kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Nem tudnak visszajelzést adni a vezetők

A rossz munkahelyi légkörért általában a nem megfelelő konfliktuskezelési technikák a felelősek - mondja Szerémi Péter. A HR Portal kommunikációs szakértője szerint sok vezető azt várja, hogy a dolgozó maga jöjjön rá a hibáira, vagy legtöbbször ösztönösen cselekszik, vagyis azt csinálja, ami szerinte működik.

- Mit tapasztal, mi manapság a legnagyobb baj a munkahelyeken?

- Gyakran nem akkor kezeljük a konfliktusainkat, amikor azok keletkeznek, hanem vagy csak jóval később vagy soha. Ez rossz légkört teremt a munkahelyeken. Gyakran panaszkodnak arról a munkavállalók, hogy bizonytalannak érzik a helyzetüket, nem tudják, hányadán is állnak. Ennek az is lehet az oka, hogy a vezetők egy jelentős része azt szeretné, ha a beosztottja magától jönne rá a hibáira, és nem kellene neki ezeket a szájába rágni. Ezért viszonylag ritkán ad konkrét visszajelzéseket, inkább csak célozgat. Majd egy idő után váratlanul - mint egy párkapcsolatban - elszakad nála a cérna, és azt mondja: "elég volt, én ezt nem tűröm tovább!" A munkavállaló meg csak néz nagy szemekkel, hiszen ő eddig nem is tudta, hogy baj van. A többiek is csak azt látják, hogy valakit előzmények, figyelmeztetés nélkül megbüntettek, netán elbocsátottak, és még kevésbé érzik magukat biztonságban. Ezzel a teljesítményük, a hatékonyságuk is csökken.

- Sokan pont az ellenkezőjéről panaszkodnak, a folyton kritizáló, mindenbe beleszóló főnökről, aki soha nem dicsér.

- Valóban, gyakori ez a viselkedésminta is. Miért? Kevés alkalom kínálkozik egy vezető számára arra, hogy elsajátítsa a különböző konfliktuskezelési technikákat, beleértve a negatív és pozitív visszajelzés adását. A vezetők legtöbbször ösztönösen cselekszenek, vagyis azt csinálják, ami szerintük működik. Például azért, mert a családjukban is ezt látták. A papa soha nem dicsért, szigorú volt, "embert faragott" a gyerekéből. Most ő is ugyanígy viselkedik a beosztottjával, hiszen gyakran nem is tudja, hogy léteznek más módszerek is.

A "korbács" módszer ráadásul működhet is mondjuk a katonságnál vagy olyan munkahelyeken, ahol feltétlen engedelmességet és kevés kreativitást követel meg a feladat. De egészen biztosan kudarcra van ítélve ez a módszer ott, ahol szükség van kreativitásra és önálló gondolkodásra is.

- Mi a megoldás?

- Hasznos például, ha szervezett kereteket alakítanak ki a visszajelzések adására. Ez nagyon fontos. Mondjuk havonta egyszer leülnek egy fél órára, ahol mindkét fél elmondhatja a véleményét. Hangsúlyozom, mindkét fél.

- Hiába vannak szervezett keretek, ha nem megfelelő módon történik a visszajelzés adása.

- Ez így van. A konfliktuskezelési készségek fejlesztésének az egyik hatékony eszköze a tréning. Még jobb, ha színész közreműködésével gyakorolhatnak a résztvevők, mert így tapasztalati élményt is szerezhetnek. Könyvből ezt nem lehet megtanulni, pontosan azért, mert régi viselkedésmintákat kell felülírni, erre pedig a tapasztalati élmény megszerzése a leghatékonyabb. Mindkét félnek van mit tanulnia. Egyrészt megtanulni fogadni a visszajelzést, és nem megsértődni, hanem kivenni belőle mindazt, ami előre mutató. Ehhez tud segítséget nyújtani a visszajelzést adó, ha megfelelően fogalmaz, és elkerül bizonyos csapdahelyzeteket.

- Tudna konkrét tippeket adni azoknak, akik magukra ismertek a cikk alapján, de nem áll módukban egy konfliktuskezelési tréningen részt venni?

- Mindenképpen érdemes visszajelzést adni akkor is, ha ez eddig nem volt valahol szokás. Fontos, hogy a megfelelő időben (tehát nem a legzsúfoltabb napon), megfelelő hangnemben (nem támadva és minősítve a partnert), csak az adott témára koncentrálva mondjuk el a véleményünket. Ha bánt bennünket valami, akkor az ezzel kapcsolatos saját érzéseinket hangsúlyozzuk (ezt hívják "én-kommunikációnak"). Az a fontos, hogy a partner érezze, a jobbítás szándéka vezérel bennünket.

Kommunikációval kapcsolatos kérdéseiket itt tehetik fel Szerémi Péternek: www.hrportal.hu
Szerémi Péter honlapja: emotional-dynamics.hu
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart

Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatása egyebek közt arra keresett választ, hogy a hazai fehérgalléros dolgozók napi... Teljes cikk

Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk