Megjelent: 1 éve

Az ausztrálok mostantól figyelmen kívül hagyhatják a munkaidőn kívüli e-maileket és hívásokat

Nem büntethetik a dolgozókat, ha munkaidőn kívül nem válaszolnak egy SMS-re vagy nem veszik fel a telefont.

Az ausztrálok mostantól figyelmen kívül hagyhatják a munkaidőn kívüli e-maileket és hívásokat-

Az ausztrál dolgozók mostantól figyelmen kívül hagyhatják azokat a munkahelyi hívásokat és e-maileket, amik a munkaidő lejárta után érkeznek és zavarják meg az otthoni életüket, köszönhetően az új „kikapcsolási jogról” szóló törvénynek, amelynek célja, hogy megfékezze a munkahelyi e-mailek és hívások magánéletbe való behatolását – írja a Reuters.

A hétfőn hatályba lépett új szabály azt jelenti, hogy a legtöbb esetben a munkavállalókat nem lehet büntetni azért, ha munkaidőn kívül nem hajlandóak elolvasni vagy megválaszolni a munkaadójuk által küldött üzeneteket. A törvény támogatói szerint a törvény lehetőséget ad a munkavállalóknak, hogy fellépjenek a magánéletükbe folyamatosan behatoló munkahelyi e-mailek, SMS-ek és hívások ellen, amely tendencia azóta gyorsult fel, hogy a COVID-19 járvány felborította a munkaidő és az szabadidő közötti határt.

A digitális technológia megjelenése előtt nem volt semmilyen beavatkozás, az emberek a műszak végén hazamentek, és nem volt kapcsolat, amíg másnap vissza nem tértek” - mondta John Hopkins, a Swinburne Műszaki Egyetem docense. Az ausztrálok 2023-ban átlagosan 281 órát dolgoztak fizetetlenül túlórában - derül ki az Australia Institute tavalyi felméréséből, amely 130 milliárd ausztrál dollárra (88 milliárd dollár) becsülte a munka pénzbeli értékét.

A változtatásokkal Ausztrália is csatlakozik ahhoz a nagyjából két tucat - főként európai és latin-amerikai - országhoz, amelyek hasonló törvényeket hoztak. Az úttörő Franciaország 2017-ben vezette be a szabályokat, egy évvel később pedig 60 000 euró (66 700 dollár) bírságot szabott ki a Rentokil Initial kártevőirtó cégre, amiért az egyik alkalmazottjától megkövetelte, hogy mindig bekapcsolva legyen a telefonja.

Rachel Abdelnour, aki a reklámszakmában dolgozik, azt mondta, hogy a változtatások segítenének neki a kapcsolatteremtésben egy olyan iparágban, ahol az ügyfelek gyakran eltérő munkaidőben dolgoznak. „Szerintem valójában nagyon fontos, hogy vannak ilyen törvények” - mondta a Reutersnek. „Rengeteg időt töltünk a telefonálással, egész nap az e-mailjeinket nézzük, úgy gondolom, hogy így is nagyon nehéz kikapcsolni.”

A vészhelyzetek és a rendszertelen munkaidőben történő munkavégzés érdekében a szabály továbbra is lehetővé teszi a munkáltatók számára, hogy kapcsolatba lépjenek munkavállalóikkal, akik csak akkor tagadhatják meg a válaszadást, ha ez ésszerű. Annak megállapítása, hogy a visszautasítás ésszerű-e, az ausztrál munkaügyi bíró, a Fair Work Commission (FWC) feladata lesz, amelynek figyelembe kell vennie a munkavállaló szerepét, személyes körülményeit, valamint azt, hogy hogyan és miért történt a kapcsolatfelvétel.

A bizottságnak jogában áll, hogy felszólítást adjon ki, és ennek hiányában a munkavállaló esetében 19 000 A$-ig, a vállalat esetében pedig 94 000 A$-ig terjedő bírságot szabjon ki. Az Australian Industry Group munkáltatói csoport szerint azonban a szabály alkalmazására vonatkozó kétértelműség zavart okoz a főnökök és a munkavállalók számára. A munkahelyek kevésbé lesznek rugalmasak, és ezzel lassítják a gazdaság növekedését - tette hozzá.

A törvények szó szerint és átvitt értelemben is a semmiből jöttek, minimális konzultáció nélkül vezették be őket gyakorlati hatásukról, és kevés időt hagytak a munkaadóknak a felkészülésre” - mondta a csoport csütörtökön.

Michele O'Neil, az Ausztrál Szakszervezetek Tanácsának elnöke szerint a törvénybe épített fenntartás azt jelenti, hogy az nem fogja akadályozni az ésszerű kéréseket. Ehelyett meg fogja akadályozni, hogy a munkavállalók fizessék meg a vezetőség rossz tervezésének árát - mondta. Egy ismeretlen dolgozót idézett, aki éjfélkor fejezte be a műszakot, de négy órával később sms-t kapott, és azt mondták neki, hogy reggel 6 órára vissza kell mennie dolgozni.

 

 

Reuters

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több jel is arra mutat, hogy egyre több a munkahelyi zaklatás

A Google keresési adatai és a felmérések is azt jelzik, hogy egyre többen aggódnak a munkahelyi zaklatás miatt. Teljes cikk

Felmérés: 10 vállalatból 3 tervezi, hogy jövőre AI-jal helyettesíti dolgozóit

A tanulmány szerint az informatika, a pénzügyi szolgáltatások és a könyvelés azok az iparágak, ahol a mesterséges intelligenciával kapcsolatos... Teljes cikk

A dolgozók kétharmada pluszmunkát vállal az ünnepi kiadások miatt

A válaszadók majdnem fele szerint a pluszmunka valószínűleg rontja a teljes munkaidőben végzett állásuk hatékonyságát. Teljes cikk