Az ideális iroda
Egy iroda berendezésekor a hatékony munkavégzés szempontjából fontos az esztétikus és praktikus munkahelyi környezet kialakítása. Ehhez az alábbi szempontokat célszerű figyelembe venni:
Az irodában csak annyi és olyan méretű bútor legyen, amennyire és amilyen méretűre szükség van. A nagyméretű, többrészes ülőgarnitúra fölösleges ott, ahol csak ritkán és legfeljebb csak egy-két vendég szokott megfordulni. Ilyen helyen elég két kisméretű fotel és egy dohányzóasztal. Mindenekelőtt azt kell szem előtt tartani, hogy a helyiségben kényelmesen lehessen közlekedni.
Az ügyvitellel összefüggő dolgok tárolására szolgáló irodai bútorok, szekrények vásárlásakor célszerű végig gondolni, hogy melyik bútordarabnak milyen célnak kell megfelelnie. Nem a bútorhoz kell alakítani a munkánkkal összefüggő igényt, hanem igényünk szerint kell a bútorokat beszerezni. Fontos, hogy minden tárgynak legyen állandó helye, és fölösleges, kihasználatlan bútorral ne tegyük zsúfolttá a szobát. A mindennapi munkához nélkülözhetetlen szakkönyvek, lexikonok, dossziék elhelyezésére legcélszerűbb megoldás az íróasztal fölött (vagy a közelében) lévő polc, ahol a használandó tárgyak könnyen hozzáférhetők.
A székkel és az íróasztallal szemben támasztott elsődleges követelmény az, hogy a kényelmi és egészségi szempontoknak megfeleljen.
A szék akkor felel meg az ergonómiai, egészségi követelményeknek,
- ha a széken ülő személy talpa úgy van a talajon, hogy a combja és a lábszára derékszöget alkot,
- ha a szék támlája a lapocka és a derék közötti részt támasztja alá,
- ha a szék ülőfelülete nem túlságosan puha és nem is merev, s ha az ülőlapja elől le van gömbölyítve,
- ha a kárpitja nem műanyag, hanem textil.
Azért fontos a jó ülőhely, mert sem az egészség, sem a munkateljesítmény szempontjából nem mindegy, hogy milyen körülmények között végezzük munkánkat. Kényelmetlen helyzetben hamarabb elfáradunk, veszítünk az aktivitásunkból. Egészségi szempontból nem mindegy, hogy órákon át milyen helyzetben van a lábunk, hogy a szék és az íróasztal magasság miatt hogyan látjuk azokat az írásokat, amelyekkel foglalkoznunk kell.
Az íróasztalok magassága 74-76 cm, írófelületük általában 120-180 x 60-80 cm.
A jó íróasztallal szemben alapvető követelmény, hogy használója kényelmesen tudjon hozzáülni, hogy ne nyomja a lábát se fiók, se asztallap, és fiókjai könnyen kezelhetők legyenek. Emellett a kiegyensúlyozott, eredményes munkának fontos feltétele az is, hogy az íróasztalon rend legyen.
A munkához szükséges egyéb gépek, tárgyak elhelyezésénél alapvető követelmény, hogy használójuk munka közben minél könnyebben tudja őket megközelíteni, hogy közelségük az elvégzendő feladatok gyakoriságának feleljen meg, és fontos szempont a jó térkihasználás is.
A bútorok mellett környezetünket kellemesebbé teszik a növények, a textilek (függönyök, terítők), a képek és az egyéb dísztárgyak. Mindezekkel természetesen csak akkor érjük el a kívánt hatást, ha jól választjuk meg őket, és ha gondozzuk is azokat.
Közérzetünk szempontjából nem közömbös, hogy jó ízléssel berendezett helyiségben tartózkodunk-e nap mint nap, vagy sem, hogy ízlésesek-e vagy sem azok a dísztárgyak, képek, vázák, textilek, amelyek körülvesznek bennünket.
A piszkos függöny, terítő, a gondozatlan növény, a giccses kép, váza stb. nemcsak lehangoló látvány, hanem a velük együtt élő személyekről is rossz bizonyítványt állít ki.
Ne legyen túl sok növény a helyiségben, és amelyek vannak, azok különbözőek, más-másfélék legyenek. A növények mennyisége és a szoba mérete harmonizáljon.
A vágott virágot csak addig tartsuk a vázában, amíg üde.
A textíliák akkor szépek, ha tiszták, frissek. Ellenkező esetben sokat ronthatnak egy helyiség összbenyomásán.
Ami a számítógép és egyéb gépek tisztaságát illeti, a billentyűket használatuk gyakoriságától függően hetente, kéthetente billentyűtisztító folyadékkal le kell tisztítani, a gépek felületét pedig rendszeresen le kell törölni.
Ahhoz, hogy a munkavégzés szempontjából a munkahely kellemes legyen, az is fontos, hogy kellően meg legyen világítva. A rosszul megvilágított helyiségben munka közben hamarabb kifárad a szemünk, lankad a figyelmünk, romlik a koncentrálóképességünk.
Nappal is fontos az asztal jó megvilágítottsága, ezért ha lehet, ablak közelében legyen az asztalunk. Ha villanyfény mellett végezzük munkánkat, akkor olyan asztali lámpát válasszunk, amelyiknek mozgatható az ernyője, irányítható a fénye. Mind a napfény, mind a mesterséges világítás bal felől essen az asztallapra (ha jobb kezesek vagyunk).
Az optimális munkahelyi környezet szempontjából ugyancsak fontos a rendszeres szellőztetés. Csak jól kiszellőztetett helyiségben lehet folyamatosan intenzíven dolgozni, ezért rendszeres, rövid szellőztetéssel kell a levegőcseréről gondoskodni.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk
- A flexibilis irodáké a jövő? 2 hónapja
- Hibrid munkavégzés és az irodák új szerepe 3 hónapja
- Az irodától a home office-ig: mi teszi boldoggá a munkavállalókat? 4 hónapja
- Egyre kisebb hely jut majd a dolgozóknak az irodában? 4 hónapja
- Fenntartható iroda: miért érdemes tenni a környezetbarát működésért? 5 hónapja
- Fókuszált munka és együttműködés - így néz ki belülről a Richter magyar központja 6 hónapja
- Fagyigép, masszázs, borhűtő a munkahelyen: hódíthatnak az irodahotelek 6 hónapja
- 3-2-1 szabály az adatbiztonságban - Hogyan csináljuk saját magunk? 6 hónapja
- Önálló jogi technológiai csoport indul a Jalsovszkynál 8 hónapja
- Vezetőváltás a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Irodánál 8 hónapja
- Flexibilis terek: Irodák a hibrid munkavégzés korában 8 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?