Szolgáltató központoknak képeznek munkaerőt
A hazai szolgáltató központokat nem érinti a válság, épp ellenkezőleg, a külföldi nagyvállalatok most még nagyobb kedvvel telepítik támogató szolgáltatásaikat az alacsonyabb bérszínvonalú országokba. Az ügyfélkezelés terén azonban hiányosak a magyarok ismeretei, ezért a Szolgáltatástudományi és Módszertani Központ Alapítvány egy egységes, ugyanakkor gyakorlatorientált szolgáltatóipari képzést dolgozott ki.
Gyengén teljesítenek a pályakezdők
A GKI 650 vállalatot, illetve fejvadász céget megkörnyékező felmérése szerint főként a nyelvtudásuk, illetve a problémamegoldó képességük gyenge a pályakezdőknek, ami nem is meglepő, hiszen mind az elméleti, mind a gyakorlati szakmai felkészültség terén közepes értéket értek el a fiatalok - mondta Molnár Katalin, az SZTMK ügyvezetője. Hozzátette: ezért az iskolarendszerű képzések kárhoztathatók, amelyek inkább az elméletre szorítkoznak az életben is hasznosítható gyakorlati tudás helyett. A szolgáltatóipari alapképzés ezt hivatott megoldani azzal, hogy vállalati példák, illetve esettanulmányok révén különböző készségfejlesztő elemeket is beépít a képzésbe (például nemzetközi kapcsolattartás, asszertív, illetve interkulturális kommunikáció, prezentációs ismeretek, stressz-, konfliktus- és panaszkezelés stb.). A tananyag továbbá - a cég vezetőinek bevonásával - áttekintést nyújt a szolgáltató vállalatok szervezeti felépítéséről, a különböző egységek funkcióiról, miközben bemutatja a mindennapi operatív munkavégzéséhez kapcsolódó támogató területeket is. "Fontos megjegyezni, hogy a képzés egyben pályaorientációt is ad: amikor egy frissen végzett egyetemista bekerül egy céghez, sokszor nem tudja, mi vár rá. A gyakorlati képzéssel viszont időben eldöntheti, hogy egyáltalán neki való-e az adott munka, vagy sem" - fűzte hozzá Molnár Katalin.
Mint látható, a képzést indítók reményei szerint ezzel csökken a szolgáltató központok (Shared Service Center - SSC) magas fluktuációja, sőt egy ilyen lehetőség láttán talán már az érettségizettek is fantáziát látnak ebben a munkában. A magyar fiatalok ugyanis hiába teszik le a nyelvvizsgát érettségi előtt, a főiskolai, egyetemi évek alatt elfelejtik a nyelvet, s versenyképes diploma ide vagy oda, aktív nyelvtudás nélkül elvesznek a munkaerőpiacon. Ilyenkor azonban - pont emiatt - már a szolgáltató központokba sem tudják felvenni őket. "A fiataloknál egyszerűen hiányzik a személyes életúttervezés, csak rendületlenül tanulnak tovább, mintha kizárólag azzal lehetne boldogulni az életben" - mutatott rá Nagy Andrea, a CEMEX képzési és fejlesztési specialistája. Pedig egy SSC-ben hasonló fizetésre lehet szert tenni, mintha egy egyetemi diplomával helyezkedne el az ember, így gyakorlatilag 5 évet elvesztegetnek a fiatalok - tette hozzá Kriza András. Arra az újságírói kérdésre, miszerint ezért cserébe milyen előmeneteli lehetőséget kínál egy szolgáltató központ, az AVIS HR vezetője azt válaszolta: épp elég baj, hogy manapság mindenki rögtön a ranglétra csúcsára akar jutni, hiszen szüleink idejében még megszokott volt, hogy 5 évig inasokként, illetve alinasokként szolgálták a mestert. Most azonban a vállalatok kényszerűségből rá is játszanak erre az igényre, holott a fiataloknak még nincs meg az az élettapasztalatuk, bölcsességük, ami a hatékony vezetéshez kell. "Karrierépítés terén óriási a társadalmi a nyomás, miközben egyáltalán nem kell mindenkinek vezetővé válnia, s itt az ideje, hogy ezt egyre jobban hangsúlyozzuk" - egészítette ki Dél Eszter, a Randstad senior tanácsadója.
Vidéki munkahelyteremtésben is segít a képzés
A kerekasztal-beszélgetésen megjelent többi szolgáltató központ képviselői is üdvözölték a szolgáltatóipari alapképzést - különösen, mivel őket gyakorlatilag nem érinti a válság. "A nehéz gazdasági helyzetben éppenhogy optimalizálnak a cégek, azaz az olcsóbb munkaerőt kínáló országokba telepítik a fő profiljukat támogató szolgáltatásaikat" - magyarázta Barabás Emőke, az ITD Hungary vezető tanácsadója. Magyarországnak van némi versenyhátránya, főként a bérköltség tekintetében, de a befektetők kellően elégedettek a magyar munkaerővel, legalábbis a régió többi országához képest. Félő azonban, hogy ha nem közelítjük a képzéseket a munkaerő-piaci igényekhez, hazánk végleg lemarad a szolgáltató központok létesítéséért folytatott versenyben - mondta Villányi Péter. "Ezért is fontos egy egységes, de a vállalati igényekhez jól illeszkedő szolgáltatóipari képzés, amelyet országosan is kiterjeszthetünk" - tette hozzá Suhajda Attila, a Magyar Outsourcing Szövetség elnöke. Számos nagyvállalat ugyanis az alacsonyabb bérszínvonalú vidéki egyemeti városokban telepedett le, és nem engedheti meg magának, hogy szolgáltató központjának budapesti létesítésével lemondjon erről a versenyelőnyről. Szerencsére ebben a kormány is partner, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium már a támogatásáról is biztosította a képzést indító feleket.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 1 hónapja
- Új informatikai központot nyit a BMW - több ezer munkahely jöhet létre 2 hónapja
- Hol vannak munkaerő-tartalékok Magyarországon? 2 hónapja
- Három cég a milliárdos bevételi sávban - változatlan a sorrend az élen a kiszervezett HR és bérszámfejtési szolgáltatásokkal foglalkozó legnagyobb cégek körében 2 hónapja
- Hogy lehet bevonni még 300 ezer embert a munka világába? 2 hónapja
- Brutálisan visszaesett a nyelvvizsgázók száma 3 hónapja
- "A top 3-ba akarunk kerülni": új vezetők, ambiciózus tervek az IDBC-nél 3 hónapja
- "Ne hagyjuk magunkat" - utolsó soraival a nőknek üzent az államfői tisztjéről lemondó Novák Katalin 3 hónapja
- Kelet-Magyarországon erősít a Prohuman 3 hónapja
- Hol fáj a cégeknek? Szervezetfejlesztési és vezetési trendek 2024-ben 3 hónapja
- Van értelme a nagy beruházásoknak, ha a munkaerő-igény nem biztosítható? 4 hónapja