kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Miért van szükség szervezeti ombudsra?

A szervezeti ombuds biztonságos hidat teremt a vezetőség és a munkavállalók, a problémák és a lehetőségek, a szervezet által kitalált elmélet és a gyakorlatban zajló folyamatok között. Az Amerikai Bar Egyesület (ABA) Vitarendezési részlege javaslatára október 11-ét „Ombuds nap”-nak nevezték ki, hogy a régóta működő, sikeres és eredményes szervezeti ombuds programot népszerűsítsék.

A mai értelmezésben az ombudsman alapvetően az, aki önállóan segíti az egyéneket és a csoportokat a konfliktusok vagy aggályok megoldásában egy szervezeten belül, emellett segít a szervezetnek a változtatásokkal felmerülő aggályokat rendezni és a problémák ismétlődését megakadályozni.
Az ombuds a svéd eredetű ombudsman szó rövidített változata, amelynek jelentése képviselő egy olyan személy, aki hivatalos csatorna alternatívájaként kínál konfliktuskezelési erősforrást. Az első ombuds intézkedés 200 éve elsősorban azért jött létre, hogy segítse megszüntetni az állampolgárok és az állam közötti egyensúlyhiányt.

Különböző típusú, különböző szerepekkel, funkcionális felelősséggel és gyakorlati normákkal rendelkező ombudsmanok léteznek, többek között: szervezeti ombudsmanok, klasszikus ombudsmanok és ügyvédi ombudsmanok.

A klasszikus ombudsman hazánkban a klasszikus ombudsman ismert magyar nevén országgyűlési biztos, olyan saját hivatallal rendelkező̋, a parlament által megválasztott köztisztviselő̋, aki tevékenységében más állami szervektől független, és csak az őt megválasztó országgyűlésnek tartozik felelősséggel. Az ombudsman feladata valamennyi állami szervnél az igazságszolgáltatás, a panasz alapján vizsgálat indítása a jogsértőnek talált szerv értesítése és a panaszos jogainak képviselete. Az ombudsman nem hozhat kötelező intézkedéseket, nem alkalmazhat jogi szankciókat. Megkaphatja és kivizsgálhatja a kormány adminisztratív aktusaival kapcsolatos panaszokat és aggályokat, valamint informális módon is kezelheti a kérdéseket.

A szervezeti ombudsman. A szervezet által kijelölt minden osztálytól független és semleges személy, akinek elsődleges funkciója a szervezeten belüli aggályok, problémák felszínre hozása a szervezeti folyamatok átvizsgálása teljes titoktartás és informális keretek között. Szervezeti ombudsmanok a köz-, a magán- és a non-profit szektorban is megtalálhatóak. Az Egyesült Államokban a legtöbb egyetemen és nagy multi vállalatoknál (Lenovo, Mars, Coca-Cola, Shell, Pfizer, SAP, OMV, World Bank) és az ENSZ különböző egységeiben (UNHCR, WHO, UN funds, WFP, ILO, WIPO), is található ombuds iroda. Hazánkban egyre több nyitottság és kezdeményezés figyelhető meg e téren.

A szervezeti ombudsman formális, bírósági folyamatban nem vesz részt, nyilvánosan nem foglal állást, nem képviseli egyik felet sem semmilyen vitában, és semmilyen személyes információt nem hoz nyilvánosságra.

A Nemzetközi Ombudman Szövetség (International Ombuds Association IOA) szerint a szervezeti ombudsman "megkönnyíti a szervezet tagjai által megfogalmazott aggodalmak tisztességes és méltányos megoldását".

A szervezeti ombuds szervezeti egységtől független és pártatlan személyként teljes titoktartásban segíti átbeszélni egy kötetlen (informális) folyamat keretein belül a felmerülő problémákat és feltárni a lehetséges opciókat. Ellentétben a klasszikus ombudsszal a szervezeti ombuds nem hivatalos formában a formális folyamatok kiegészítéseként nyújt támogatást.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Miért van szükség szervezeti ombudsra?
2. oldal - Miért jó a szervezeti ombuds? Miért van szükség a szervezeti ombudsra?
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk

A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk