Az ideális iroda
Egy iroda berendezésekor a hatékony munkavégzés szempontjából fontos az esztétikus és praktikus munkahelyi környezet kialakítása. Ehhez az alábbi szempontokat célszerű figyelembe venni:
Az irodában csak annyi és olyan méretű bútor legyen, amennyire és amilyen méretűre szükség van. A nagyméretű, többrészes ülőgarnitúra fölösleges ott, ahol csak ritkán és legfeljebb csak egy-két vendég szokott megfordulni. Ilyen helyen elég két kisméretű fotel és egy dohányzóasztal. Mindenekelőtt azt kell szem előtt tartani, hogy a helyiségben kényelmesen lehessen közlekedni.
Az ügyvitellel összefüggő dolgok tárolására szolgáló irodai bútorok, szekrények vásárlásakor célszerű végig gondolni, hogy melyik bútordarabnak milyen célnak kell megfelelnie. Nem a bútorhoz kell alakítani a munkánkkal összefüggő igényt, hanem igényünk szerint kell a bútorokat beszerezni. Fontos, hogy minden tárgynak legyen állandó helye, és fölösleges, kihasználatlan bútorral ne tegyük zsúfolttá a szobát. A mindennapi munkához nélkülözhetetlen szakkönyvek, lexikonok, dossziék elhelyezésére legcélszerűbb megoldás az íróasztal fölött (vagy a közelében) lévő polc, ahol a használandó tárgyak könnyen hozzáférhetők.
A székkel és az íróasztallal szemben támasztott elsődleges követelmény az, hogy a kényelmi és egészségi szempontoknak megfeleljen.
A szék akkor felel meg az ergonómiai, egészségi követelményeknek,
- ha a széken ülő személy talpa úgy van a talajon, hogy a combja és a lábszára derékszöget alkot,
- ha a szék támlája a lapocka és a derék közötti részt támasztja alá,
- ha a szék ülőfelülete nem túlságosan puha és nem is merev, s ha az ülőlapja elől le van gömbölyítve,
- ha a kárpitja nem műanyag, hanem textil.
Azért fontos a jó ülőhely, mert sem az egészség, sem a munkateljesítmény szempontjából nem mindegy, hogy milyen körülmények között végezzük munkánkat. Kényelmetlen helyzetben hamarabb elfáradunk, veszítünk az aktivitásunkból. Egészségi szempontból nem mindegy, hogy órákon át milyen helyzetben van a lábunk, hogy a szék és az íróasztal magasság miatt hogyan látjuk azokat az írásokat, amelyekkel foglalkoznunk kell.
Az íróasztalok magassága 74-76 cm, írófelületük általában 120-180 x 60-80 cm.
A jó íróasztallal szemben alapvető követelmény, hogy használója kényelmesen tudjon hozzáülni, hogy ne nyomja a lábát se fiók, se asztallap, és fiókjai könnyen kezelhetők legyenek. Emellett a kiegyensúlyozott, eredményes munkának fontos feltétele az is, hogy az íróasztalon rend legyen.
A munkához szükséges egyéb gépek, tárgyak elhelyezésénél alapvető követelmény, hogy használójuk munka közben minél könnyebben tudja őket megközelíteni, hogy közelségük az elvégzendő feladatok gyakoriságának feleljen meg, és fontos szempont a jó térkihasználás is.
A bútorok mellett környezetünket kellemesebbé teszik a növények, a textilek (függönyök, terítők), a képek és az egyéb dísztárgyak. Mindezekkel természetesen csak akkor érjük el a kívánt hatást, ha jól választjuk meg őket, és ha gondozzuk is azokat.
Közérzetünk szempontjából nem közömbös, hogy jó ízléssel berendezett helyiségben tartózkodunk-e nap mint nap, vagy sem, hogy ízlésesek-e vagy sem azok a dísztárgyak, képek, vázák, textilek, amelyek körülvesznek bennünket.
A piszkos függöny, terítő, a gondozatlan növény, a giccses kép, váza stb. nemcsak lehangoló látvány, hanem a velük együtt élő személyekről is rossz bizonyítványt állít ki.
Ne legyen túl sok növény a helyiségben, és amelyek vannak, azok különbözőek, más-másfélék legyenek. A növények mennyisége és a szoba mérete harmonizáljon.
A vágott virágot csak addig tartsuk a vázában, amíg üde.
A textíliák akkor szépek, ha tiszták, frissek. Ellenkező esetben sokat ronthatnak egy helyiség összbenyomásán.
Ami a számítógép és egyéb gépek tisztaságát illeti, a billentyűket használatuk gyakoriságától függően hetente, kéthetente billentyűtisztító folyadékkal le kell tisztítani, a gépek felületét pedig rendszeresen le kell törölni.
Ahhoz, hogy a munkavégzés szempontjából a munkahely kellemes legyen, az is fontos, hogy kellően meg legyen világítva. A rosszul megvilágított helyiségben munka közben hamarabb kifárad a szemünk, lankad a figyelmünk, romlik a koncentrálóképességünk.
Nappal is fontos az asztal jó megvilágítottsága, ezért ha lehet, ablak közelében legyen az asztalunk. Ha villanyfény mellett végezzük munkánkat, akkor olyan asztali lámpát válasszunk, amelyiknek mozgatható az ernyője, irányítható a fénye. Mind a napfény, mind a mesterséges világítás bal felől essen az asztallapra (ha jobb kezesek vagyunk).
Az optimális munkahelyi környezet szempontjából ugyancsak fontos a rendszeres szellőztetés. Csak jól kiszellőztetett helyiségben lehet folyamatosan intenzíven dolgozni, ezért rendszeres, rövid szellőztetéssel kell a levegőcseréről gondoskodni.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Otthonról végezhető munkáról szóló valótlan álláshirdetések miatt vádat emelt az ügyészség egy férfi ellen - tájékoztatta a Somogy Vármegyei... Teljes cikk
Újszerű megoldással állt elő a dolgozó szülők problémájára a horvátországi Szamobor város önkormányzata. Mivel a helyi óvodákban és... Teljes cikk
Az otthonokban gyakran találkozunk a mindent beborító rendetlenséggel – ruhák, sporteszközök, karácsonyi kiegészítők halmazaival. Mindez könnyen... Teljes cikk
- Vezetőváltás a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Irodánál 3 hónapja
- Flexibilis terek: Irodák a hibrid munkavégzés korában 3 hónapja
- Egyre nagyobb az igény a dolgozók részéről a hibrid irodák és az íróasztal-megosztás felé 3 hónapja
- Minden hatodik brit dolgozó a háziállatához igazítja a munkaidejét 3 hónapja
- Nemzetközi munkaerő-bevonás: EoR, az új csodaszer? 3 hónapja
- Külföldi munka: adókon innen, határokon túl 4 hónapja
- Indul a Lakhatási Tőkeprogram: széles a pályázói kör 4 hónapja
- Külföldi munka: hogyan foglalkoztassunk munkavállalókat külföldön? 4 hónapja
- Próbanap, egyszerűsített foglakoztatás, rejtett munkavállalás: adócsapdák, amikbe a munkáltatók beleeshetnek 5 hónapja
- Hogyan zajlik a profi iroda költöztetés? 5 hónapja
- A hatékony munkavégzés titka: a megfelelő irodaszerek kiválasztása 6 hónapja