kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Munkaerő-piaci körkép az Európai Unió tagállamaiban - Hollandia

A hollandok semmit sem bíznak a véletlenre: a munkaerőpiac munkajogi sajátosságait (munkaidő, minimálbér stb.) területenként külön-külön törvényekkel szabályozzák. Emellett szigorúan védik a munkavállalók egészségét, arról nem is beszélve, hogy a munkáltatókat is érdekeltté teszik ebben: ahol ugyanis kevesebb a betegek száma és kevesebben válnak a munkavégzésből kifolyólag munkaképtelenné, ott a cégeket mentesítik a munkaadói társadalombiztosítási költségek alól.

images

images

Hollandiába is, éppúgy, mint más országokba, általában rövid időtartamú tartózkodásra érkeznek a munkavállalók, de az sem kizárt, hogy egy, a szélmalmok országában töltött nyaralás ötletet adjon ahhoz, hogy valaki hosszabb időre érkezzen az országba.

Hollandiában a munkaközvetítő Munkaügyi Központokon kívül privát munkaközvetítő irodák is segítik az elhelyezkedést. A magánirodák általában csak időszakos munkára közvetítenek ki munkavállalókat. A Holland Királyság Nagykövetsége felhívja a figyelmét az idénymunkára érkezőknek, hogy nagy körültekintéssel válasszák ki a munkaközvetítő céget, ugyanis nagyon sok panasz érkezik a munka- és szálláskörülményekre, a bérek kifizetésére. A nagykövetség azt ajánlja, hogy a munkavállalók kizárólag olyan munkaszerződést írjanak csak alá, amelyet megértenek, és amellyel egyet is értenek.

Bejelentési kötelezettség

Három hónapnál hosszabb hollandiai tartózkodás esetén - előzetes időpont-egyeztetést követően - be kell jelentkezni a lakóhely szerinti önkormányzatnál. Ehhez szükséges a tartózkodás időtartamára érvényes útlevél vagy személyigazolvány, lakásvásárlási vagy bérleti szerződés, illetve a lakás tulajdonosának írásos hozzájárulása a lakás használatához, a lakás tulajdonosának útlevél/személyi igazolvány másolata, továbbá 6 hónapnál nem régebbi nemzetközi, többnyelvű születési és - esetenként - házassági anyakönyvi kivonat apostille (hivatalos) pecséttel ellátva. Házassági anyakönyvi kivonat hiányában gyakran kérik a családi állapotról szóló igazolást, melyet szintén hivatalos pecséttel kell ellátni. Magyar nyelvű születési/házassági anyakönyvi kivonatot az apostille pecsét mellett hivatalos fordítással is igazolni kell. A tartózkodási engedélyt általában öt évre adják, kivéve, ha a munkaszerződés kevesebb mint egy évre szól. Ebben az esetben csak az adott időszakra vonatkozik az engedély. A tartózkodási engedély a Holland Királyságban munkavégzésre jogosít, egyéb munkavállalási engedély nem szükséges. Ugyanakkor a holland városok és falvak egyéni szabályozás szerint korlátozhatják a beköltözést. Így egyes önkormányzatoknál a bejelentkezéskor odaköltözési engedélyt (Vestigingsvergunning) kell kérni. Ezekkel az intézkedésekkel, a lehetőségek szűkítésével akarják a városok és falvak megelőzni, hogy meghatározott kategóriájú lakások hiányában legyenek. Már az utazás előtt tanácsos érdeklődni a Lakosságnyilvántartó (Bureau Bevolking en Burgerzaken) vagy Építésügyi Hivatalnál (a Huisvesting nevű részlegen) a kiszemelt lakhelyen érvényes odaköltözési korlátozásokról.

Törvénykezés

A hollandok semmit sem bíznak a véletlenre, a joghézagokra és a félreértésekre. A munkaerőpiac munkajogi sajátosságait területenként külön-külön törvényekkel szabályozzák. Így létezik az, hogy külön törvény rendelkezik a foglalkoztatási viszonyokról, a munkaidő szabályozásáról, a munkavégzés feltételeiről, az üzemi tanácsról, a minimálbérről és a szabadság kifizetéséről, a részmunkaidős foglalkoztatottságról, a nemek munkavégzésben való egyenlőségéről, a munkaszerződés megszüntetéséről, a tömeges elbocsátások bejelentéséről.

Hollandiában többféle szerződéstípus szabályozhatja a munkavállalást, de legjelentősebb náluk is a munkaszerződés. A munkaszerződés létrejöttének három előfeltétele van: megegyezés a munkavégzés idejéről és tartamáról, megegyezés a bérezésről, és ami számunkra talán a legfurcsább lehet: a munkavállaló alárendelése a munkaadó autoritásának. Ezeknek a rendelkezéseknek a túlnyomó része még 1907-ben lépett életbe, így a munkaadói autoritás érthetővé válik. Néhány éve azonban a munkaszerződést a hagyományosabb és egyben rugalmasabb igényekhez próbálják igazítani.

Munkaidő

A tulipánok országában egy átlagos munkahét 38 órás munkaidőt jelent, sőt egyes ágazatokban tovább csökkentik a munkaidőt. Ezzel a megoldással próbálja a királyság az országukat sem elkerülő munkanélküliség problémáját orvosolni. A munkaidő lerövidítésével sikerül azt megvalósítani, hogy több ember között osszák fel a munkát. Így Hollandiában a részmunkaidőben foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, és ma szinte a legmagasabb az Európai Unión belül. A foglalkoztatott nőknek közel 60 százaléka, a férfiaknak pedig 16 százaléka dolgozik részmunkaidőben.

Az 1996-ban életbe lépett munkaidő szabályozásáról szóló törvény az 1919-es munkatörvény döntésein nyugszik, de már kielégíti a munkaadók és munkavállalók rugalmasabb igényeit. Ez a törvény egy kettős normarendszert foglal magába: a megengedett munkaidő, a minimális pihenőidő, az éjszakai műszakok, a vasárnapi munka és a szünetek kötelező normáit adja meg. A törvény továbbá lehetőséget biztosít arra, hogy a kötelező normákon túl a felek rugalmasan egyezzenek meg a bérezésről, a munkaidőről és a pihenőidőről. A munkaidő szabályozásáról szóló törvény tiltja a gyermekmunkát, és külön szabályozza a terhes nők, illetve a 16-17 éves fiatalok munkavégzését.

Bérezés

Érdemes megemlíteni a minimálbérről és a szabadság kifizetéséről szóló törvényt is, amely szintén dualitást mutat rendelkezéseiben. Hollandiában kétféle minimálbér él. Külön szabályozzák a teljes munkaidőben foglalkoztatottak heti minimálbérének normáit, amely általánosságban az egész munkaerőpiacra érvényes. Ezt a normát egy felnőtt, egyedül kereső, kétgyermekes férfi létminimuma alapján határozták meg. Ehhez a normához viszonyítják a 15 és 23 év közötti fiatalok minimálbérét, amely az életév előrehaladtával növekszik.

Az átlagfizetéseket tekintve az egyes gazdasági ágazatok között jelentősek az eltérések. A legmagasabb fizetést a bányászatban, a vegyiparban, a bank- és biztosítási szektorban, az állami közellátó, közlekedési és hírközlési vállalatoknál fizetik. Legalacsonyabbak a bérek a kereskedelemben, a mező- és erdőgazdaságban, a halászatban, a textil- és ruhaiparban, valamint a vendéglátóiparban.

Munkavédelem

A munkavédelem területén egy igen kedvező gyakorlatot sikerült megvalósítani. A holland munkajog szigorúan védi a munkavállalók egészségét és biztonságát. A munkaadók feladata, hogy a munkavállalók a munkavégzés folyamatában a lehető legnagyobb védelmet élvezzék. Az előírások betartását a Munkafelügyelői Hivatal végzi. Ez a szervezet meglehetősen komolyan veszi feladatát, évente közel 100 ezer üzemi ellenőrzést végeznek. A munkavédelemmel kapcsolatos holland gondolkodás azt mondja, hogy ahol kevesebb a betegségek száma és kevesebben válnak a munkavégzésből kifolyólag munkaképtelenné, ott a cégeket mentesítik a munkaadói társadalombiztosítási költségek alól.

A nők és az anyák védelme

A várandós anyákra vonatkozó külön szabályok az anyák védelméről szóló törvényben vannak leírva. A nők nem kötelesek munkaadójukkal közölni, hogy gyermeket várnak. A terhesség alatt és a szülést követő egy évben a kismamákra felmondási védelem érvényes, a munkavégzés során előjogokat élveznek. A gyermek születésekor 16 hét anyasági szabadságot kapnak az édesanyák, amelyből négy hetet a szülést megelőzően kell kivenni. Az anyák erre az időre fizetést nem kapnak, hanem a szakszervezet anyasági támogatást ad. Az anyasági szabadság után az anyáknak és az apáknak lehetőségük van hat hónapig részmunkaidőben dolgozni, de az így kiesett jövedelmet nem pótolják. A kismamákat további szoptatási és munkaidő-kedvezmények illetik meg, melynek időtartamát azonban nem korlátozzák.

Hollandiában a nők és a férfiak egyenlő elbírálását is törvényileg szabályozzák, és hogy ez az elv a gyakorlatban is megvalósuljon, létrehozták az Egyenlő Elbírálás Bizottságát. A holland munka világában a házas és a hajadon között sem tehető különbség.

A munkaviszony megszüntetése

Az elbocsátásokra szintén két jogi rendszer ad iránymutatást. Egy, a ’40-es években született, de még hatályban lévő törvényi szabályozás megtiltja a munkaszerződés egyoldalú felmondását. A munkaszerződést csak a regionális Állami Munkaigazgatási Hivatal vezetőjének jóváhagyásával lehet megszüntetni, amely ellen nem lehetett fellebbezni. Ezt a szabályozást a későbbiekben igyekeztek rugalmassá tenni, így a holland munkajogban is él a felmondási védelem, a felmondási idő jogi intézménye. Továbbá a felek számára biztosított a fellebbezés benyújtása. Az elmúlt évtizedek folyamán az elsőként említett eljárás létjogosultságát folyamatosan támadták, megszüntetését követelték. Ennek eredményeképpen minisztériumi határozat született egy hathatósabb igazgatási eljárás kidolgozására.

Ez a rendszer elsősorban a versenyszférában működik. Az állami szektorban a hivatalnokok, akik egyébként nem elbocsáthatók, végkielégítést kapnak. Ezt a szolgáltatást akkor biztosítja az állam, ha az alkalmazott az intézmény feladatainak elvégzésében már nem tud aktívan részt venni. A hivatalnoknak arra az időre, míg új megbízatást nem kap, végkielégítés jár.

Szakszervezetek, üzemi tanácsok és munkaharc

Hollandiában a kereső lakosság többsége nem tartozik szakszervezethez. A '80-as éveket megelőzően még nagy volt a munkaerőpiac szakszervezeti lefedettsége, de azt követően a munkanélküliségnek köszönhetően a szakszervezeti tagok száma jelentős mértékben csökkent, illetve a növekvő részmunkaidős állásokban munkát vállalók sem emelik a szakszervezetek létszámát. Az utóbbi években ez a csökkenő tendencia megállt.

A holland szakszervezetek elsősorban vallásos, politikai vagy gazdasági szempontok alapján szerveződnek. A legjelentősebb munkavállalói szakszervezetek a szállító- és építőiparban, a fém- és textiliparban, az állami szektorban, illetve a mezőgazdaságban látják el feladataikat. Kötelező tagság csak a nyomdaiparban és az azzal összefonódó gazdasági ágazatokban működik.

Minden 35 főnél több munkavállalót foglalkoztató cégnek a munkavállalók érdekképviseletére üzemi tanácsot kell létrehozniuk. Az üzemi tanács tagjaira felmondási védelem vonatkozik. Az üzemi tanácsnak tanácsadói és döntéshozói funkciója van. A legalább 100 főt foglalkoztató munkáltatónál a tanácsadói funkció nem csak a munkavállalókat közvetlenül érintő kérdésekre vonatkozik, hanem vállalatpolitikai ügyekre is.

A tisztán politikai sztrájkot kivéve a szociálpolitikai sztrájkokat jogszerű eszköznek tekinti a törvény ahhoz, hogy a munkavállalók nyomatékot adjanak követeléseiknek. Fontos alapelv azonban az arányosság megtartása. Az utóbbi években nagyon ritkán voltak sztrájkok, így nagyon kevés munkaidő ment kárba.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni

A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk

Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?

Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk

Temetési segély

Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk