kapubanner for mobile
Szerző: Vámos Éva
Megjelent: 11 éve

HR, mint soha korábban

"Run like never before" -ez volt az idei SAP Forum Hungary 2012 konferencia mottója, amivel arra utaltak, hogy olyan lehetőségeket mutatnak meg, amelyekkel hatékonyabbá lehet tenni a vállalatokat. Idén a fókuszban lévő területek között volt a HR is. Nem véletlenül: számok igazolják, hogy a humán jellegű problémák megoldásában a HR-szoftverek képesek segíteni.

images

images

Hatszáznál is több szakember vett részt idén a SAP immár hagyományos konferenciáján Tihanyban. Az év egyik legjelentősebb üzleti-informatikai eseményén szó volt többek között a felhőtechnológiáról, a mobilitásról, a nagy tömegű adatok kezeléséről és iparágspecifikus megoldásportfóliókról.

Több előadás illetve több szekció programja utal arra, hogy idén a HR is a fontos területek között volt. Az egyik keynote előadó, Végh József kriminálpszichológus, aki terrorelhárító szolgálatnál túsztárgyaló, kiképző és alkalmassági vizsgáló volt, arról beszélt, hogyan lesz emberek egy csoportjából csapat. Kidolgozott egy szervezetfejlesztési tréninget is, amelyet fegyvereseknek és civil cégeknek tart.

A részvevők és az előadók külön szekcióban beszélték meg a felhő alapú HR-megoldások kérdéseit. Az előadók, Turoczi Gábor (SAP), Bellák Zoltán (iMotion International) és Imolay Olivér (iMotion International) segítségével olyan témák jöttek szóba, mint a tehetségmenedzselés új korszaka, illetve a toborzás és képzés a közösségi oldalak korában. Egy másik szekcióban Virasztó Béla (MÁV Zrt.), Kiss László (MVM Kontó Zrt.) és Vancsisin Gábor (SAP) beszélt az informatikailag támogatott humán osztott szolgáltatásokról.


A HR döntéstámogató szerepe



A konferencián áttekintették a munka világában is érzékelhető makrotrendeket. Még jellemezőbbé válik a globalizáció, keresik a tehetségeket, többféle munkaerőtípust kell kezelni, fontossá vált a munkaerő-tervezés, a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás. Ugyanakkor trend a mobil eszközök használata - egyre több az adat, és azokat mindenhol el kell érni. Fontos a szociális hálózat és az együttműködés, és terjednek a felhő alapú megoldások. Mindezek új lehetőségek és kihívások elé állítják a HR-t, amelynek ma már a legfontosabb feladata, hogy támogassa az üzletet.

Abban mindenki egyetért, hogy a munkaerő kezelése kritikus a cég sikeres működése szempontjából. A cégek legértékesebb vagyontárgyai az emberek. Az odafigyelés fontossága számokkal is bizonyítható: az viszonylag közismert, hogy a működési költségek 40-60 százalékát a munkaerő költsége teszi ki. Ennek ellenére mégis van néhány megdöbbentő adat. A Norton&Kaplan kutatása szerint az alkalmazottak 95 százaléka nem ismeri a vállalat céljait és stratégiáját. Az átlagos munkaerő munkaidejének 50 százalékát nem produktív munkára fordítja. A cégek 84 százaléka nem használja ki munkavállalói teljes kapacitását - állítja a Saratoga Institut felmérése.

Számok igazolják, hogy a problémák megoldásában a HR-szoftverek képesek segíteni. A SAP által megvásárolt, elsősorban HR-megoldásokat nyújtó cégnek, a SuccessFactors szoftverének több mint 3500 ügyfele van, ami mintegy 15 millió felhasználót jelent 168 országban. Olyan márkák vannak az ügyfelei között, mint például az Allianz, a Siemens, a Starbucks, a US Department of Homeland Security (Amerikai Belbiztonsági Minisztérium), Denveri Egyetem, Benetton csoport, Hilti.

A SuccessFactor eredményei is nagyon sokatmondóak. Azoknál a cégeknél, amelyek alkalmazták a megoldásait, a rosszul teljesítők aránya 13,8 százalékkal csökkent, 5 százalékkal nőtt a jól teljesítők száma, és 17 százalékkal nőtt azok száma, akik részesültek a megfelelő képzésben. A hatékonyság 5 százalékkal nőtt. "Itt az ideje, hogy megint szeressünk dolgozni" - hívta fel a figyelmet Imolay Olivér. Szerinte kulcskérdés többek között, hogy az emberek a megfelelő dolgokkal foglalkozzanak, a megfelelő ember oldjon meg egy adott feladatot, és a folyamatok a lehető leghatékonyabbak legyenek. Eközben oda kell figyelni arra, hogy a teljes toborzás és a social learning is megváltozik.


A magyar alkalmazások



Virasztó Béla arról beszélt, hogyan alakítottak ki humán osztottműködést és szolgáltatásokat az SAP HCM és a további üzleti modulok használatával. Annak érzékeltetésére, hogy mit jelentett az SAP HR a cég életében, a humánszolgáltatási vezető elmondta: 2005-ben a TB-vel foglalkozó ügyintézők fele számítógépet se látott, ugyanakkor az ötéves Egészségpénztári ellenőrzés gyakorlatilag nem talált hibát az egészségbiztosítási pénzbeni ellátások megállapításában, valamint az ugyancsak ötéves időszaki NAV-ellenőrzés a humán jellegű költségek elszámolását és bevallását rendben lévőnek találta. Jelentős eredmény az is, hogy a személyi jellegű költségek teljesen jól követhetőkké váltak.

Az MVM életében a tavalyi év legnagyobb sikeres HR-projektje volt az SAP humán megoldások bevezetése - mondta Kiss László, az MVM KONTÓ ZRt. igazgatója. Az MVM társaságcsoport humán szakemberei, külső szakértők és könyvvizsgálók évekkel korábban feltárták, hogy problémák voltak az alkalmazott rendszerrel, a bérszámfejtés is jelentős kockázattal működött. 2011-ben elindították a korábbi rendszer cseréjére irányuló projektet. Mint Kiss László kiemelte, nagy hangsúlyt fektettek a tervezésére, így a projektalapító okirat, a részletes terv, tesztelési- és átállási terv elkészítésére.

A részletes és alapos tervezésnek köszönhetően a projekt változáskérelmeinek költségvonzata a projekt költségvetésének 5 százalékát sem érte el. A projekt bonyolultságát jelzi, hogy 21 társaságot érintett, ebből ágazati kollektív szerződés hatálya alá tartozik 12 társaság, saját kollektív szerződéssel rendelkezik 9 társaság és 3 társaság a projekt időszakában alakult. Forró átállítás volt: 60 ezer személy összes törzsadatát kellett áttölteni a korábbi rendszerből. Közel 1,5 millió dolgozói rekord került betöltésre, 5 millió képernyő segítségével, amely néhány százmillió karakter bevitelét jelentette az SAP rendszerbe.

A teljes alkalmazói szoftvercsere mellett a szerverek cseréje is megtörtént. Az első fázis célja volt többek között az egységes HR-rendszer kialakítása, a másodiké pedig a decentralizált időrögzítés és időgazdálkodás megvalósítása, a képzéstervezés, a létszám- és költségtervezés, valamint a humánelemzések támogatásának kialakítása az SAP BW rendszerben.

Vancsisin Gábor, az SAP munkatársa az e-toborzás újdonságairól beszélt. Két olyan trendet emelt ki, amely a számítástechnika világában tűnt fel, de ezt a területet is átírja: a közösségi médiát és a felhasználói élményt. Mint mondja, már több hazai nagyvállalatnál is bevett, jól működő módszer az e-toborzás.


Nő a célpiac



Tavaly sikeres évet zárt az SAP Hungary. Mint Ablonczy Balázs, az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, 2011-ben az SAP árbevétele 15,2 milliárd forint volt, míg 2008-ban 12-13 milliárd forint. Az idei első félév is jól sikerül: minden eddigi közül most érték el a legjobb eredményt. A növekedés mögött a kis- és középvállalati szektorból érkező új megrendelések megugrása áll - inkább a kicsik és a közepes méretűek felső rétege volt aktív.

Ablonczy Balázs szerint ennek az az oka, hogy a Széchenyi-terv keretében elég komoly összegekkel támogatták a kisvállalkozások informatikai beszerzéseit. A megrendelések legnagyobb része azonban még mindig a nagyvállalatoktól jött. Idén csalódást okozott, hogy a kormányzati megrendelések visszaestek. Papíron sok nagy informatikai fejlesztés indult ugyan uniós pénzből, de ezek megálltak. "Ma sok tízmilliárd forint hiányzik az informatikai piacból" - mondta Ablonczy Balázs. A tendenciák egyébként kedvezőek: az SAP célpiaca folyamatosan és gyorsan nő, bár Magyarország követő piac, itt csak 2013-ban és 2014-ben lesznek érezhetőek a komolyabb változások.
  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk

Iskolapadba ültetheti a vezetőket a mesterséges intelligencia forradalma

A generatív mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankvilágot és új lehetőségek sokasága nyílik meg a pénzintézetek és ügyfeleik előtt.... Teljes cikk

Pánik és potenciál: Mit tanultak a dolgozók a mesterséges intelligenciáról 2023-ban?

A mesterséges intelligencia eddig is jelentős hatással volt a munkánkra, és a jövőben is komoly változásokat eredményezhet. Lássuk, milyen... Teljes cikk