800 ezres nettó fizetésért is alig lehet találni kamionsofőrt
Az érdekképviselet szerint a gépkocsivezető-hiány miatt a bérigények sosem látott magasságokban vannak, és a munkaerő megbecsülése, a munkakörülmények javítása önmagában már nem elegendő.
Minden korábbinál súlyosabb krízishelyzet állt elő a fuvarozásban, a munkaerőhiány az egekbe szökött, emiatt a bérigények is elszabadultak, a munkakörülmények javítása pedig önmagában nem elegendő sem a dolgozók megtartására, sem az új járművezetők bevonzására - írja a NiT Hungary fuvarozói érdekképviselet. Mint kiemelték, a koronavírus-járvány, a bizonytalan ellátás, a Brexit, a mobilitási csomag, az energiaválság, az elszabaduló üzemanyagárak, az infláció és a forintárfolyam is jelentősen befolyásolja a közúti fuvarozás önköltségét.
A NiT Hungary álláspontja szerint, mivel az üzemanyagárak rekorddráguláson estek át 2021-ben, már havi szinten is eredményezhetnek költségváltozást a fuvardíj mértékében, és ha nincs kellő rugalmasság megbízói részről, akkor ezek nem érvényesíthetők a fuvardíjban. Az üzemanyagárat a kormányzat 2021 végén ugyan maximalizálta, de ez átmeneti állapot, hosszú távra célszerű és érdemes egy indexálási rendszert alkalmazni a folyamatos utánkövetésre.
„Túlkereslet alakult ki a munkaerőpiacon, a gépkocsivezető-hiány miatt a bérigények sosem látott magasságokban vannak. Ebben a krízishelyzetben a munkaerő megbecsülése, a munkakörülmények javítása önmagában már nem elegendő sem munkaerő-megtartásra, sem új munkaerő bevonzására” – mondta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Hozzátette: 800 ezer forint nettó alatt nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Dittel Gábor szerint nettó 800 ezer forint alatt nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Óriási a fluktuáció, a kamionsofőrök pedig a legapróbb probléma miatt is könnyen kilépnek, mert rengeteg a meghirdetett állás. További probléma, hogy kiöregszenek a dolgozók, és nincs elég utánpótlás. A közlemény szerint sok olyan vállalkozás van, ahol 5-10 kamion is áll a telephelyen, mert nincs, aki vezesse őket.
Gondot okoz a szakképzés hiánya is, mert a sofőröknek nem csak vezetniük kell, meg kell tanulniuk a le- és felrakodás műveletét, a helyi közlekedési viszonyokat, az okmánykezelést. Ismerni kell a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó igen bonyolult szabályozást is. A NiT Hungary szerint ha a munkaerő-megtartás és az utánpótlás biztosítása a cél, akkor ebben elvárható az állami szerepvállalás és a képzési rendszer mielőbbi felülvizsgálata, a szakmásítás és a képzésfinanszírozás megoldása.
Az érdekképviselet szerint az ellátási lánc összeomlása fenyeget, éppen ezért felelős munkaadói szakmai érdekképviseletként, a munkavállalói oldalt képviselő Teherfuvarozók Európai Szakszervezetével (TESZ) együttműködésben az árufuvarozó tagsági kör részére egy olyan számítással és módszertannal tud segítséget nyújtani, mely rendszeres időközönként és transzparens módon ad információt a kalkulálható fuvardíjat befolyásoló legfontosabb tényezőkről.
„A közúti fuvarozás személyi költség-indexálásának alapcélja, hogy a fuvartenderek megpályázása, a fuvarmegállapodások megkötése, vagy az ártárgyalások során helyzetbe hozza az érdekeiket a megbízóval szemben érvényesíteni szándékozó fuvarozó vállalkozásokat” – mutatott rá a szervezet ügyvezető főtitkára.
Megjegyezte, az index „tól-ig” határokon belül, de reálisan, és hiteles alapokra támaszkodva mutatja meg az egyik legnagyobb fuvarozói költségelem, az adott évi prognosztizálható személyiköltség-ráfordítás mértékét és százalékos arányát, illetve mindezek számszerűsíthető értékeit. Közölte azt is, a reális indexálás és annak nyilvános közlése a munkavállaló gépjárművezetők érdeke is, hiszen annak érvényesülése a fuvardíjakban a munkáltató versenyképességének, közvetlenül pedig a jövedelemszint emelkedésének és – a külföldi munkaadók elszívó erejének hatását enyhítve – az európai uniós jövedelemszint lekövetésének garanciája. A NiT Hungary által kidolgozott indexálásnál a változók negyedévente kerülnek lekövetésre. Ennek alapja az érdekképviselet tagsági körének a piaci viszonyok ismeretében adott prognózisa, a minimálbér-emelkedésből levezethető növekmény, illetve a munkavállalói oldalt képviselő TESZ tapasztalatai. A változók a későbbiekben olyan további rendszeres adatbázisokkal egészülhetnek ki, mint például a fuvarozói állásbörzék gyűjtött adatai. „Megítélésünk szerint a személyiköltség-indexálás egy példátlan piaci segítségnyújtás egy munkaadói szakmai szervezet részéről a képviselt tagság felé, melynek döntő többsége védtelen, a piaci viszonyok változásainak kitett mikro- és kisvállalkozás” – jelentette ki Dittel Gábor.
fotó: pixabay
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk
A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 1 hónapja
- Új ügyvezető igazgató a Raben Hungary élén 2 hónapja
- Eljött a HR-es varázslók ideje: jön a fekete hattyú? 2 hónapja
- Marik Gyula a Shell Hungary új igazgatósági elnöke 2 hónapja
- Elbocsátották az SAP Hungary ügyvezető igazgatóját, ez volt az indok 3 hónapja
- Free overtime? Natural for Gen X, absurd for Gen Z 3 hónapja
- Hogyan formálható értékké az irodai jelenlét? 4 hónapja
- Amit a gyáralapításról tudni kell 4 hónapja
- Új elnök a Shell Hungary igazgatóságánál 5 hónapja
- Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány 5 hónapja
- Eladta a rájuk bízott raklapokat két kamionsofőr, vesztegetés miatt kell felelniük 6 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?