Az egészséget is veszélyezteti az éjszakai munka
Több tízezer hazai munkavállaló él fordított életet és vállal éjszakai munkát: orvosok, nővérek, vendéglátósok, taxisok, irodai takarítók, gyári munkások, portások, biztonsági őrök körében gyakori az éjszakázás. Ám ez nem veszélytelen, egészségügyi kockázata is van az éjszakai munkának.
Nehézfiúkat is ki kell szolgálnia
Miként élik meg az éjszakai munkát a dolgozók? Nem volt könnyű belerázódnia a fordított életvitelbe és a gyakori kialvatlanságba Mariannak, aki egy budai gyorsétkezdében dolgozik évek óra rendszerint 20 órától hajnali 3 óráig. "Éjszakásként a fáradtságérzethez a legnehezebb hozzászokni. Míg hagyományos, reggel 9 órától délután 5-ig tartó munkaidőben napi 6 óra alvással is bőven kipihentnek éreztem magamat, egy-egy hajtósabb éjszakai műszakot követően még 10 óra alvás után is fáradt vagyok" - mondja kissé fásultan. Az éjjeli műszakra ráadásul a vendégkör változása is nagyon rányomja a bélyegét. Míg napközben zömében diákok, dolgozók és nyugdíjasok ugranak be harapni valamit, késő éjszaka felbukkannak a nehézfiúk, az alvilági figurák. "A viselkedésüket sokszor nagyon nehéz tolerálni, gyakran hangoskodóak, félelemkeltők "- panaszolja, majd hozzáteszi: amint betölti 30. életévét, nem is szeretne többé éjszakásként dolgozni. Szerinte ugyanis egy-két évnél tovább nem lehet maradandó pszichés károsodás nélkül elviselni ezt a fárasztó életstílust.
Extrém hívások telefonos ügyfélszolgálaton
Véleményét egy, az épp kisgyermekeivel otthon lévő édesanya is osztja. Nemrégiben ő is rengeteget dolgozott éjszakai műszakban egy nemzetközi cég telefonos ügyfélszolgálatán. Erős idegzettel felvértezve válaszolt az ügyfelek problémáira este 19 óra és reggel 7 óra között. "Az éjszakai műszakban sokan telefonálgattak be magánéleti problémáik megtárgyalása céljából, telefonbetyárkodásból, szórakozásból vagy puszta unaloműzésből. Emellett szinte minden éjjeli műszakra jutott a fáradtságérzet mellé perverz, aberrált, a telefonosokat szexuális életének részleteivel traktáló ügyfél is. Ami szintén igencsak kimerítő volt" - emlékszik vissza erre az időszakra, amit nem kíván vissza. Azért akadtak pozitívumok is: a kevésbé forgalmas időszakban volt ideje szakdolgozat korrektúrázására. Ráadásul a vállalat minden ilyen műszak után plusz extra szabadnapokkal jutalmazta a dolgozókat.
A taxisok szeretik az éjszaka üres Budapestet
A budapesti taxisok egy része kifejezetten szereti az éjszaki műszakot, nem is vállalna más napszakban munkát. "Nincs nagy forgalom, járhatóbbak az utak és gyorsabb a közlekedés a városban" - mondta egy taxisofőr. Igaz, a középkorú férfi szerint az előny egyben hátrányt is jelenthet. "Ilyenkor többet kell várni az utasokra - gyakran sajnos csak üresjáratban rovom a kilométereket" - fogalmazott.
Takács Gabriella
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az AI korában új luxus lett, ha valódi ember válaszol az ügyfélszolgálaton. Balogh Péter, szoftverfejlesztő, üzletember és angyalbefektető friss... Teljes cikk
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
- A magyarok társadalmilag kötött tevékenységekre fordított ideje naponta - grafikon 2 hete
- Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton 3 hete
- Közel félmilliót is kereshet egy parkolóellenőr – ilyen feltételekkel várják az új dolgozókat 3 hete
- Robotkutyák lépnek be a munka világába – félelmetes, mit tudnak 3 hete
- 8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik 3 hete
- AI a HR-ben: a jövő HR-ese nem adminisztrál, hanem érti az algoritmust 4 hete
- Ahol minden nap életveszély – Öt jól fizető állás, amit nem mindenki vállalna 1 hónapja
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 1 hónapja
- Bádogos 1 hónapja
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 1 hónapja
- Nem az AI veszi majd el a munkahelyedet, hanem az, aki tudja használni 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja