Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 6 éve

Dohánygyártók: átláthatatlan és diszkriminatív a trafikellátók kiválasztása

A BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. dohánytermékek központi kiszállítására tett közös ajánlatának elfogadásával a magyar kormány teljességgel átláthatatlan és diszkriminatív módon két kiváltságos piaci szereplő kiválasztása mellett döntött a pályáztatásból kimaradt nagyvállalatok álláspontja szerint.

A dohánytermékek nagykereskedelmének államosítása szükségtelen beavatkozás a jelenleg működő piaci környezetbe - áll a cégek közös közleményben, amelyet szerdán juttattak el az MTI-nek.

A pályáztatásból kimaradt nagyvállalatok, az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. közleményükben kiemelik: a BAT és a Tabán Trafik részére kiadott koncesszió egy minimális állami koncessziós díj befizetését eredményezi, ami végső soron a magyar adófizetőket károsítja meg. "Csakis egy teljesen nyílt és átlátható nyilvános pályázat tudná meghatározni a koncessziós díj megfelelő piaci árát, és csak ez tenné lehetővé, hogy a magyar adófizetők is részesüljenek a magasabb bevétel előnyeiből" - írták.

Meggyőződésük szerint a döntés sérti Magyarország uniós tagságából eredő kötelezettségeit. A kormány elmulasztotta értesíteni az Európai Bizottságot a dohánytermékek államosítására vonatkozó jogszabály tervezetéről, pedig az EU szabályai ezt egyértelműen előírják.

Úgy vélik, a tervezett rendszer világosan és nyíltan hátrányosan megkülönbözteti a nem magyar tulajdonú vállalatokat, valamint azon európai székhelyű cégek ellen irányul, amelyek nem Magyarországon gyártják termékeiket. Harmadsorban a javasolt tervezet értelmében a magyar kormány jogellenes állami támogatásban részesíti mind a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t, mind pedig a Tabán Trafik Zrt.-t., továbbá a kormány a két céget állandó és tisztességtelen versenyelőnnyel ruházza fel. A központi disztribútor kiválasztásának folyamata figyelmen kívül hagyja a széles körben elfogadott uniós pályáztatási alapelveket, ami nyílt és átlátható pályáztatást ír elő - közölték.

Elfogadhatatlannak nevezik azt a helyzetet, hogy átadják a termékeik értékesítése és disztribúciója feletti kontrollt, megosszák az árképzésükkel, készletállományukkal, az új piaci tevékenységeikkel kapcsolatos versenyjogilag érzékeny információkat, és saját termékeik kiszállítását közvetlenül két versenytársukra bízzák.

Arra kérik ezért a kormányt, hogy vizsgálja felül a döntését és valamennyi dohányipari vállalat bevonásával nyissa újra az eljárást. "Egyéb esetben minden jogi eszközzel élni fogunk annak érdekében, hogy megvédjük saját és munkavállalóink jogait, valamint megőrizzük befektetéseinket Magyarországon" - fogalmaz a közlemény.

British American Tobacco és a Tabán Trafik Zrt. végzi a dohány-kiskereskedelmi ellátási feladatokat november 1-jétől - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt hét csütörtökön.

Lázár János tájékoztatása szerint a nagykereskedelmi tevékenységre 2014. december 24. óta a két cég tett közös ajánlatot. Orbán Viktor miniszterelnök felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a szerződést, 600 millió forint koncessziós díj fejében kösse meg.
A szerződéskötést követően minden dokumentumot - köztük az ajánlattételi anyagot - nyilvánosságra hoz a nemzeti fejlesztési tárca - tette hozzá.

Az Országgyűlés tavaly év végén döntött arról, hogy a trafikok kizárólag állami vagy azzal szerződésben álló dohány-kiskereskedelmi ellátóktól vásárolhatnak dohányterméket az idén szeptembertől.

A miniszter az elfogadott javaslat indoklásában hangsúlyozta, a dohánytermék-nagykereskedők folytathatják tevékenységüket, vagyis a dohánytermékek megrendelésekor javaslatot tehetnek a trafikoknak, de dohányterméket nekik nem adhatnak el, csak a kiskereskedelmi ellátóknak.

A törvény kimondta, hogy amennyiben a dohány-kiskereskedelmi ellátási feladatokat az állam maga látja el, akkor a miniszter erre 100 százalékos állami tulajdonban lévő zártkörűen működő részvénytársaságot alapít, de lehetőséget adott arra is, hogy az állam e feladatot ne maga lássa el, hanem nyilvános koncessziós pályázat útján szerződést kössön.

A törvény ugyanakkor a nyilvános koncessziós pályázat kihagyását is lehetővé teszi, amennyiben a szerződést úgynevezett megbízható dohánykereskedő személlyel vagy az ő többségi tulajdonában álló társasággal kötik. Ide olyan társaságok tartozhatnak, amelyeknek 2005 óta nincs félmillió forintot meghaladó adóhátralékuk, illetve nem indult ellenük legalább ugyanakkora értékben végrehajtási eljárás. További kritérium ezen cégekkel szemben, hogy működésük során egyszer sem kaptak húszmillió forintot meghaladó bírságot, valamint legalább 15 éve folytatják a dohánytermékek nagykereskedelmét.

A dohány-kiskereskedelmi ellátóknak az ország valamennyi nagykereskedőjével szerződést kell kötniük, akik kötelesek mindenkor akkora készletet biztosítani, illetve az ellátónál fenntartani, amely legalább 15 százalékkal meghaladja a forgalmazott dohánytermékek kétheti átlagos kiskereskedelmi értékesítési mennyiségét.

Seszták Miklós a változtatásokat azzal indokolta, hogy a trafikok a nagykereskedők "kereskedelmi kényszerítő eszközei" miatt nem tudnak befolyástól mentesen, a piaci és a fogyasztói érdekeknek megfelelően működni.
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A szakképzett fiataloknak kedvez a vállalkozások munkaerő-támogatásának kiegészítése

A program kibővítésével a 30 év alattiak után így összesen kilenc hónapig kaphatnak támogatást a vállalkozások. Teljes cikk

Ezeken a helyszíneken ellenőriz a NAV a következő hetekben

A koszorúkat és virágokat árusító vállalkozások országszerte számíthatnak az adóellenőrök megjelenésére. Teljes cikk

Minden ötödik magyar munkát váltana

A felmérésben jellemzően a nők, az idősebbek és a diplomások számoltak be róla, hogy jól érzik magukat jelenlegi munkahelyükön. Teljes cikk