kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 15 éve

Karrierterv építhető egy jó teljesítmény-értékelésre

Továbbra is akadályozza az TÉR objektivitását a vélemények felvállalásának hiánya, a túlzott szubjektivitás, és az önértékeléstől való ódzkodás, illetve még mindig nehézséget jelent annak tudatosítása a szervezetben, hogy ez hasznos tevékenység. Elindult azonban némi fejlődés, hiszen egyre több cég látja be az értékelés jelentőségét, és már sokan felismerték: nemcsak azt kell értékelni, mit nyújtott az illető, hanem azt is, hogy miként, így teljesebb, árnyaltabb kép adható róla.

A Focus Consulting ügyvezetőjét, Feichtinger Mónikát kérdeztük a TÉR-re kihegyezett kerekasztal-beszélgetésük kapcsán.

- Menyire van manapság kapacitásuk a cégeknek teljesítmény-értékelésre? Miről számoltak be a HR-esek?

- A cégek többségénél működik valamilyen rendszer, kevés olyan szervezetről van tudomásunk, amely jelenleg nem méri semmilyen jól körülhatárolt módszerrel a teljesítményt. De még az utóbbi kategóriába tartozó vállalatoknál is elmondható, hogy már zajlik valamilyen TÉR bevezetés, vagy éppen tervezik a megvalósítását. Véleményem szerint ez is azt mutatja, hogy a teljesítmény-értékelés már elismert jelentőségű eszköz a vállalatok életében. Ugyanakkor a résztvevők szerint még mindig nehézséget jelent annak tudatosítása a szervezeten belül, hogy ez egy hasznos tevékenység, és közel sem céltalan időpocsékolás. Ahol sikerült ezt a szemléletet elfogadtatni a vezetőséggel, ott jóval gördülékenyebb a mindenkori kivitelezés is.

Ugyanakkor a TÉR folyamatainak kézben tartása cégenként eltér: van, ahol kizárólag a HR dolga, máshol viszont ez az egyes osztályok, illetve funkciók feladata, és a humán erőforrás csak külön kérésre vesz részt benne. Ennek függvényében a HR osztályra más-más nehézségek hárulnak.

- Milyen módszert alkalmaznak a leggyakrabban a szervezetek? Mivel mérik a munkatársak teljesítményét?

- Egyes cégek nemzetközi módszereket vettek át, másutt a saját, testre szabott szisztémájuk szerint valósítják meg a teljesítmény-értékelést. Az osztályozó, értékelő skálák egyszerűségük folytán a leggyakrabban használt értékelési eszközök, mindössze felsorolják a teljesítmény kritériumait, s azok 1-5-ig terjedő skálája alapján állapítja meg a munkatárs teljesítményszintjét. Az általunk megkérdezett cégek többsége 5 fokú skálán értékeli a munkatársakat, helyenként azonban tudatosan alakítottak ki 7 vagy 9 fokú skálát, hogy a kitöltők ne az iskolai osztályzatokra asszociáljanak.

A legmagasabb (7, 9) minősítést itt általában az kapja, aki "kinőtte" a pozíciót, amiben dolgozik. De a Dialóg és 360 fokos értékelés is gyakori, bár ez utóbbit általános elégedetlenség övezi. A céget képviselő munkatársak, HR-esek szerint ugyanis nehézkes ez az értékelő módszer, ráadásul nem objektív, mivel a vezetők gyakran maguk jelölik ki azt a személyt, aki értékelni fogja őket. Ez pedig egyértelműen befolyásolhatja az értékelést. Ahol a HR nem elfogadott, komolyan vett funkció, ott előfordulhat a kezdetlegesebb, többnyire csak papír alapú értékelés is.

- Szakemberek szerint az értékelés nem ér semmit, ha ad-hoc módra végezzük, vagy ha az értékelést nem követi következmény, hiszen akkor nem várhatja senki, hogy a folyamat következő fázisát bárki is komolyan vegye. Ugyanakkor az sem célravezető, ha az ügyvezető kétheti bontásban, minden óráról beszámoltatva ad ki értékelő-kartonokat. A legoptimálisabb, ha évente háromszor végzünk értékelést. Egyszer a stratégia kialakításakor, egyszer félidőben, amikor a megvalósulások esélyét lehet áttekinteni, és a periódus végén, amikor magát a folyamat egészét látjuk át. Önök mit tapasztaltak?

- Változó az értékelés gyakorisága. A szellemi dolgozók esetében az évi egy értékelés a minimum, de van, ahol minden lezárt projekt végén is, és/vagy félévente is értékelik a munkát, ami a legalaposabb szisztéma esetén végül akár átlag havi egy értékelésre is kijöhet. Nyilván egy projektzáró értékelés tartalmában különbözik egy év végi "osztályzástól", tehát nem ugyanazokat a kérdéseket futtatják végig minden hónapban. A fizikai dolgozók teljesítményét általában havonta mérik, ugyanis egyszerűbben és objektívebben mérhető a munkájuk.

- A TÉR mely típusa bizonyul a legobjektívebbnek?

- Tapasztalatok szerint a legobjektívebbnek azok a rendszerek bizonyulnak, ahol a különböző funkcionális területek is értékelik egymás munkáját. Hosszú távon valamennyire csökkentheti a szubjektivitást egy elektronikus alapú rendszer, mivel az minden esetben megkönnyíti a kiértékelést és lehetővé teszi az eredmények későbbi felhasználását, például egy következő értékeléssel való összevetést, a fejlődés ellenőrzését, a maradandó hiányosságok feltárását stb. Ahol nincs kapacitás vagy lehetőség a méréseket elektronikus alapokra helyezni, ott megoldás lehet a TÉR kiszervezése.

Hallottunk a kerekasztal-beszélgetésen olyan rendszerről, ahol először a dolgozó értékeli önmagát (elektronikus úton), majd azt felettesének továbbítja, aki szintén értékeli és továbbküldi a következő szintű vezetőnek. A HR minden írásbeli értékelést átnéz. A dolgozó kézhez kapja a teljes értékelést, amit azután szóban megvitatnak. Véleményem szerint ez az összetettségi fok már jó alapja lehet a megfelelő szintű objektivitásnak.

- Szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy csökkenti a belülről fakadó motivációt, ha pénzzel jutalmazzuk a jó teljesítményt. Mégis nagyon gyakran év végi jutalom, bónusz, magasabb fizetésemelés kapcsolódik a kiváló eredményekhez. Hogy is van ez?

- A TÉR akkor tölti be valódi szerepét, ha a karriermenedzsment rendszernek is fontos pillére, és mint ilyen, szinte minden cégnél szorosan összefügg a bónusszal, előléptetéssel, fizetésemeléssel. Azt a munkavállalók is elvárják, hogy a jobb teljesítményt nagyobb bér kövesse, az előléptetéseknek pedig majdhogynem kötelező velejárója a korábbinál magasabb javadalmazás. Cégenként azonban eltérő, hogy milyen mértékben függ például a bónusz a TÉR eredményétől. Találkoztunk ugyanakkor olyan példával is, ahol szakszervezeti indítványra megszűntették az értékelő rendszer, bérezés, illetve juttatások összefüggését. A pénz mindenképpen fontos motivációs tényező, de természetesen nem az egyetlen, és valóban korlátozott lehet a hatása.

- Valóban általános jelenség, hogy a munkavállalók megtorlástól félve nem vállalják a véleményüket a vezetők értékelésekor?

- Igen, mások hivatalos értékelésekor nem szeretünk kritizálni, ha muszáj valamit mondani, és az leginkább negatív lenne, inkább "hazudunk valami szépet". Ez a vezetőkre éppúgy igaz, mint a beosztottakra. Az alkalmazottak azért nem mernek negatív visszajelzést adni főnökükről, mert féltik az állásukat, a vezetők pedig sokszor azért kerülik az őszinte visszajelzést, mert tartanak a fluktuáció emelkedésétől. Ez utóbbi a valamilyen ritka szaktudással rendelkező munkatársak esetén a legkritikusabb, akiket az átlagosnál nehezebb lenne pótolni.

- Milyen problémákról számoltak be a HR-esek?

- A rendszerek bevezetése és az olajozott működés elérése mindig nagy küzdelem. A fent említett jelenség, a vélemények felvállalásának hiánya éppen olyan gondot jelent, mint a túlzott szubjektivitás. Mások értékelése mellett az önértékelés is a legtöbb rendszer részét képezi, amely szintén problémaforrás. Önmagunk értékelése ugyanis - tapasztalatok szerint - legalább akkora ellenállást vált ki, mint másoké. Nagy különbség tapasztalható ezen a téren például az "y" és idősebb generáció között. Az előbbi inkább felül-, az utóbbi alulértékeli önmagát.

Alapvető problémák vannak tehát az egészséges önértékeléssel, sokan a pozitív vonásaik beismerését szégyellni való dicsekvésnek tartják, a negatívumokról pedig még olyannyira sem mernek beszélni. Állásinterjúkon is gyakran megmutatkozik ez a jelenség, amikor a jelölt fejlesztendő vonásaként (tehát negatívumként) például maximalizmusát említi meg, holott ez csak egy pozitívnak gondolt vonás csúf köntösben, ami a válaszadó számára az arany középútnak tűnik, amivel nem fest magáról rossz képet, de azért mégis válaszolt.

Kezelni kell sokszor a kapott eredmények által kiváltott reakciókat is. Például az olyan rendszereknél, ahol az értékelt három alapkategóriába - Nem felelt meg / Megfelelt / Túlteljesített - sorolják be, gyakorta jelent problémát, hogy bár a "Megfelelt" osztályzat igen jónak számít, az értékelt személyből elkeseredést vált ki, mert úgy érzi, hogy minden igyekezete ellenére sem kapta meg a legjobb értékelést.

- Léteznek újdonságok?

- Több nagy cég is beszámolt róla, hogy újított a meglévő TÉR rendszerén, és olyan módszertant vezetett be, ahol nyolc kompetencia és nyolcféle teljesítmény értékelése zajlik önértékelés és felettes értékelése alapján. A végső eredmény egy grafikonon megjelenített érték, ami három sávba eshet: Nem teljesített vagy Fejlesztésre szorul, Teljesített és Túlteljesített. A kapott érték hat kategória közül az egyikbe kerül, ahonnan már szabályok határozzák meg, hogy onnan mi történjen az értékelttel.

Egyre gyakoribb jelenség, hogy nemcsak a teljesítményt (mit) értékelik, hanem a hogyant is (attitűd, munkastílus, szervezeti értékekkel való azonosulás...), amely teljesebb, árnyaltabb képet ad. Érdekes színfolt az az elmélet, amely szerint a napközben végzett munkahelyi szunyókálás a jövő teljesítménynövelő módszere. Amikor erre kitértünk a beszélgetés során, kiderült, hogy helyenként egy-egy vezető már alkalmazza itthon is ezt a módszert. Ilyenkor egy adott időpontban 20 percig senki sem zavarhatja az illetőt.

- Milyen tanulságot vontak le a kerekasztal-beszélgetésen a céget képviselő munkatársak, HR-esek a TÉR-rel kapcsolatban?

- Általános tanulság, hogy egy jó rendszer kitér a kompetenciák értékelése mellett a szükséges tréningek meghatározására, karriertervre, fejlesztési javaslatokra. A helyesen használt eredmények nyomán ugyanis jelentősen növelhető például a dolgozók motiváltsági szintje.

- A TÉR-rel kapcsolatos tréningek nagyon fontosak mind a dolgozók, mind a vezetői réteg számára: általuk elsajátítható, hogy miként fogadjuk a kritikát, hogyan legyen a visszajelzés személyeskedés helyett objektívebb leírás. Ezeken a képzéseken megtanítják, hogy szükséges egy végső konklúzió, ami megoldást ad a felmerült problémákra, és nem hagyja a levegőben lógni a "hiányosságaid vannak ebben meg abban" érzetet. Továbbá, hogy emeljük ki a pozitívumokat is, kövessük nyomon a fejlődést, értékeljük, ha valaki kinőtt egy-egy hibát, legyen eredménye a változásnak.

Mindenkinek meg kell értenie, el kell fogadnia, hogy tanulni szükséges, még a kiváló szakember is tud fejlődni, amelynek alapja a jó önismereten túl a másoktól kapott objektív értékelés, vélemény. A TÉR köré pedig olyan rendszernek kell épülnie, ami továbbképzési lehetőségekkel, rugalmas motivációs rendszerrel, karriertervezéssel eszközöket nyújt a pozitív változások megvalósításához, és értelmes, megvalósítható jövőképet ad az értékelt elé.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk