kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Negatív reakciók kezelése teljesítményértékeléskor

Legtöbbször a vezetők képtelenek megfejteni, hogyan fognak reagálni egyes dolgozók a teljesítményértékeléskor. Fontos, hogy egyértelmű legyen a visszajelzés, és az is,hogy ösztönző hatású legyen. A munkavállalók sokszor számonkérésnek érzik a teljesítményértékelést, ami stresszforrás lehet. A leggyakoribb lehetséges válaszreakciók ismeretében talán könnyebben fel tudunk készülni egy ilyen beszélgetésre: akár visszajelzők, akár visszajelzést fogadók vagyunk.

A tagadó

Ő az, aki rögtön a teljesítményértékelés hitelességében kételkedik, beleköt mindenbe, de semmiképp nem gondol arra, hogy bármi az ő hibája lenne. Ez egyáltalán nem az ő problémája és úgy gondolja, semmi köze hozzá. A többiek hibája a sikertelenség.

Ez egyébként teljesen természetes reakció, először könnyebb azt megnézni, hogy kívül milyen hibák vannak. A kritikus észrevételek a többiekkel és a folyamatokkal egyébként igazak szoktak lenni, de azért az is igaz, hogy maga az értékelt is tud még fejlődni, új viselkedésmintákat kipróbálni.


A közömbös



Az effajta reakciónál a dolgozó úgy reagál, mintha valami nemkívánatos személlyel konzultálna éppen. Szeretne ebbe a beszélgetésbe nem belevonódni. Egyből észrevehető érdektelensége a téma iránt. Nem ismeri fel a helyzet/értékelés fontosságát, igen gyakran az értékelő személy kompetenciáit is megkérdőjelezi. Nehéz hozzá „kulcsot” találni, sokféle dologgal/motivációs faktorral érdemes próbálkozni abban a reményben, hogy az egyikkel célba érünk.


Az önbizalomhiányos



Ez a reakció olyan alkalmazottra jellemző, aki attól retteg, hogy mindig sikertelen a munkájában, nincsenek képességei, vagy egyszerűen csak nem mer kockázatot vállalni. Általában meghunyászkodik és sajnáltatja magát. Hasonlít „Füles”-re a Micimackóból. Azért nehéz vele dolgozni, mert a hibákat felnagyítja és a pozitív visszajelzést elengedi a füle mellett, nem merít belőle erőt. Sikerre akkor számíthatunk, ha rendszeresen és következetesen dolgozunk annyira kitartóan, mint ahogy azt egy fejlesztő pedagógus vagy egy terapeuta teszi a munkájában.


A dühös



Ő tipikusan az a beosztott, aki egyből begurul, természete iszonyúan lobbanékony és könnyen dobálódzik meggondolatlan szavakkal. Szeret érzelmileg zsarolni, viszont a saját érzelmeit nem tudja kordában tartani. Ha nem kezd rögtön kiabálni és/vagy veszekedni, minden pontosan leolvasható az arckifejezéséről. Itt az jelentheti a megoldást, ha a negatív érzelmeket sikerül pozitív érzelmekbe átfordítani. Ez biztos, hogy hosszú beszélgetés lesz.


A felelősségkerülő



Az ilyen személyiség jellemzője, hogy rögtön másokra mutogat, másra tolja a felelősséget. Szerinte ő mindent tökéletesen végez, az ő munkájában nem lehet hiba. Hosszútávon az ilyen helyzetekben azt kéne elérnünk, hogy az egyéni munka sikerén túl felkeltsük a vágyat a csoport munkájának sikere iránt.

A korrekt, tényeket tartalmazó visszajelzések a jó munkavégzés alapkövei. Érdemes megtanulni mindenkinek a hatékony visszajelzés csínját-bínját. A visszajelzést adónak nem szabad elfelejtenie, hogy a negatív reakciók nem feltétlenül neki szólnak, hanem annak a helyzetnek, hogy egy hibáról beszélgetünk. A negatív érzések a nehéz helyzetek velejárói, a pszichológiai immunrendszer részei, jó tudni róluk és még jobb, ha energiájukat át tudjuk fordítani pozitív, alkotó energiákká. Nem véletlenül helyezünk olyan nagy hangsúlyt a képzéseinken a visszajelzés/értékelés megtanulására.

Kiss Julianna
az SHL ügyvezető igazgatója

  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk