Tavaly írtunk arról, hogy az idei évtől bruttó 8,50 euróra emelkedett a minimál órabér Németországban. Több olvasónk felvetette a kérdést, hogy ez az összeg vajon vonatkozik-e a Magyarországon bejelentett, munkaerő-kölcsönzőn keresztül Németországban dolgozó magyar munkavállalók szerződéseire is? Erre a kérdésre válaszolt Udvardy Tamás jogász."/>
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 éve

Jár-e kint dolgozó magyaroknak a német minimálbér?

Tavaly írtunk arról, hogy az idei évtől bruttó 8,50 euróra emelkedett a minimál órabér Németországban. Több olvasónk felvetette a kérdést, hogy ez az összeg vajon vonatkozik-e a Magyarországon bejelentett, munkaerő-kölcsönzőn keresztül Németországban dolgozó magyar munkavállalók szerződéseire is? Erre a kérdésre válaszolt Udvardy Tamás jogász.



A BRANKO Pénzügyi és Számviteli Kft. 1995 óta nyújt magas színvonalú pénzügyi szolgáltatás ügyfelei részére. Szolgáltatásuk komplex, a bérszámfejtési, könyvelői, adó- és szaktanácsadói területen. 2014-ben bővítették tevékenységünket munkajogi, HR, illetve cafeteria tanácsadással. Ezen kívül vállalják cégalapításhoz, székhelyszolgáltatáshoz, illetve követeléskezeléshez kapcsolódó feladatok teljes körű ellátását is.

További információk itt!

Az 2015. január 1-től hatályos német minimálbér törvény (Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns, a továbbiakban: MiLoG) 1. § (2) bekezdése szerint minden munkavállalónak óránként legkevesebb bruttó 8,5 euró munkabér jár. A MiloG 20. § ekként fogalmaz:
20. § MiloG: A munkaadó minimálbérfizetési kötelezettsége
„A bel- és külföldi székhelyű munkaadók kötelesek a belföldön foglalkozatott munkavállalóiknak az 1. § (2) bekezdése szerinti minimálbért legkésőbb a 2. § (1) bekezdése 2. pontja szerinti időpontban megfizetni.”

§ 20 MiloG: Pflichten des Arbeitgebers zur Zahlung des Mindestlohns
„Arbeitgeber mit Sitz im In- oder Ausland sind verpflichtet, ihren im Inland beschäftigten Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmern ein Arbeitsentgelt mindestens in Höhe des Mindestlohns nach § 1 Absatz 2 spätestens zu dem in § 2 Absatz 1 Satz 1 Nummer 2 genannten Zeitpunkt zu zahlen.”


Ez a kötelezettség tehát fennáll függetlenül attól, hogy munkaerő-kölcsönzés, kiküldetés, vagy más formában dolgozik valaki Németországban, vonatkozik rá a minimálbér-szabály is. Kérdéses mindez inkább egyes „határesetek,” mint a fuvarozás során szükséges határátkelés vagy például egy üzleti úton lévő, vagy adott esetben bírósági tárgyalásra kiküldött munkavállaló esetén lehet.

A szabály igazolható célja, hogy a ténylegesen a mindennapokban a Német Szövetségi Köztársaságban élők, akik a német állampolgár kollégáikhoz hasonlóan a kinti piacon bérelnek lakást és ott vesznek igénybe minden más szolgáltatást, akkor is kapjanak egy megfelelő bért, ha nem németországi székhelyű a munkáltatójuk.

Ekként minősülhet olyan közrendvédelmi szabálynak a minimálbér, amely feltétlen alkalmazandó. Megjegyzendő, hogy a közrendvédelmi szabály egyik legfontosabb lehetséges indoka például az egészségügyi alapellátás tagállamokban már régebb óta megoldott, ugyanis az orvosi alapellátás a másik tagállamban biztosítottak számára főszabályként ingyenesen hozzáférhető. Álláspontunk szerint erre tekintettel – mivel az élelmiszer vagy egyéb cikkek sem drágábbak jelenleg - esetleg csak a lakhatás magasabb költségei miatt lenne indokolt a helyben élők, dolgozók magasabb bérezése. Ezzel elfogadható a közrendvédelmi cél, mellyel a minimálbér szabály feltétlen érvényesítendő „imperatív rendelkezésnek” minősül és az uniós joganyaggal konform. Hiszen hivatkozhat a Német Állam arra, hogy a külföldi munkavállalók emberi méltóságát csorbítja, ha ott nem bérelhetnek megfelelő ingatlant, ezzel lakhatásuk nem megoldott, mivel a magyar nettó átlagbérből egyes németországi városokban valóban nem futná esetenként még egy szoba bérleti díjára sem, és így emiatt lakókocsikban, sátrakban élnének közterületen tartósan az ott dolgozók, amelyet egyébként közterületen más jogszabályok tiltanak, a kempingek pedig napi 8-10 euróba is kerülnek. Ezt az indokot Karlsruhe elfogadja majd feltehetően, éppen ezért inkább csak a „határesetek”, mint a fuvarozás és üzleti út megítélése változhat később a gyakorlatban, ott mindez nem merül fel.

Külföldieknek is – ezzel javulnak a német munkavállalók esélyei

A jogszabály alkotmányos igazolható célja tehát fentiek szerint egyértelműen az, hogy a külföldi, de a Német Szövetségi Köztársaság területén dolgozók is megkapják a német minimálbért. Azonban mögöttes célja lehetett az is, hogy ezzel egyben javítják egyrészt a német állampolgárok munkapiaci helyzetét azokkal a külföldiekkel szemben, akik különböző jogi konstrukcióban, de ott dolgoznak jóval kevesebb bérért. Hogy ez összességében tehát mennyiben felel meg az Európai Unió áruk, személyek és szolgáltatások szabad mozgása alappilléreinek, még kérdéses, ezt a Német Alkotmánybíróság vagy az Európai Unió fórumai dönthetik el véglegesen. Addig pedig a német bíróságok jogértelmezésétől függ majd, hogy egy üzleti úton lévő vagy betanulás céljából kiutazó kollégánk esetében már a határátlépéstől, illetve hány óra, esetleg nap eltelte után köteles a munkáltató óránként bruttó 8,50 eurót fizetni. A Német Vám- és Adóhatóság egyszerű nyelvtani értelmezése szerint pedig még az átutazó gépkocsivezetőre is vonatkozik mindez, így a bejelentési kötelezettség szerintük a határátlépés előtt fennáll, ami megtehető a www.zoll.de oldalon.

A törvény által adott jog lényeges új hatása, hogy aszerint már nem kell feltétlenül a német hatóságoknak ezeket az eseteket felderíteniük. Ugyanis a törvénnyel a munkavállalóknak keletkezik igényük a minimálbérre, így várható, hogy adott esetben pert indítanak a munkáltatóval szemben a MiloG megsértése esetén, amint az előzőekben részleteztük. Továbbá a megrendelők magas szinten objektivizált felelőssége miatt az várható, hogy a piacon egyfajta kiválasztódás indul meg. Ennek megfelelően már 2014 év végén sok németországi székhelyű partner / megrendelő nyilatkozattételre hívta fel a hazai székhelyű beszállítóját, al/vállalkozóját, vagy al/megbízottját azzal, hogy jelentse ki, hogy a német területen végzett munka idejére a MiloG szerint minden munkavállalónak megfizetik a fenti összeget és esetleges bírság esetén annak összegét vállalja át vagy megfizeti majd részére.

Összefoglalva tehát kijelenthető, hogy Udvardy Tamás álláspontja szerint a tartósan németországi munkahelyeken foglalkoztatottak után fenti indokok miatt egy esetleges alkotmányossági próbát is ki fog állni a MiloG. Emellett még a rövid idejű kinti foglalkoztatás esetén is javasolható a bejelentések megtétele, és a minimálbér szabály betartása, amíg a bíróságok másként nem döntenek.
Follow hrportal_hu on Twitter

Munkaerő-kölcsönző bűnszervezetet lepleztek le

Két és fél milliárd forintos kárt okozott a költségvetésnek egy munkaerő-kölcsönzésre épülő budapesti bűnszervezet, az ügyben húsz gyanúsítottat hallgattak ki – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-vel.tovább..

További cikkek
Rétvári Bence: Jobb a nyugdíjasok helyzete

Kiszámíthatóbb és érezhetően jobb a nyugdíjasok helyzete napjainkban, mint amilyen hat évvel ezelőtt volt - közölte az Emberi Erőforrások... Teljes cikk

Adókedvezmények, új adóhatósági ellenőrzési forma - változások az adótörvényben

Az Országgyűlés júniusban több adótörvényt módosított, amelyek közül egyes változások már július 1-jén hatályba lépnek - derül ki a PwC hírleveléből. Teljes cikk

Ennyit fognak keresni a járási hivatalban dolgozók júliustól

Július elsején lép életbe az állami tisztviselőkre vonatkozó új illetményrendszer. Teljes cikk

Lázár: Az "utánpótlást" nem afrikai migránsokkal képzeli el a kormány

A magyarországi kvótanépszavazás a miniszter szerint nem fogja gyengíteni az EU-t. Az illegális bevándorlást és a gazdasági migrációt viszont meg... Teljes cikk

Két és fél évig nem kell félniük a Nagy-Britanniában dolgozó magyaroknak

Nagy-Britannia magyarországi nagykövete szerint nincs mitől tartaniuk a szigetországban dolgozó magyaroknak a Brexittel kapcsolatban. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Rokkantellátás és KATA-s adózás

Rokkant ellátásban részesülő személy egyéni vállalkozó, mint KATA-S kisadózó az alábbi kérdésekre kérném a segítségét: mint...
© Copyright HR Portal - 2003 - 2016