismeretekkel, etikai normák betartásával, széleskörű vezetői ismeretekkel és még sok mindennel együtt. A hollandiai Nyenrode magánegyetem professzora, Jacques J.A.M.Reijniers könyvet írt az interim menedzser szakmáról, Interim Management: a true profession címmel. (A könyv jelenleg csak holland és angol nyelven olvasható.)
A professzor, mint az interim menedzser szakma "atyja", egy kézikönyvnek szánta a művét.

Az Interim Menedzser Akadémia immáron második évben indította el a holland egyetemmel közös kurzusát 2012 februárjában. Elhatároztam, hogy mindenképpen elvégzem ezt a tanfolyamot, mivel ez egy olyan szakma - véleményem szerint - ahol mindenekelőtt a "szürkeállományt" fizeti meg a megbízó. A mai korban a 45-55 éves felsővezetők számára ritkán adódik olyan kihívás, amiben a megbízó számára az elsődleges szempont a szakmai tudás és háttér, a komplex szemléletmód.

A képzés eredményeként - mestermunka elkészítése és 3 napos hollandiai esettanulmányozás után - a sikeres vizsgát tevő hallgatók a Nyenrode Egyetem és az Interim Manager Academy "képesített interim menedzser" oklevelét kapják meg. A holland professzor angol nyelvű könyvét mindenkinek ajánlom, aki érdeklődik a szakma iránt. Mindjárt a képzés elején elkezdtem olvasni és a közepére egyszer már el is olvastam. Ezután jöttek elő a gondolataim a könyv témái szerint az oktatás mentén, és újra elkezdtem olvasni az adott fejezetet. Ez így ment egy hónapig, míg szépen lassan az egész könyvet el nem olvastam újra.

A képzés során beszélgettem "évfolyamtársaimmal", és rá kellett jönnöm, hogy valószínűleg én vagyok az egyetlen, aki a könyvet egyszer, de egész biztosan az egyetlen, aki kétszer olvasta el. Tettem egy javaslatot, hogy "programon kívül" tartok egy összefoglaló előadást társaimnak a professzor könyvéről. Az ötletnek mindenki örült, és úgy gondolom, hogy az előadás nagy sikerét az mutatta, hogy utána többen is a kezükbe vették ezt a művet.

Meglátásom szerint a könyv a szakmát éppen elkezdő kollégák számára "bibliaként" forgatható. Részletesen foglalkozik minden olyan problémával, ami a megbízás elfogadásától, a problémák feltárásán át a feladat megoldásáig felmerül. Ezen kívül külön fejezetet szentel a szerző a vezetői magatartás elemzésének, helyzetgyakorlatokat hoz és alaposan kidolgozza azt a folyamatot, aminek a lényege, hogy az interim menedzser úgy adja át az "újraélesztett" vállalatot az utódjának, hogy a vállalat az ő munkája után is fenntartható módon működjön.

Húsz éve vagyok saját vállalkozásom ügyvezető igazgatója, az FMCG szektorba szállítunk háztartási cikkeket. Az interim menedzser szakmát, mint egy új kihívást akartam megismerni. Az elmúlt fél év bebizonyította, hogy az IM Academy képzése nagyon jól összeállt a holland professzor könyve által adott szakmai anyagból és a különféle tematikák előadásaiból, csoportos feldolgozásából. Amíg az előadásokon, workshopokon, olyan témákat dolgoztunk fel, mint:

  • Én márka
  • Üzleti etika
  • Érzelmi intelligencia, empátia
  • Asszertív kommunikáció
  • Multikulturális kommunikáció
  • Narratívák és a történetmondás szerepe a vezetésben

    addig a professzor könyve és a nagy számú magyarországi és nemzetközi esettanulmány egy a szakmába éppen csak belépő számára - mint magam is - eligazodást nyújtott arról, hogy milyen gyakorlati, hétköznapi problémákkal kell egy interim menedzsernek megküzdenie.

    Állítom, hogy a könyv elolvasása nélkül - 230 oldal tömör tudományos angol nyelvű fogalmazásban - a kurzusra beiratkozó nem éri el igazán a célját. A könyvet ugyanakkor jól lehet forgatni már a gyakorlati életben is, tehát egyfajta "mankó" a felmerülő problémák megoldásához. Ugyanakkor a fent említett előadások olyan szemléletet adnak a jövő interim menedzsereinek, ami nélkül a szakma kihívásai sem sajátíthatóak el. Ki gondolná például, hogy a különböző viselkedési formákat a vállalaton belül, és a vezetők reagálását ezekre a viselkedési formákra, személyiség megnyilvánulásokra lovakon keresztül is lehet tanulmányozni? Magam sem gondoltam volna, viszont a kurzus végén szervezett "paci nap" meggyőzött arról, hogy nem szabad csak legyinteni egy ilyenfajta képzési formára sem.

    Torma Ferenc
    Interim Menedzser Akadémia végzett hallgatója




    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Kevesebben lettek a postások, dinamikusan bővül két gyártó cég: létszámtrendek

    2023. novemberről decemberre 300 fő felett csökkent a Magyar Posta alkalmazottainak száma, kevesebben lettek a B + N Referencia takarítócégnél is.... Teljes cikk

    Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

    Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

    A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

    Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk