kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hónapja

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre inkább rövid távú érdekek határozzák meg a munka világát. A jelenséget részletesen elemezte a Business Insider.

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és főnökök is csak túlélni akarnak-

Az elmúlt hónapban az Egyesült Államok egyik legnagyobb és legrégebbi távközlési vállalata, az AT&T vezérigazgatója, John Stankey meglepően őszinte üzenetet küldött dolgozóinak. A több mint 2500 szavas körlevélben egy mondat különösen nagy visszhangot váltott ki:

Lehet, hogy néhányan úgy kezdték nálunk a pályafutásukat, hogy egy hűségre épülő 'munkaszerződésre' számítottak. Tudatosan eltávolodtunk ettől.

Nem újdonság, hogy a cégek egyre kevésbé lojálisak a dolgozóikkal szemben, de ritka, hogy egy nagyvállalat vezetője ezt ennyire nyíltan, minden kertelés nélkül kimondja.

A hűség válsága

A Business Insider cikke után özönlöttek az olvasói visszajelzések, melyek egybehangzóan azt bizonyították, hogy a lojalitás a munkahelyeken lassan teljesen eltűnik.

Egy nyugdíjas autóipari vezető például így fogalmazott:

A cégek igyekeznek elhitetni az emberekkel, hogy a munkahely egy család, de amint romlanak a mutatók, úgy kivágnak, mintha egy halat dobnának vissza a tengerbe.

Hozzátette: az alkalmazottak sem sokkal jobbak, mert mindenki a következő lépcsőfokot keresi, akár a kollégája rovására is.

A menedzsmentkutatók ezt a jelenséget a pszichológiai szerződés felbomlásával magyarázzák. Ez nem írott szabályokat jelent, hanem a kimondatlan elvárások összességét, amely összetartja a munkáltató és a munkavállaló kapcsolatát. Ha az egyik fél megszegi, a másik is visszavonul – és így elindul egy lefelé tartó spirál.

Ennek következményei ma már mindenhol érzékelhetők:

  • a friss diplomások visszamondják az állásajánlatokat,

  • a dolgozók felmondáskor nem tartják be a kéthetes felmondási időt, mert attól félnek, azonnal kirúgják őket,

  • a HR-osztályok pedig előre lekapcsolják az e-mailt és a belső kommunikációs csatornákat a leépítések előtt, nehogy a munkatársak elbúcsúzhassanak egymástól.

Bizalom és elköteleződés helyett kiábrándultság

Az Egyesült Államokban tavaly a dolgozók mindössze 31%-a érezte magát elkötelezettnek a munkahelyén a Gallup kutatása szerint – ez az elmúlt tíz év legalacsonyabb aránya.

A demoralizált munkavállalók gyengébb teljesítményt nyújtanak, amit a vezetők gyakran kényszerű irodai visszarendelésekkel és elbocsátásokkal próbálnak kezelni. Ez azonban csak tovább rontja a helyzetet.

A vállalatok válaszút előtt állnak: vagy teljesen széthullik a munkahelyi bizalom, vagy újra kell tárgyalni a pszichológiai szerződést, és új alapokra helyezni a lojalitást.

Hogyan veszett el a lojalitás?

A múlt század elején az AT&T az első cégek között volt, amely felismerte: a dolgozókkal való törődés erősítheti a céges kötődést: 1913-tól rokkantsági ellátást, nyugdíjat, vállalati orvosi ellátást kínált, a telefonközpontosoknak pedig pihenőotthonokat is fenntartott.

A következő évtizedekben más nagyvállalatok is átvették a modellt: hosszú távú foglalkoztatás, nyugdíj, előrelépési lehetőségek, stabil munkahelyi közösségek.

Az emberek sokszor évtizedekig ugyanott dolgoztak – és jól is érezték magukat.

Ez a modell az 1980-as évektől omlott össze. A globalizáció és a részvényesi érdekek rövid távú előtérbe kerülése miatt a cégek a dolgozókat „cserélhető erőforrásnak” kezdték tekinteni. A leépítések rutinná váltak, a lojalitás meggyengült.

 

Dolgozói történetek: „Mindig csak elvett tőlünk a cég”

A riportban megszólal Steve, egy több mint 20 évig az AT&T-nél dolgozó veterán is. Bár folyamatosan romlottak a munkakörülmények – nőtt a biztosítási díj, csökkentek a nyugdíjjuttatások –, kitartott. Ám amikor beteg családtagjára hivatkozva nem tudott élni az áthelyezési lehetőséggel, a cég nem volt hajlandó kompromisszumra. 

50-60 órákat dolgoztam hetente, és azt hittem, ha egyszer szükségem lesz rájuk, ők is mellettem állnak, de nem így történt

– mondta Steve, aki végül elhagyta a céget.

Még létezik lojalitás – más formában

Bár a legtöbb beszámoló a kiábrándulásról szólt, akadtak pozitív példák is.

  • Paul, egy szoftvermérnök szerint munkahelyén nincsenek tömeges leépítések, a vezetők kikérik a dolgozók véleményét a nagy döntésekben, és valóban megbecsülik a munkát.

  • Gillian Fitzpatrick Alicea, egy globális ipari automatizálási cég marketingese a pandémia alatt tapasztalta meg főnökei lojalitását: a vezérigazgató előre jelezte a nehézségeket, de megígérte, hogy senkit sem bocsát el. Végül senki nem veszítette el az állását, és a fizetések is változatlanok maradtak.

Új definícióra van szükség

A filozófus Josiah Royce már 1908-ban úgy fogalmazott: a lojalitás nem feltétlenül életre szóló hűség, hanem hűség egy magasabb rendű, közös cél iránt​. Ez lehet rövid távú is, a lényeg, hogy valós legyen.

A modern munkahelyeken a lojalitás új formái jelenhetnek meg:

  • képzési támogatások, amelyek nemcsak a cégen belüli, hanem a későbbi karrierhez is értéket adnak,

  • átlátható kommunikáció még a nehéz hírekről is,

  • közösségépítő programok, amelyek erősítik a munkatársi kapcsolatokat.

A zLinq nevű amerikai cég például a transzparenciára épít: vezetője, Tatiana Finkelsteyn még a leépítések lehetőségét is fél évvel előre közli az érintettekkel, és sok egykori kollégával a távozás után is kapcsolatban marad. Ennek eredményeként a vállalat 94%-os megtartási arányt és kiemelkedő dolgozói elköteleződést ért el.

A jövő kulcsa

A Business Insider elemzése szerint a munkahelyi lojalitás nem feltétlenül a „munka egész életre szól” ígéretéről kell, hogy szóljon. Sokkal inkább az őszinte, kölcsönös megbecsülésről és a fejlődési lehetőségekről.

Az AT&T-ből távozó Steve például új munkahelyén ismét lelkes, mert a vezetők nyíltan beszélnek hibáikról, és megbecsülik a munkatársakat. 

A tapasztalat azt mutatja: a dolgozók többsége szeretne hinni a munkahelyében, és hajlandó a plusz erőfeszítésre. 

Mindez csak akkor működhet, ha a cégek is tesznek érte – hiszen a régi lojalitási szerződést valójában ők maguk törölték el.

Mit jelenthet ma a lojalitás a munkahelyen?

  • Őszinte kommunikáció: a nehéz döntésekről is időben, nyíltan kell tájékoztatni a dolgozókat.
  • Fejlődési lehetőség: a cégeknek nemcsak saját hasznukra, hanem a munkavállalók jövője érdekében is érdemes képzést és támogatást nyújtaniuk.
  • Kölcsönös tisztelet: a munkatársak és a vezetők közötti bizalom alapja az egymás emberként való megbecsülése.
  • Közösségi élmény: a lojalitást erősíti, ha a dolgozók valóban részének érzik magukat egy közös ügynek, nem csupán „erőforrásnak”.

 

Ez Magyarország tíz legjobb munkáltatója a dolgozók szerint

kép: freepik

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk

Felmérés: egyre több álláskeresőt ér diszkrimináció az életkora miatt

Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk