kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Emelkedő bérszínvonal - miért fél a helyi ipar az autógyártóktól?

Rövidesen megkezdődik a sorozatgyártás a Mercedes kecskeméti üzemében, ahol már az év végén mintegy kétezren vártak a startra. A cégnél és a győri Audi Hungaria Motor Kft.-nél is csak annyit mondtak a Napi Gazdaság kérdésére, hogy versenyképesek a béreik. A lap utánajárt, mennyire tartanak a helyi cégek attól, hogy a német óriásvállalat révén túlságosan emelkedik a bérszínvonal.

Nagy Zoltán, a második legnagyobb kecskeméti foglalkoztató − a több mint 1500 főt alkalmazó − svájci gyökerű Phoenix Mecano Kft. ügyvezető igazgatója szerint nem kell attól tartani, hogy a Mercedes agyonnyomja a helyi ipart. Az ügyvezető kiemelte, a Mercedes megjelenése több pozitív folyamatot is elindított, ezek között említette, hogy a városba vonzotta a munkaerőt, és a szak-, valamint a felsőoktatási képzésre is kedvező hatással volt. Hasonlóan látja a helyzetet Lepsényi István, a Kecskeméten működő, közúti haszonjárművek fék- és biztonsági rendszereit gyártó és fejlesztő, 750 főt foglalkoztató Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója. Lepsényi szerint rövid távon kismértékű feszültséget keltett a Mercedes megjelenése, hiszen néhány vállalat úgy élte meg, hogy elvitte munkavállalóit. A környéken korlátozott volt a szakmunkások, termelésirányítók száma, de a duális járműipari szakképzésnek és a kecskeméti főiskolán megkezdődött képzésnek köszönhetően nagyobb szakemberkínálat lesz.

A kisebb vállalkozások ettől függetlenül tartanak a német mamuttól. A Kecskeméten is jelen lévő, több autógyártó cégnek műanyag alkatrészeket gyártó Som-Plaszt Kft. tulajdonosa, Palkovics Béla szerint jelentős a Mercedes bérfelhajtó hatása a környező vállalatokra. Jóllehet a német autógyártó cég semmivel sem fizet többet, mint ők, sőt a Som-Plasztiknál magasabbak a bérek, a munkavállalók viszont sokkal biztosabbnak érzik a Mercedes jövőjét, ezért nagy a munkaerő-csábító hatása, és az előbbiek miatt a magyar vállalkozások pozíciója gyengülhet. Borsodi László, a győri ipari parkban működő, szintén több nagy autógyártónak beszállító, egyedi precíziós alkatrészeket gyártó Borsodi Műhely Kft. ügyvezető igazgatója szerint a nagy autógyárak egyértelműen bérnövekedést gerjesztenek. Czechmeister Mónika, az Audi vállalati kommunikációs vezetője például azt mondta, az iparági átlagnál húsz százalékkal magasabbak a bérek.

Borsodi szerint az a munkavállaló, aki a multinál a gyártósoron jól teljesít, az egy egyedi gyártásban egy közepes képességű szakember lesz, ezért a jól képzett munkavállalóknak magasabb bért kell biztosítani. Éppen ezért a Borsodi Műhely idei elsődleges stratégiai szempontja a versenyképes bérek kialakítása.

Napi Gazdaság
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk