kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

Így fejleszd a hibrid csapatot – a blended learningé a jövő

A tréningek, képzések során is együtt lesz jelen a jövőben a személyes találkozás és az online tanulás. A HR Portal által megkérdezett szakértők szerint a személyességet nem lehet teljesen kizárni a folyamatból, ugyanakkor késznek kell lenni a vállalatok hibrid működése következtében jelentkező igényekre. De nem csak módszertanban, hanem témában is a hibrid csapatok együttműködése, a virtuális csapatvezetés készségeinek elsajátítására mutatkozik a legnagyobb kereslet.

blended learning-

Interakció és személyesség online és offline

A szakemberek egyetértettek abban, hogy az online és offline platformoknak és módszereknek együtt kell működniük a jövőben, kiegészíteni, erősíteni egymást. Éppen ezért a vegyes, vagyis a blended learning lesz célravezető. 

„Úgy vélem, hogy a jelenléti képzések és az e-learning elemek egymást kiegészítő, erősítő megoldások lesznek egyre inkább jellemzőek. A gyűrűs mappában átadott, kinyomtatott tananyagok helyett a tapasztalati tanulás kerül előtérbe. Kisebb, micro learning modulokkal, játékosított módszerekkel dolgozunk”- mondta Földváry Beáta, a WIFI Hungária Oktató és Továbbképző Intézet ügyvezető igazgatója. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a személyes érintettség, az empátia továbbra is kulcsszerepet kap a képzéseknél, ahogy a közös tanulás inspiráló hatása is. 

Ez utóbbi azért is fontos, mert mint Tarczali Orsolya tréner, Gestalt-coach jelezte a GROW Csoport képviseletében, a személyes találkozás kizárása a képzési folyamatból csorbítja a tanulási élményt. „A résztvevők a tanulástámogatáson túl visszajelzéseket kaphatnak a trénertől és egymástól, közösségi tanulási élményben van részük a kicsoportos munkák, tudásmegosztás, reflexiók által, és a tréningen tanultak mindennapi alkalmazását, a beépülést is segítjük.” Ezért igazán hatékonynak azt tartja, ha a blended learning folyamatban a személyes találkozásokat az online tanulással kötik össze. 

Galambos Ágnes, a Human Digital Group/Krauthammer managing partnere csoportosította az online és offline eszközöket: „Online eszközöknél első csoportként az aszinkron tanulást támogató tartalmakat említeném (mindenki akkor csinálja, amikor ideje és kedve van) – ilyen például az előkészítés és az intellektuális tartalmakhoz az input. Ezeknél fontos, hogy rövid, felhasználóbarát, video alapú legyen, mert többre önállóan még nincs meg az önfegyelem. Másik nagy kategória az online, de egy időben zajló képzések. Webinárium, ha előadásszerűen a tartalom és tudás „átadása” a cél, illetve virtuális tréning - egész kis csoportban (6-8 fő), szekciószobákkal működik. Ez utóbbinál kötelező a videokamera, csak így várható el igazából a résztvevők motiválása konkrét cselekvési változtatásokra.

Offline  - azaz jelenléti tréningekkel  várható el teljes interaktivitás, saját élmény, vagy bizalom a legnehezebb szituációk megosztására. Nem fog eltűnni ez a mód, hiszen egyelőre u.n behaviour tréningeknél ez a leghatékonyabb, a teljes virtuális lebonyolítás csak általában “második legjobb” megoldás lehet. Itt is fontos, hogy hibrid működésnél természetes legyen, ha 1-2 kolléga távolról kapcsolódik be, akkor mind technikailag, mind moderálási szempontból valóban részesei lehessenek a tréning élménynek.”

Előtérbe kerül a virtuális csapatvezetés, az EQ

A járvány okozta válság, a home office, majd a hibrid működésre való áttérés miatt sok szervezetnél átformálódtak a képzési prioritások, áttolódtak a hangsúlyok. Kifejezetten azok a skillek kerültek előtérbe, amelyek eezekre az új vezetői, szervezeti kihívásokra adhatnak választ. A vezetők körében a virtuális csapatvezetés az egyik legnépszerűbb téma jelenleg, mondja Tarczali Orsolya. „Hogyan tudják egyben tartani a csapatot, megőrizni a motivációt, menedzselni a teljesítményt, integrálni új kollégákat, miközben esetleg 1,5 éve csak a képernyőn látják egymást. A reziliencia szintén előtérbe került, a változáskezeléssel karöltve. 

A tapasztalat azt mutatja, hogy a hibrid működéssel sokat sérül az információáramlás. Amit eddig a kávézóban, ebéd közben megbeszéltünk, arra most vagy tudatosan sort kerítünk (felhívom, leírom, meetinget szervezek), vagy elmarad. Az információknak az a csoportja, ami informálisan terjed, viszont a szervezetek működésében jelentős mozgató erő, korlátozottan tud csak eljutni a szervezet tagjaihoz. A tudatosan működő szervezetekben kifejezetten szánnak arra erőforrást, hogy szakmai támogatást kérjenek, segítséget kapjanak, hogyan érdemes a megváltozott körülményekre reagálni, kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket, proaktívan új normákat kialakítani. Ezek a szervezetfejlesztési, kultúraformálási projektek igazi csemegék.”

A hibrid csapatok együttműködésében és vezetésében az EQ fontosságát hangsúlyozta Galambos Ágnes. „Még nagyobb jelentőségű, mint eddig az EQ, ehhez kapcsolódik a vezetők coaching készségei, egészség tudatosság, valamint stratégiai gondolkodásmód erősítése, kiemelt a stakeholdermanagement jelentősége.”

Földváry Beáta szerint a közvetlen vezetőknek képessé kell válniuk a munkatársaik támogatására akkor is, ha keveset találkoznak személyesen. Különösképpen kiemelte a középvezetők támogatását termelési és irodai környezetben egyaránt. „A termelésirányítók gyakran szenvednek attól, hogy gyorsan cserélődnek az embereik, gyakran kell váratlan helyzeteket, ellenállásokat kezelniük. Így a termelésre közvetlen hatással lévők esetében, a műszakokhoz igazodó kihelyezett személyes tréningek lehetnek hatékonyak. Míg az irodai környezetben dolgozó vezetőknek pedig blended learning módszertannal fejleszthető a tudása.” A WIFI Hungária ügyvezető igazgatója hozzátette, hogy a járvány kitörése után 150 közép- és felsővezető körében végeztek kutatást arról, hogy a válság során mi jelentette számukra a legnagyobb nehézséget, és milyen készségeket bevetve tudtak megküzdeni ezekkel. A vezetők a rugalmas problémamegoldást jelölték meg a válságidőszak legfontosabb vezetői képességének. Emellett a változáskezelés, a kommunikációs képesség, a pozitív szemlélet és energikusság is nagyra értékelt kompetenciáknak bizonyultak. 

Az önismeret és a bizalom szerepét emelte ki Tarczali Orsolya, a GROW Csoporttól. Aki szerint a megváltozott körülmények miatt gyakran vissza kell nyúlni az alapokig. Sőt maga a változások kezeléséről alkotott kép is megváltozott, ezért új modellek bevezetésére is szükség lehet. 

Ahhoz, hogy a képzés hatékony legyen fontos a tanulási kultúra kiépítése is a cégnél - fejezte be Galambos Ágnes, a Krauthammertől -, ahol a munkatársaknak természetes, hogy fejlesztik magukat és egymást, és ahol a vezetőknek természetes, hogy fejlesztik az embereiket.  

Nyitókép: Daria Shevtsova fotója a Pexels oldaláról

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk