Beperelhetik az Austrian Airlinest a kollektív szerződés átalakítása miatt
Jogi lépésekre készül az Austrian Airlines (AUA) üzemi tanácsa a kollektív szerződés átalakítása ellen - számolt be róla az osztrák tömegtájékoztatás hétfőn. A munkavállalói szervezet délelőtti tanácskozása miatt több járat is késéssel indult a schwechati repülőtérről.
A Lufthansa osztrák leányvállalata a múlt héten a pilóták és az utaskísérők tiltakozása ellenére határozott egy, a munkaadó számára akár 25 százalékkal kedvezőbb kollektív szerződésre való átállásról. A földi kiszolgáló személyzettel még korábban meg tudtak állapodni a költségek csökkentéséről. Az évek óta veszteséggel működő AUA a kiadások évi 45 millió eurós csökkenését várja a - július elején hatályossá váló - átalakítástól, ami egy 220 millió eurós szanálási program része. A társaság üzemi szintű vesztesége tavaly 62 millió euró volt.
A menetrendben szereplőnél másfél-két és fél órával később indult a délelőtti járatok közül többek között az athéni, a tel-avivi, a szófiai, a larnakai, a washingtoni és a New York-i. Az AUA kora délután a tervezettnél két órával későbbre jelezte az esti pekingi gép felszállását is.
Az AUA formailag egy kis regionális leányvállalatához, a Tyrolean Airlineshoz helyezné át légi közlekedését, hogy annak olcsóbb kollektív szerződését terjeszthesse ki a teljes légi személyzet foglalkoztatására. Az ügyfelek számára nem változik semmi - hangsúlyozta múlt csütörtökön Jaan Albrecht vezérigazgató. "Az AUA továbbra is AUA marad, a társaság 77 repülőgépből álló flottája továbbra is 130 célállomásra repül" - fogalmaztak a társaság közleményében. Mint írták, a pilóták és utaskísérők fizetése és munkakörülményei szintén nem változnak, a megtakarítást a szolgálati idő után járó fizetésemelés rendszerének átalakításától várja az AUA.
A szakszervezet egy sztrájk lehetőségét sem zárja ki. Az üzemi tanács munkabeszüntetésről nem beszélt, ezzel szemben pereskedést helyezett kilátásba. A dolgozók szerint az átállás nem lehet érvényes, mert a Tyrolean kollektív szerződését még az AUA felügyelőtanácsának múlt heti döntése előtt, mintegy megelőző lépésként egyoldalúan felmondta a szakszervezet. Az üzemi tanács szerint tömegesen hagyhatják el pilóták az AUA-t, de a vállalatvezetők korábbi nyilatkozatai szerint a cég nem tart a felmondásoktól.
Az AUA az elmúlt években többször is megszorításokat hajtott végre, mindeddig a munkavállalók közreműködésével. Miután a vállalat működése nem fordult nyereségesre, a Lufthansa márciusban 140 millió eurós tőkeinjekciót ígért az Austriannak, világossá tette ugyanakkor, hogy a társaságnak újabb takarékossági lépéseket kell véghezvinnie. A német konszern maga is költségcsökkentési tervet készít elő. A dolgozóknak küldött, hét végén ismertté vált levél szerint a légitársaság a veszteséges viszonylatokon a járatok felszámolására, a flottabővítés befagyasztására és a távolsági járatok egy részén az első osztály felszámolására készül. A szanálási program nem hagyja érintetlenül a fizetéseket és a nyugdíjbefizetéseket sem.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk
Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk
Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk
- Csaknem 1300 dolgozó veszíti el munkáját a szomszédunkban 10 hónapja
- Ingatlan adásvételi szerződés jogszerű elkészítése 11 hónapja
- MÁV-csoport: minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést 13 hónapja
- Egynapos munkabeszüntetés miatt törli járatai többségét ez a légitársaság 1 éve
- Felmondás esetén kifizettethetik a munkahely által fizetett képzést? 1 éve
- Emirates: ezt a 7 dolgot tanulják meg a leendő légiutas-kísérők 1 éve
- Aláírták az Operaház új kollektív szerződését - így valósul meg a bérfejlesztés 2 éve
- Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni 2 éve
- Budapesti járatokat is érintett a légiutas-kísérők sztrájkja 2 éve
- Hatályos a kollektív szerződésünk? - Egy probléma, amire kevés figyelem vetül 2 éve
- Budapesten és Pécsett is légiutas-kísérőket toboroz az Emirates 2 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?