Munkavégzés és motiváció
Érdemes feltennünk a kérdést, hogy a puszta megélhetésen kívül mi az, ami motivál bennünket munkavégzésünk során? Ha sikerül megtalálnunk a belső ösztönzést, akkor örömtelibb és hatékonyabb lesz a munkavégzésünk.
Mindenki szeretné a napjait olyan tevékenységgel tölteni, amit örömmel végez, érdekli, sikerélményt nyújt neki, előhozza rejtett képességeit, kreativitását. De sokaknak nem adatik meg az a lehetőség, hogy munkája egyben kedvenc tevékenysége is legyen. Egyéb motiváció híján a legtöbb ember számára a munkájáért kapott fizetés az egyetlen ösztönző faktor. Ez kevésbé számít pozitív hajtóerőnek, hiszen mögötte az egzisztenciális biztonság elvesztésétől való félelem áll, és nem az, hogy megvalósítsa vágyait, terveit, ötleteit.
A motiváció érték a cég számára is
A munkáltatónak is érdeke, hogy a munkavállalói motiváltak legyenek, hiszen a belső indíttatásból végzett tevékenység kevésbé kimerítő és jóval eredményesebb, hatékonyabb.
Az elégedett, a munkahelyéhez kötődő, elkötelezett dolgozó teljesítménye nő, nem akar elvándorolni, az ilyen cégeknél a fluktuáció csökken, kevesebb időt és energiát kell fordítani az új munkaerők képzésére.
A motivált munkatárs úgy érzi, hogy a fejlődése, karrierje összekapcsolódik a cég közös érdekeivel, az egyéni sikere egyben a közös sikert is előmozdítja. Ez fordítva is így van: a cég eredményei a munkatársak pályafutására is kedvezően hatnak. Ezért a megfelelően motivált munkatársak lelkesebbek, igyekeznek a legjobb formájukat nyújtani, kreativitásukkal, ötleteikkel is előállnak a közös feladatok teljesítése érdekében, így javul a teljesítmény és a minőség is.
Mit tehet a munkáltató a motiváció növeléséért?
A munkáltató növelheti alkalmazottai motivációját, ha segíti az önmegvalósításukat, fejlődésüket, biztosítja számukra a fejlődés lehetőségét, teret ad az önálló problémamegoldásra, döntéshozatalra. Fontos, hogy ismerje el, értékelje a jó teljesítményüket, honorálja nemcsak elismerő szavakkal, hanem előbbre jutási lehetőséggel, prémiummal is.
Fokozza a dolgozók komfortérzését, a munkahelyhez, az ottani közösséghez való kötődését, így ösztönző hatású, ha jó együttműködés alakul ki a csapat tagjai, illetve a vezetők és a beosztottak között. Fontos motivációt jelenthet, ha a munkatársak biztonságban érzik magukat az adott munkahelyen - méltányos, a teljesítmény arányában növekvő fizetéssel, juttatásokkal, előbbre jutási lehetőség nyitásával. A jó közérzethez hozzájárul a munkáltató szociális érzékenysége is: ha empátiával kezeli a felmerülő családi problémákat, lehetőség szerint igyekszik enyhíteni azokat, például a gyermeket nevelőknek munkaidő-kedvezmény, home office lehetőség, esetleg gyermekintézmény biztosításával. A lojalitást, motivációt növelheti az is, hogyha a dolgozó érzi, hogy az egészsége, cégen kívüli élete is fontos a munkáltatója számára, például szűrővizsgálatokat, egészséges, rendszeres étkezési lehetőséget, edzés- és egyéb szabadidős tevékenységeket szerveznek a számára.
Öt tanács, hogyan növelheti a munkavállaló a motivációját
• Tegye tudatosabbá, tervezettebbé a munkáját, tűzzön ki célokat, és következetesen igyekezzék végrehajtani azokat!
• Állítson össze reggelenként listát a tennivalóiról - ez összeszedettebbé teszi és minden „pipa” sikerélményt jelent majd. Rangsorolja a feladatokat nehézségük és fontosságuk szerint, és lehetőleg kezdje a nehezebbel.
• Értékelje önmagát, fejlessze önbizalmát, például úgy, hogy új dolgokat tanul meg, kipróbálja magát új helyzetekben is.
• Ápolja munkahelyi kapcsolatait, ismerje meg a munkatársait - ha sikerül egy együttműködő jó csapatot kialakítani, mindnyájuk komfortérzete, motivációja nőni fog.
• Törődjön tudatosan többet magával, egészségével, szerezzen magának örömöt új élményekkel, jó társasággal, kellemes szabadidős tevékenységekkel.
A cikk a 20 éves Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk
A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk
Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk