kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Coop, Fornetti, Diego: egyre több franchise-sikerrel büszkélkedhetünk

Coop, Fornetti, Diego és Happy Box - Ha meghalljuk ezeket a neveket, nem biztos, hogy túl sok közös vonást tudnánk felvillantani. Egyetlen jellemző azonban mindegyik felsorolt vállalkozásra igaz; franchise rendszerben működnek, az már csak hab a tortán, hogy kivétel nélkül sikeresen.

A franchise-hálózat a gazdaság egyre több szegmensét fedi le, Magyarországon a hálózatok száma eléri a hatszázat, ám ezek közül csupán mintegy négyszáz működik valóban franchise-ként, ezekhez összesen mintegy 25 ezer átvevő cég kapcsolódik, mutatott rá Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség (MFSZ) főtitkára.

A franchise ugyanis manapság annyira divatos, hogy sokan akkor is használják ezt a kifejezést, ha semmi közük nincsen hozzá.

Sok vállalkozás pedig spontán épített fel ilyen hálózatot, korábban fogalmuk sem volt arról, hogy az általuk régóta alkalmazott üzleti módszert franchise-nak hívják. A legtöbbjükben csak utólag tudatosult, hogy módszerüknek tudományos alapjai is vannak.

Egyre többen kapcsolódnak a hálózathoz

A sikereknél maradva, mindenképpen említést érdemel az immár 11 éves COOP üzletlánc, amely megnyerte a 2007. év franchise hálózata elismerést. A Coop mintegy háromezer üzletet működtet az ország több mint 1650 településén. Az év legjobb francise átvevője címet pedig Kesjár Edit, a High-Care Cosmetics átvevője kapta. Az év legsikeresebb fiatal franchise-átvevője elismerést Juhász Ákos, az Otthon Centrum partnere vehette át.

Igen eredményesen működik a Fornetti pékség hálózata is, amely közel húsz országban van jelen. Horvátországban 1999-ben jelent meg a vállalat, és jelenleg - szezontól függően - 300-400 üzlettel büszkélkedhet.

A Fornetti - amelynek márkaneve horvátul apró, mini pékárut jelent - közel négymillió eurós forgalmat bonyolít évente, hangsúlyozta Galántai Ákos, a Fornetti peciva d.o.o. ügyvezető igazgatója. Kínálatuk megegyezik az ittenivel, azzal a különbséggel, hogy a horvátok jobban kedvelik a sós ízeket, így több sajtos és pizzás pogácsa és sajtkrémes buretti fogy, mint Magyarországon.

Hetente 5-6 üzlettel bővül a CBA, amely jelenleg 22 regionális központból áll. Ezek látják el a franchise rendszerben működő CBA bolthálózatot, amelynek mintegy 3000 tagja van és csaknem 35 ezer embernek ad munkát.

Nehéz megbecsülni az éves árbevételt

További sikertörténetet tudhat magáénak az 1991-ben, olasz-magyar vegyes vállalatként indult Diego. "Az általános cél az volt, hogy autószőnyeget kezdjünk el értékesíteni Magyarországon valamilyen formában. Termékeinket eleinte megpróbáltuk eladni az akkor is működő, szőnyeggel foglalkozó kiskereskedelmi hálózatoknak, így a Bétexnek és a Suláknak, de valamely oknál fogva nem voltak fogékonyak rá. Ezért olyan döntést hoztunk, hogy megpróbálunk közvetlen értékesíteni a fogyasztók felé az akkori telephelyünkön, a kispesti Nyári Pál utcában" - meséli a kezdeteket Pincési Endre, a Diego alapító tulajdonosa.

A sikeren felbuzdulva hamarosan még 5-6 boltot nyitottak, de észre kellett venniük, hogy a távolabb lévő boltokat már nem tudják hatékonyan menedzselni. Erre kínált megoldást a franchise, amely már akkor körvonalazódott az alapítók fejében, amikor még nem is voltak pontos fogalmaik erről a rendszerről.

Szinte lehetetlen meghatározni, hogy a különféle franchise hálózatok mekkora szerepet játszanak a magyar gazdaságban. Az ágazat árbevételi adatait ugyanis rendkívül nehéz meghatározni, hiszen több franchise-átadó működtet nagyszámú saját tulajdonú egységet. Ha ezen láncszemek teljesítményét is a franchise-ágazatéhoz számítjuk, csalóka eredmény jön ki. Az MFSZ becslése szerint a teljes magyar szolgáltatási szektor éves árbevételének 5-6 százalékát franchise vállalkozások hozzák össze.
  • 2024.10.082024.10.08 – 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A helyi felsőoktatás és szakképzés vezetőivel egyeztetett a BYD

A BYD kínai autóipari vállalat szegedi beruházásával több ezer munkahelyet teremt majd, és elsősorban helyi munkaerő alkalmazására törekszik.... Teljes cikk

"Férfi kolléga szexuális jellegű üzenetekkel bombázza a lányt - a HR reakciója: a férfiak ilyenek"

"Thyssenkrupp, ahol megalázzák a női kollégákat. Ti mit tennétek?" címmel jelent meg június 3-án egy thread a Redditen, amelyben egy felhasználó... Teljes cikk

Mától Magyarországon is Ayvens néven működik az ALD Automotive|LeasePlan, a legnagyobb hazai flottakezelő

Ayvens márkanév alatt folytatja tevékenységét hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan. Az új... Teljes cikk