MBA: karriert ígérő toborzási technikák
Átalakulóban van az MBA piac, a cégek újabbnál újabb módszereket dolgoznak ki a legtehetségesebbek felkutatására, illetve foglalkoztatására: egyesek a már meglévő rotációs programjukat helyezik a középpontba, míg mások saját tehetségmenedzsment programjukkal kombinálják a tehetségvadászatot, és olyan is akad, amelyik rövid távú projektekre osztja be az MBA-sokat, hogy minél sokrétűbb munkatapasztalatra tehessenek szert.
Miközben mindegyik szektor különbözően teljesít az iparági sajátosságok miatt, egy dolog mindegyiket több MBA-s felvételére "kényszeríti": a globalizáció egyre nagyobb térnyerése - mutatott rá Dominique D'Arcy, a március 19-i budapesti szakkiállításon megjelenő Manchester Business School karrier tanácsadója. "A tengerentúlon is működő cégek egyre inkább érzik, hogy diverzifikálniuk kell a munkaerő-állományukat. Ezt bizonyítja az is, hogy minden évben olyan nagyvállalatok jelennek meg Európában, amelyek korábban még nem képviseltették magukat az MBA piacon" - tette hozzá Katty Ooms Suter, a svájci International Institute for Management Development (IMD) karrierintézetének igazgatója.
Toborzási stratégiák
További érdekesség, hogy az MBA piac új belépői nem alkalmazzák a tanácsadók, bankok, gyógyszeripari cégek jól bevált toborzási technikáit, inkább saját módszert dolgoznak ki a legtehetségesebbek felkutatására, illetve foglalkoztatására. "Tapasztalataink szerint ezek az ipari vállalatok háromféleképpen közelítik meg az MBA-hallgatókat Európában. Az egyik módszer az amerikai anyavállalat rotációs programjait helyezi a középpontba, annak ellenére, hogy az idősebb MBA diplomával rendelkezőknek e nélkül is kellő munkatapasztalatot szereztek itt Európában" - magyarázta Katty Ooms Suter. Más cégek inkább a saját tehetségmenedzsment programjukkal kombinálják a tehetségvadászatot: felkínálnak egy nyitott pozíciót az adott MBA-s számára, és ezzel egy időben részéve teszik egy olyan tehetségbázisnak, amelyből szükség esetén bármikor igénybe tudják venni szakmai tudásukat. A harmadik megoldás még ennél is továbbmegy: egyszerűen rövid távú projektekre osztják be az MBA-sokat, hogy minél több és sokrétűbb tapasztalatra tehessenek szert. Ez utóbbi megközelítést általában azok a cégek alkalmazzák, amelyek a belső utánpótlás módszerében hisznek, és az újonnan jövő magas beosztásúaknak szinte esélyt sem adnak a beilleszkedésre. Amennyiben viszont a fix munkakör helyett rövid távú projektekben kapnak lehetőséget a tehetségek, szép lassan elfogadtathatják magukat a zárt közösséggel. Mivel ezek a szervezetek alapvetően koherens belső csoportokat hoznak létre - folytatta Katty Ooms Suter -, a "külsős MBA-asok" évekkel később már olyan kapcsolati tőkével rendelkezhetnek a vállalaton belül, amelyre akkor is számíthatnak, amikor feljebb lépnek a ranglétrán. Ezt a modellt követte például a Du Pont és a GE is - sorolta a szakember.
A munkáltatói törekvések mellett egyébként az iskolák is mindent megtesznek azért, hogy a lehető legjobb "emberanyaggal" szolgálhassanak a cégeknek - tette hozzá Carol Rue, a Warwick Business School személy- és karrierfejlesztési igazgatója, egyben rámutatva, iskolája miért célozta meg Magyarországot a QS MBA Tour névre hallgató szakkiállítás során.
Tanácsadói diadal
Az MBA-sok tanácsadói szegmensben való előretörése nem véletlen. Egyrészt a technológiai fejlődés, illetve a kiszervezések tömeges megjelenése komoly MBA szaktudást igényel a vállalati tanácsadók részéről - nem véletlen, hogy az MBA-sok mellett tette le a voksát a Siemens Management Consulting, az IBM, vagy éppen a Dell Computers, amelyik még a nevéből is elhagyta a Computers szót, hogy ezzel is nagyobb hangsúlyt helyezhessen üzleti tanácsadói divíziójára. Másrészt - a QS Top MBA 2008-as toborzási és fizetési jelentése szerint - a többi vezető vállalat is agresszív toborzásba kezdett, különösen az olyan komoly stratégiával rendelkező cégek, mint a McKinsey, a BCG, az Accenture, a Bain, a Booz Allen vagy a Roland Berger. Harmadrészt pedig a szolgáltatóipari, a gyártó, valamint kiszervezést végző cégek is mind magasan képzett munkaerőre szorulnak, hiszen sokukat megtizedelte a dot-com lufi kipukkanása.
David Williams
A QS World MBA Tour budapesti szakkiállítását március 19-én rendezik meg a Corinthia Grand Hotel Royalban. Az ingyenes belépés előzetes regisztrációt igényel a www.topmba.com oldalon.
Top 10 toborzó cég szektoronkénti bontásban:
Tanácsadói szektor
Accenture, A.T. Kearney, Bain & Co, BCG, Booz Allen Hamilton, Deloitte Consulting, Ernst & Young Business Consultancy, IBM Consulting, McKinsey & Co, ZS Associates.
Pénzügyi szolgáltatók
Bank of America, Barclays, Citibank, Deutsche Bank, KPMG, Goldman Sachs, JP Morgan, Merrill Lynch, Morgan Stanley, OCBC Bank.
Technológiai iparág
Amazon, Avaya Communications, BT, Dell, Google, IBM, Intel, Microsoft, SAP, Vodafone.
Ipar
BP, Eastman Chemical, Exxon Mobil, General Electric, General Motors, Hilti, Ingersoll Rand, Johnson & Johnson, Procter & Gamble, Whirlpool
Gyógyszeripar
Astra Zeneca, Cigna Healthcare, Cytyc Corporation, Eli Lilly, Genentech, Glaxo Smithkline, Johnson & Johnson, Novartis, Pfizer, Schering Plough.
Forrás: QS Top MBA 2008-as toborzási és fizetési jelentés
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A nyári hónapokban a munkaerőpiac ritmusa lelassul, különösen az irodai, szellemi munkakörökben. A szabadságolások miatt elérhetetlenné váló... Teljes cikk
Aki állást keres, annak a fizetés a legfontosabb szempont. A munkahelyen azonban a legtöbben a barátságos légkört, a közelséget és a stabilitást... Teljes cikk
Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk
- Ezek a legnagyobb kihívások a hazai vállalkozások számára 2 hete
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 2 hete
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 2 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 3 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 4 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 4 hete
- Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron? 1 hónapja
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 1 hónapja
- Az UNIQA csatlakozik a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének (MBTSZ) felsőfokú képzési programjához 1 hónapja
- Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert! 2 hónapja
- Ennyit számít a jelöltélmény a cég leendő dolgozóinak 2 hónapja