kapubanner for mobile
Megjelent: 8 hónapja

Jelenléti ív

Mi a jelenléti ív és mi nem az? Mire használható? Egy kis kisokos a köznyelvben kicsit félreértett dokumentumról.

images

Jelenléti ív

A jelenléti ív korántsem haszontalan, különösen, ha megfelelő informatikai háttér áll mögötte. Amennyiben ugyanis a beléptetéshez használt terminál össze van kötve egy korszerű munkaidő-nyilvántartó rendszerrel, akkor a jelenléti ív segítségével a munkáltató minden pillanatban tudja, hogy ki tartózkodik a munkavégzés helyszínén.

Biztonsági szempontból sem elhanyagolható szempont: tűzjelzés esetén például a rendszer automatikus üzenetet (e-mailt/sms-t) küld az épületben tartózkodó személyek létszámáról és nevéről az arra illetékes személynek. Emellett a munkáltató visszamenőleg is ellenőrizni tudja, ki tartózkodott egy adott pillanatban a helyszínen, ami szintén értékes adat, amennyiben például visszaélések felderítése a cél.

Munkaidő-nyilvántartás

A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 134. § (1) bekezdése szerint a munkáltató köteles nyilvántartani a rendes, rendkívüli munkaidőt, a készenlét és a szabadság tartamát. Ez a bekezdés fogalmazza meg a munkáltató kötelezettségét a munkaidő-nyilvántartás vezetéséről, hiszen a fentiek nyilvántartásával még nem derül ki az, hogy a munkavállaló ténylegesen mennyi időt töltött munkavégzéssel.

Mi legyen benne?

A munkaidő nyilvántartásnak a rendes és a rendkívüli munkaidőre vonatkozóan naptári naponként megállapíthatóan kell tartalmaznia a tényleges munkavégzés kezdő és befejező időpontját, a rendkívüli munkavégzésre (beosztástól, eltérő, heti pihenőnapon, munkaszüneti napon, munkaidőkereten felüli munkavégzés) vonatkozó adatokat, az elrendelt készenlét, ügyelet mértékét, a teljesített készenlét és ügyelet kezdő és befejező időpontját. A nyilvántartásnak továbbá alkalmasnak kell lennie a munkaközi szünet, a napi pihenőidő, a pihenőidő mértékének, valamint az állásidő megállapítására is.

A munkáltatónak a törvényi kötelezettségének teljesítése érdekében nem kell két külön nyomtatványon vezetnie a munkaidő-nyilvántartást és a jelenléti ívet, a lényeg, hogy kiderüljön munkaidő és jelenlét ideje milyen időtartamot ölel fel a vezetett nyilvántartásból.

Kötetlen munkaidőben foglalkoztatottaknak nem kell tételes munkaidő-nyilvántartást (jelenléti ívet) vezetni, azonban nyilván kell tartani a szabadság tartamát.

Fontos hogy a hatósági, a munkáltatói és a munkavállalói oldalról is bármikor elérhető és ellenőrizhető legyen a nyilvántartás.

Aki éppen dolgozik annak a munkaidő kezdete legyen beírva a munkaidő-nyilvántartásba (jelenléti ívbe), aki hazament annak a munkaidő végén legyen beírva a munkaidő vége. Törvény szerint azonban nem tilos a nap végén kitölteni a munkaidő nyilvántartás adatait.

Miért is fontos a nyilvántartás pontos és egyértelmű rögzítése? Peres eljárásokban kiemelt szerepe lehet a bizonyítás során a nyilvántartásnak. Másik fontos szempont pedig, amely a nyilvántartás megfelelő vezetése mellett szól a munkaügyi ellenőrzések köre, illetve az annak során esetlegesen kiszabott munkaügyi bírság.

Letölthető iratminta! Jelenléti ívre és munkaidő-nyilvántartásra iratmintát a Munkaugyi.hu oldalon talál:

 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A cégek 70 százaléka tervez bérfejlesztést a munkaerő megtartása érdekében

Optimistábbá váltak a magyar cégvezetők mind az ország, mind saját cégük kilátásait illetően a Niveus Consulting Group tanácsadó felmérése szerint. Teljes cikk

Mennyit keresnek a HR-esek?

Több szakterület béradatairól készített összeállítást a piacvezető munkaerő-közvetítő cég a közelmúltban. Most a HR szakmában, elsősorban... Teljes cikk

Romlott a fizetésünk értéke - mutatjuk a legfrissebb számokat

2023-ban a bruttó átlagkereset 571 200, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 393 700 forintot ért el. 2023-ban a bruttó és... Teljes cikk