Megjelent: 6 éve

Hogy áll a versenyképesség a kelet-közép-európai cégeknél?

A régióban élő külföldiek a bürokráciát, a korrupciót és az ügyfél fókusz hiányát kritizálják. 25 évvel a rendszerváltás után több tényező is akadályozza a Kelet-Közép-Európában működő cégek versenyképességét. Egy most közzétett kutatás szerint a régióban dolgozó külföldiek több fontos területen, elsősorban a bürokrácia csökkentésében, a korrupció felszámolásában, az ügyfél orientáltság fokozásában és a nagyobb vezetői felelősségvállalás területén látják a fejlődés szükségességét. A TARGET Executive Search megbízásából a GfK, valamint a CEU Business School által mintegy 1000 vállalati vezető megkérdezésével végzett kutatás alapján a régióban működő cégek erősségének a vezetők munkához való etikus és elkötelezett hozzáállását, a női munkavállalók attitűdjét, valamint az erős személyes kommunikációs készségeket tekintik. Ahhoz azonban a régió cégeinek még sokat kell tenniük, hogy beváltsák a nem utolsósorban saját maguk által támasztott elvárásokat.

A TARGET Executive Search személyzeti tanácsadó cég a „Versenyképesek-e a cégek vezetői a régióban?” kutatás során mintegy 1000, a régió országaiban dolgozó külföldi vezetőt és helyi partnereiket négy fontos területen kérdezte a munkatapasztalatokról. A hat országban (Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia) zajlott kutatás az általános üzleti klíma, a vezetési stílus, a piachoz való hozzáálás és az átláthatóság, valamint a vezetési kultúrák témáit vizsgálta. Tekintettel arra, hogy a kutatás sok tekintetben folytatása a TARGET által 2009-ben végzett felmérésnek, így az eredmények összehasonlításával fontos változások, trendek megállapítására nyílik lehetőség.

Miközben a megkérdezett külföldiek túlnyomórésze szeret a régióban élni, addig az itteni munkával kapcsolatban már vegyesebbek a benyomások. „Szuper itt élni, de nem mindig leányálom itt dolgozni” – foglalta össze az egyik külföldi vezető. A válaszadók szerint az itt élők általában nyitottak, és a személyes kapcsolatépítés az üzleti élet fontos része. Ez különösen érvényes az ügyfél fókusz esetében, ahol a válaszadók szerint a helyiek gyakran a valóban ügyfél-orientált szemlélet helyett is a személyes kapcsolatteremtést választják. Még az adott vállalaton belül is fontosnak számítanak a személyes viszonyok, ami miatt viszont „az őszinte megbeszéléseket gyakran akadályozza, hogy a megjegyzéseket gyakran személyesnek tekintik.”

„Az erős ügyfél fókusz hiánya az egyik fő akadálya annak, hogy az itt működő cégek még versenyképesebbek legyenek. A helyi vezetők ezt kevésbé tekintik problémának, a külföldiek nagy része viszont ebből a szempontból régimódinak tartja az itteni cégek többségét.” – állítja Klemens Wersonig, a TARGET Executive Search csoport vezérigazgatója. „Ha a bürokrácia csökkentése és a korrupció megszüntetése mellett ezen is változtatni lehetne, akkor a régió cégei új lendületet vehetnének. Újra abba a lendületbe kerülhetnének, amit a rendszerváltás, majd az EU-hoz történő csatlakozás kapcsán elértek, de ami a 2009-es gazdasági válságot követően jobbára leállt.” – mondta Klemens Wersonig.

A bürokrácia és a korrupció forró téma maradt a régióban. A lassú és nem egyszer nehezen átlátható döntéshozatal visszafogja a versenyképességet és a vállalatok hatékony működését. A külföldi menedzserek szerint a „helyi vezetők szeretik a már bevált módon intézni a dolgokat” és „a korrupció bevett dolog”.

„A kutatás fontos megállapításokat tesz a munka etikával és a vállalatok működésével kapcsolatban” – mondta Buzády Zoltán, a Közép-Európai Egyetem üzleti karának docense. „Az érzékelhető fejlődés ellenére még ma is kevés a stratégiai módon gondolkodó helyi vállalatvezető. A felelősségvállalás szintje sem üti meg az ideális mértéket, és számos országban probléma a rendszerszerű megközelítés hiánya. Ami viszont jó, hogy az elmúlt 6 év során a helyi vezetők jobban megbecsülik munkaadójukat, ami persze részben a megnehezült gazdasági helyzettel is összefügg. Tudományos szempontból is fontosak a kutatás megállapításai, ezért is tervezzük, hogy azokat az egyetemen zajló kutatási, oktatási és szakmai tevékenységünkben is felhasználjuk.” – mondta Buzády Zoltán.

2009-hez képest az válaszadók elégedettsége összességében csökkent. A 6 ország rangsorában Románia lényegesen előrébb került, Szlovákia pedig hátrébb sorolódott, a felmérés nyertesének a legmagasabb átlaggal Lengyelország számít. A külföldi menedzserek szerint Bulgáriát a korrupció, Csehországot a külföldi partnerekkel megjelenő nézetkülönbségek, Magyarországot pedig a fogyasztó-orientáltság hiánya veti vissza. Az egyes országok az alábbi táblázatban kiemelt egyedi erősségekkel is rendelkeznek:

Egy fejvadász számára demográfiai szempontból két dolog érdekes” – mondta Klemens Wersonig. „A 35 év alatti fiatal vezetők nyitottak az új ötletekre, jól képzettek és a nyelvismeretük is megfelelő, ugyanakkor hiányzik a tapasztalatuk és a hosszútávú víziójuk. Az idősebbek ugyanakkor túlságosan ragaszkodnak ahhoz, ahogy a dolgokat korábban is végezték, márpedig ez nem egyszer gátja a fejlődésnek. Másodszor, a kutatás fényében egyáltalán nem igazolódik a sokszor emlegetett probléma a női munkavállalók megbecsülésével kapcsolatban. A női vezetők munkához való hozzáállását és a vállalkozások életében betöltött szerepüket pozitív fényben látják a más országból érkezett vezetők. Vagyis, ha vannak is “női” problémák, ezek alapvetően nem azoknál a cégeknél jelentkeznek, amelyekben a kutatást végeztük.” – mondta a TARGET Executive Search csoport vezérigazgatója.
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A pedagógusok negyede nem vett részt az ingyenes vírusteszten

A vártnál kevesebb pedagógus vett részt az ingyenes koronavírus-tesztelésen: az óvodai dolgozók 74 százaléka, a tanárok és tanítók 73 százaléka... Teljes cikk

Adóemelési stopot rendel el a kormány az önkormányzatoknál

A döntés értelmében a helyi és a települési adó mértékét nem lehet megemelni jövőre. Teljes cikk

Koronavírus: sokkal nagyobb veszélyben vannak a szociális területen dolgozó szakemberek

A szociális területen dolgozók közül 24 ezer embert teszteltek koronavírusra, 911-en pozitív mintát produkáltak. Teljes cikk