Így készül 2023-ra a létesítménygazdálkodási szektor
A szakemberek a fenntarthatóságban és az adatalapú megoldásokban látják a lehetőséget a pandémia, az energiaválság és a háború következményeinek orvoslására.
Az energiaválság és a drasztikus áremelések komoly takarékosságra ösztönzik a megrendelő cégeket, miközben épphogy felocsúdtak a Covid-helyzet kihívásaiból. A fő kihívás jövőre az energiaárrobbanás negatív hatásainak ellensúlyozása és a létfontosságú, de a hatékonyságot alapjaiban nem hátráltató megoldások megtalálása lesz. Szolgáltatói oldalról mindemellett a szakképzett munkaerő hiánya és az üzemeltetésben alkalmazott alapanyagok folyamatos árnövekedése okozza a legnagyobb fejtörést.
A létesítménygazdálkodással foglalkozó szakemberek szerint a kihívásokra a válasz a fenntarthatóbb működés, valamint az adatgyűjtés és adatelemzés alapján meghozott energiacsökkentő intézkedések, beruházások lehetnek. Az idei utolsó negyedévi létesítménygazdálkodási hangulatindex elővigyázatosan optimista értéken zárt (51,86). A Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége (LEO FM) a következő évet – a kihívások ellenére is – pozitívan látja és a piac további növekedését várja.
A létesítménygazdálkodási szakemberek „elővigyázatosan optimisták”
A létesítménygazdálkodási szektort is kihívás elé állította az orosz-ukrán háború által is táplált drasztikus energiaáremelések negatív hatása. Az áremelkedések mellett az ellátási gondok (különösen a gázellátás esetében) is komoly fenyegetést jelentenek. Az irodaházakban az energiamegtakarítás lett az egyik elsődleges szempont, az üzemeltetési költségek csökkentése kardinális kérdés. A háború következtében az üzemeltetéshez szükséges eszközök ára is megemelkedett, ráadásul jellemzőek a folyamatos további áremelkedések is. A helyzetet tovább nehezítik a késve teljesítő beszállítók is. Az üzemanyagárak emelkedése a mindennapi ember számára is fejtörést okoz, de lényegesen emeli azoknak a szolgáltatásoknak az árát is, amelyek magas üzemanyagigénnyel rendelkeznek. A munkaerő hiánya és a magas, 20%-ot meghaladó infláció együttesen eredményez erős bérnyomást a létesítménygazdálkodás (facility management, FM) iparágban.
A fentiek ellenére az idei utolsó negyedéves létesítménygazdálkodási hangulatindex enyhe növekedést jósol. Az index a piac hangulatát, a szereplők várakozását méri fel. Az utolsó negyedéves érték (51,86 pont) alapján a piaci szereplők „elővigyázatosan optimisták”, hiszen az 50-es semleges értéket némiképp meghaladja a mért eredmény. A piaci szereplők továbbá a megrendelések eseti vagy teljes megszüntetései miatt a kintlévőség állományának soha nem látott növekedésére számítanak (6,14%-os a növekedési várakozás).
„Jól látható, hogy az üzemeltetési költség szinte minden szegmensében soha nem látott mértékű a növekedés, amely takarékosságra ösztönzi a megrendelőket. Ugyanakkor ez komoly üzleti lehetőség is egyben, hiszen előtérbe hozza az energiahatékonyságot növelő beruházásokat” – összegezte Schmidt József, a Létesítménygazdálkodási és Épületüzemetetési Szolgáltatók Országos Szövetségének (LEO FM) elnöke.
A fenntarthatósági megoldások 2023-ban is kulcsfontosságúak
Az FM szektor szakértői szerint a fenntarthatóság lesz a létesítménygazdálkodás egyik legmeghatározóbb trendje 2023-ban. A környezetvédelmi kérdések – a takarékosság lehetősége miatt is – egyre nagyobb hangsúlyt kapnak, így számottevően több vállalkozás keresi a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetőségeit. Ez azt jelenti, hogy a fenntartható gyakorlatok, például az energiahatékony világítás és a jobb környezetgazdálkodás magasabb prioritási szintre léptek a létesítménygazdálkodásban.
Adatgyűjtés segítheti a pandémia utáni irodai munkavégzést
A saját irodai íróasztalunk mögött 9-től 5-ig töltött munka már a múlté. A pandémia után a hibrid modell vagy a távmunka hódít, amelynek menedzselése a létesítménygazdálkodók számára komoly kihívást jelent. Elvesztegetett időt és csökkent hatékonyságot eredményez, ha a dolgozók nem találnak szabad íróasztalokat vagy megfelelő nagyságú tárgyalókat. Erre megoldást kell találnia a létesítménygazdálkodással foglalkozó vállalatoknak. Ebben segíthet az adatgyűjtés, illetve adatelemzés, hogy az FM szakemberek megismerjék a munkavállalók szokásait, és ez alapján újragondolhassák a helyhasználatot. „Idén ugyan sok munkavállaló visszatért az irodába akár teljes munkaidőben, akár részmunkaidőben, de munkavállalók ezrei továbbra is otthonról dolgoznak. Ennek nyilvánvaló következményei vannak a vállalati ingatlanpiacra nézve is és a méretcsökkentés ma már szinte állandó kérdés a létesítménygazdák számára. A lehető legnagyobb kihívás továbbra is az lesz, hogy megtaláljuk a lehetséges megtakarítások és a munkavégzéshez szükséges elegendő hely megtartása közötti egyensúlyt” – mondta Schmidt József, a LEO FM elnöke.
A technológiai innováció lehet a megoldás a fennmaradáshoz
A következő év létesítménygazdálkodási trendje a Proptech megoldások implementációja és ezen belül az IoT alapú rendszerek (Internet of Things) egyre széleskörűbb alkalmazása lesz. Az adatok gyűjtése, használata és elemzése által nem becslésekkel, hanem pontos számokkal dolgozhatnak a vállalatok, amely nagy segítséget nyújthat az energiafogyasztás optimalizálásában, ezáltal pedig a költségek csökkentésében is. Az elektronikai berendezések és a hőmérséklet távoli szabályozásával például elkerülhető a szélsőséges hőmérsékletingadozás és a felesleges használat. A karbantartások tervezésében és időzítésében is hatékony segítséget nyújthatnak az elemzett adatok.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Bár a fiatalok 57 százaléka rendelkezik valamekkora megtakarítással, 25 százalékuk nem tud rendszeresen félretenni, emellett jelentős az eltérés a... Teljes cikk
A MOMSZ a közösségi médiában kért segítséget a lakosságtól. Teljes cikk
A vállalat nem szakít teljesen a DEI-jel, csak finomhangol. Teljes cikk
- Így szigorítana a kormány a 13. havi nyugdíjon 3 hónapja
- Együttműködési megállapodást kötött a VOSZ a BÁV Faktor Zrt. és a Flexibill Kft. 3 hónapja
- Eltérően látják a béremelések éves mértékét a munkaadók és a szakszervezetek 3 hónapja
- A könyvelőknek befellegzett? Már tudni lehet, mikortól nem lesz rájuk szükség 3 hónapja
- Együttműködési szerződést kötött a Menedzserek Országok Szövetsége és a VOSZ 4 hónapja
- Egységes budapesti diákváros épülne új kollégiumi férőhelyekkel 4 hónapja
- Munkaadók: az átlagbérek jelentősen lassabban nőhetnek, mint a minimálbér 4 hónapja
- VKF: a következő három év átlagában 12 százalékos minimálbér-emelésre van szükség 4 hónapja
- Már nem elég jó munkahellyé válni, ezt meg is kell mutatni 4 hónapja
- Megalakult a Minősített HR Szolgáltatók Szekciója a VOSZ-on belül 4 hónapja
- Nem a fizetés tart a munkahelyen - interjú Csaposs Noémi OHE-elnökkel 5 hónapja