kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Negatív reakciók kezelése teljesítményértékeléskor

Legtöbbször a vezetők képtelenek megfejteni, hogyan fognak reagálni egyes dolgozók a teljesítményértékeléskor. Fontos, hogy egyértelmű legyen a visszajelzés, és az is,hogy ösztönző hatású legyen. A munkavállalók sokszor számonkérésnek érzik a teljesítményértékelést, ami stresszforrás lehet. A leggyakoribb lehetséges válaszreakciók ismeretében talán könnyebben fel tudunk készülni egy ilyen beszélgetésre: akár visszajelzők, akár visszajelzést fogadók vagyunk.

A tagadó

Ő az, aki rögtön a teljesítményértékelés hitelességében kételkedik, beleköt mindenbe, de semmiképp nem gondol arra, hogy bármi az ő hibája lenne. Ez egyáltalán nem az ő problémája és úgy gondolja, semmi köze hozzá. A többiek hibája a sikertelenség.

Ez egyébként teljesen természetes reakció, először könnyebb azt megnézni, hogy kívül milyen hibák vannak. A kritikus észrevételek a többiekkel és a folyamatokkal egyébként igazak szoktak lenni, de azért az is igaz, hogy maga az értékelt is tud még fejlődni, új viselkedésmintákat kipróbálni.


A közömbös



Az effajta reakciónál a dolgozó úgy reagál, mintha valami nemkívánatos személlyel konzultálna éppen. Szeretne ebbe a beszélgetésbe nem belevonódni. Egyből észrevehető érdektelensége a téma iránt. Nem ismeri fel a helyzet/értékelés fontosságát, igen gyakran az értékelő személy kompetenciáit is megkérdőjelezi. Nehéz hozzá „kulcsot” találni, sokféle dologgal/motivációs faktorral érdemes próbálkozni abban a reményben, hogy az egyikkel célba érünk.


Az önbizalomhiányos



Ez a reakció olyan alkalmazottra jellemző, aki attól retteg, hogy mindig sikertelen a munkájában, nincsenek képességei, vagy egyszerűen csak nem mer kockázatot vállalni. Általában meghunyászkodik és sajnáltatja magát. Hasonlít „Füles”-re a Micimackóból. Azért nehéz vele dolgozni, mert a hibákat felnagyítja és a pozitív visszajelzést elengedi a füle mellett, nem merít belőle erőt. Sikerre akkor számíthatunk, ha rendszeresen és következetesen dolgozunk annyira kitartóan, mint ahogy azt egy fejlesztő pedagógus vagy egy terapeuta teszi a munkájában.


A dühös



Ő tipikusan az a beosztott, aki egyből begurul, természete iszonyúan lobbanékony és könnyen dobálódzik meggondolatlan szavakkal. Szeret érzelmileg zsarolni, viszont a saját érzelmeit nem tudja kordában tartani. Ha nem kezd rögtön kiabálni és/vagy veszekedni, minden pontosan leolvasható az arckifejezéséről. Itt az jelentheti a megoldást, ha a negatív érzelmeket sikerül pozitív érzelmekbe átfordítani. Ez biztos, hogy hosszú beszélgetés lesz.


A felelősségkerülő



Az ilyen személyiség jellemzője, hogy rögtön másokra mutogat, másra tolja a felelősséget. Szerinte ő mindent tökéletesen végez, az ő munkájában nem lehet hiba. Hosszútávon az ilyen helyzetekben azt kéne elérnünk, hogy az egyéni munka sikerén túl felkeltsük a vágyat a csoport munkájának sikere iránt.

A korrekt, tényeket tartalmazó visszajelzések a jó munkavégzés alapkövei. Érdemes megtanulni mindenkinek a hatékony visszajelzés csínját-bínját. A visszajelzést adónak nem szabad elfelejtenie, hogy a negatív reakciók nem feltétlenül neki szólnak, hanem annak a helyzetnek, hogy egy hibáról beszélgetünk. A negatív érzések a nehéz helyzetek velejárói, a pszichológiai immunrendszer részei, jó tudni róluk és még jobb, ha energiájukat át tudjuk fordítani pozitív, alkotó energiákká. Nem véletlenül helyezünk olyan nagy hangsúlyt a képzéseinken a visszajelzés/értékelés megtanulására.

Kiss Julianna
az SHL ügyvezető igazgatója

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak

A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk

Sokkoló számok: nagyot esett a dolgozói és a vezetői elköteleződés

A munkahelyeket érintő szeizmikus változásokat emleget a Gallup CEO-ja, a cég éves globális munkavállalói felmérésének bevezetőjében. Mint... Teljes cikk

Idén is díjazták a 40 év feletti női szakembereket

2025. március 13-án harmadik alkalommal adták át az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH)... Teljes cikk