10 kicsi indián - avagy egy toborzási rendszer bevezetésének tapasztalatai
Adott egy elektronikai alkatrészeket gyártó nyugat-magyarországi nagyvállalat, amelynek jelentős kékgalléros munkaerőigénye van az ország egy olyan területén, ahonnan a munkavállalók jelentős része a szomszédos Ausztriába jár át dolgozni. Ebben a helyzetben a vállalat nem csak új toborzási megoldásokat indított el, de a korábbinál hatékonyabb toborzási folyamatot is bevezetett. Az új felhő alapú toborzási eszköz a bevezetéséről beszélt az SAP éves siófoki fórumán a cég képviselője Pintér Henrietta, és Lipták Emőke, a BCS Business Consulting Services Kft. senior tanácsadója. Tíz olyan pontot elemeztek, amelyet kritikusnak ítéltek a projekt kezdetén, és beszéltek arról is, mennyiben igazolta az élet a kezdeti félelmeket.
A bevezetési folyamat nem ment minden zökkenő nélkül, de számos tanulságot tudott belőle levonni a cég és a bevezetést támogató BCS is. Ugyan a felhő alapú rendszereknél az adatok megfelelő védelme és biztonságos kezelése magas szinten biztosított, a menedzsmentet erről meg kellett győzni a bevezetést megelőzően. A biztonságos adatkezelésen túl az eszköz megfelel a jövőre élesedő európai adatvédelmi követelményeknek, a GDPR előírásainak is.
A felhő alapú megoldás azt jelenti, hogy nincsen szükség az eszközhöz külön hardware-re, különleges internetes beállításokra. A hagyományos eszközöktől eltérően ezért itt a bevezetés költségstruktúrája is más, az ügyfél előfizetésszerűen, havi díj formájában fizet a rendszer használatáért, a frissítésekért, a tanácsadói támogatásért, míg korábban a költség jelentős része egy összegben, a bevezetéskor jelentkezett. A cégnek komoly fejtörést okozott a fizikai pályázók kezelése, akik a rendszer bevezetését megelőzően leggyakrabban papír alapú jelentkezéseket küldtek. Nem ritka, hogy éppen azért, mert az e-mailes kommunikációs formát nem használják, így nincs saját e-mail címük sem. Hogy a vállalat a rendszer bevezetésével ne veszítsen el egyetlen potenciális munkavállalót sem, mindent megtett azért, hogy a jelentkezők a felhő alapú rendszert akkor is használni tudják, ha nem mozognak otthonosan az internet világában. Gyakori volt, hogy a leendő munkavállalók a portán, papíron adták le önéletrajzukat. A vállalat a helyzet feloldására infopultokat állított be a portán, ahol az ide érkező jelentkezőknek a portaszolgálat technikai támogatást is nyújt a Karrier Központba, azaz az új toborzási rendszerbe történő regisztráláshoz, valamint a jelentkezésük feltöltéséhez.
A bevezetés másik nagy feladata a korábbi pályázói adatbázis migrálása volt az új rendszerbe. Az Karrier Központra „keresztelt” rendszerbe nem emelték be a meglévő pályázói adatbázist, amit a Személyzeti Osztály kezdetben komoly veszteségként élt meg. A korábbi pályázókat több csatornán értesítették a toborzó kollégák arról, hogy amennyiben még érdeklődnek a vállalatnál kínált álláslehetőségek iránt, regisztráljanak az új rendszerbe. Ez lehetőséget teremtett az adatbázis frissítésére is.
A rendszer az SAP HCM rendszerben nyilvántartott törzsadatokkal integráltan működik, keretrendszerét a nemzetközi jó gyakorlatok alapján alakították ki, ez bizonyos értelemben korlátokat jelent, hiszen nem lehet teljes mértékben cégre, egyénre szabni, ugyanakkor a negyedévente megjelenő fejlesztéseknél figyelembe veszik az ügyfelek visszajelzéseit. Így nem olyan egyedi, mint egy saját on premise rendszer, de éppen ezért a folyamatok átláthatóbbak és egyszerűbbek. A beépített tartalmak lehetővé teszik a gördülékenyebb ügyintézést, például a toborzási igények meghatározásában, vagy a kommunikációban az automatikus e-mail értesítőkkel. A keletkezett adatokból folyamatos a riportolási lehetőség, a folyamatok nyomon követhetők és monitorozhatók, a toborzási tevékenység eredményessége transzparens és visszamérhető.
A toborzásban érintett vezetőket is meg kellett győzni a rendszer hatékonyságáról, használhatóságáról, hiszen a toborzási folyamattal kapcsolatos feladataikat a rendszerben kell rögzíteniük. Ugyanakkor hosszabb távon a menedzsernek és a cégnek is jobb, hogy áttekinthetőbbek a feladatok, ki, hol tart egy-egy folyamatban: például kit, mikor interjúztatott, mik voltak a benyomások, milyen ajánlatot adott a HR-es a jelöltnek.
Az ambiciózus ütemtervekkel érdemes vigyázni a vállalat és a tanácsadó cég szerint is, hiszen jelentős beállítási feladat mellett a kapcsolódó tartalmak (munkakör-specifikus követelmények, hirdetések stb.) elkészítése, valamint a rendszer alapos tesztelése is erőforrás-igényes feladat. Ezekre érdemes elég időt szánni annak érdekében, hogy az éles működésben a felhasználók munkája valóban könnyebb legyen. A rendszer alapvetően felhasználóbarát, hiszen a felhasználói felületet applikációszerűen, a lehető legáttekinthetőbben, a könnyen kezelhetőséget szem előtt tartva alakították ki.
A SuccessFactors moduljai egymásra építhetők, így a toborzási modul után, nincs akadálya például a beléptetés (onboarding), illetve a képzési modul bevezetésének sem, ha a cég erre szánja el magát következő lépésként.Az új toborzási rendszer bevezetésétől a hirdetési és a fejvadász költségek csökkenését, és a toborzási folyamat átfutási idejének csökkenését is várja a vállalat. Kiszámolták, hogy figyelembe véve dolgozók betanítási költségeit, ha az eredményesebb, jobb minőségű toborzással csökkenthető a fluktuáció, akkor megérte az átállás a felhő alapú rendszerre, vélekedett a cég képviselője.
Fotó: Pixabay
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mérnökinformatikusi területen jelentősen felértékelődhet azoknak a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres képzettséggel is rendelkeznek. Teljes cikk
A munkatársak megtartása és fejlesztése ma már nem feltétlenül a tréningnapokról szól, hanem sokkal inkább az adatokról. A játékosított... Teljes cikk
Bemutatták NEO-t, a világ első fogyasztói humanoid robotját, amely 2026-tól elérhető az otthonokban. A mindössze 66 kilós, halk és tanulékony robot... Teljes cikk
- A contracting lehet a válasz a munkaerőpiac új kihívásaira? 3 hete
- "Többek vagyunk azáltal, hogy más kultúrákkal is együttműködünk" - a Pannonjob és a Club Tihany megoldása a munkaerőhiányra 3 hete
- Bizalmatlanságot szül az AI a toborzásban 4 hete
- A hardverfejlesztőké lehet a jövő az AI-ban? 1 hónapja
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 1 hónapja
- "Ha meg akarod szólítani az embereket, ne küldj emailt, hívd fel őket!" – James Reed HR-tanácsai az AI korában 1 hónapja
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hónapja
- Inspiráló rendezvényhelyszín a főváros közelében, komplex élményekkel 2 hónapja
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hónapja
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 2 hónapja
- HR Business Partner 2 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja