kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

Így készül 2023-ra a létesítménygazdálkodási szektor

A szakemberek a fenntarthatóságban és az adatalapú megoldásokban látják a lehetőséget a pandémia, az energiaválság és a háború következményeinek orvoslására.

Az energiaválság és a drasztikus áremelések komoly takarékosságra ösztönzik a megrendelő cégeket, miközben épphogy felocsúdtak a Covid-helyzet kihívásaiból. A fő kihívás jövőre az energiaárrobbanás negatív hatásainak ellensúlyozása és a létfontosságú, de a hatékonyságot alapjaiban nem hátráltató megoldások megtalálása lesz. Szolgáltatói oldalról mindemellett a szakképzett munkaerő hiánya és az üzemeltetésben alkalmazott alapanyagok folyamatos árnövekedése okozza a legnagyobb fejtörést.

A létesítménygazdálkodással foglalkozó szakemberek szerint a kihívásokra a válasz a fenntarthatóbb működés, valamint az adatgyűjtés és adatelemzés alapján meghozott energiacsökkentő intézkedések, beruházások lehetnek. Az idei utolsó negyedévi létesítménygazdálkodási hangulatindex elővigyázatosan optimista értéken zárt (51,86).  A Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége (LEO FM) a következő évet – a kihívások ellenére is – pozitívan látja és a piac további növekedését várja.

A létesítménygazdálkodási szakemberek „elővigyázatosan optimisták”

A létesítménygazdálkodási szektort is kihívás elé állította az orosz-ukrán háború által is táplált drasztikus energiaáremelések negatív hatása. Az áremelkedések mellett az ellátási gondok (különösen a gázellátás esetében) is komoly fenyegetést jelentenek. Az irodaházakban az energiamegtakarítás lett az egyik elsődleges szempont, az üzemeltetési költségek csökkentése kardinális kérdés.  A háború következtében az üzemeltetéshez szükséges eszközök ára is megemelkedett, ráadásul jellemzőek a folyamatos további áremelkedések is. A helyzetet tovább nehezítik a késve teljesítő beszállítók is. Az üzemanyagárak emelkedése a mindennapi ember számára is fejtörést okoz, de lényegesen emeli azoknak a szolgáltatásoknak az árát is, amelyek magas üzemanyagigénnyel rendelkeznek. A munkaerő hiánya és a magas, 20%-ot meghaladó infláció együttesen eredményez erős bérnyomást a létesítménygazdálkodás (facility management, FM) iparágban.

A fentiek ellenére az idei utolsó negyedéves létesítménygazdálkodási hangulatindex enyhe növekedést jósol. Az index a piac hangulatát, a szereplők várakozását méri fel. Az utolsó negyedéves érték (51,86 pont) alapján a piaci szereplők „elővigyázatosan optimisták”, hiszen az 50-es semleges értéket némiképp meghaladja a mért eredmény. A piaci szereplők továbbá a megrendelések eseti vagy teljes megszüntetései miatt a kintlévőség állományának soha nem látott növekedésére számítanak (6,14%-os a növekedési várakozás).

Jól látható, hogy az üzemeltetési költség szinte minden szegmensében soha nem látott mértékű a növekedés, amely takarékosságra ösztönzi a megrendelőket. Ugyanakkor ez komoly üzleti lehetőség is egyben, hiszen előtérbe hozza az energiahatékonyságot növelő beruházásokat” – összegezte Schmidt József, a Létesítménygazdálkodási és Épületüzemetetési Szolgáltatók Országos Szövetségének (LEO FM) elnöke.

A fenntarthatósági megoldások 2023-ban is kulcsfontosságúak

Az FM szektor szakértői szerint a fenntarthatóság lesz a létesítménygazdálkodás egyik legmeghatározóbb trendje 2023-ban.  A környezetvédelmi kérdések – a takarékosság lehetősége miatt is – egyre nagyobb hangsúlyt kapnak, így számottevően több vállalkozás keresi a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetőségeit. Ez azt jelenti, hogy a fenntartható gyakorlatok, például az energiahatékony világítás és a jobb környezetgazdálkodás magasabb prioritási szintre léptek a létesítménygazdálkodásban.

Adatgyűjtés segítheti a pandémia utáni irodai munkavégzést

A saját irodai íróasztalunk mögött 9-től 5-ig töltött munka már a múlté. A pandémia után a hibrid modell vagy a távmunka hódít, amelynek menedzselése a létesítménygazdálkodók számára komoly kihívást jelent. Elvesztegetett időt és csökkent hatékonyságot eredményez, ha a dolgozók nem találnak szabad íróasztalokat vagy megfelelő nagyságú tárgyalókat. Erre megoldást kell találnia a létesítménygazdálkodással foglalkozó vállalatoknak. Ebben segíthet az adatgyűjtés, illetve adatelemzés, hogy az FM szakemberek megismerjék a munkavállalók szokásait, és ez alapján újragondolhassák a helyhasználatot. „Idén ugyan sok munkavállaló visszatért az irodába akár teljes munkaidőben, akár részmunkaidőben, de munkavállalók ezrei továbbra is otthonról dolgoznak. Ennek nyilvánvaló következményei vannak a vállalati ingatlanpiacra nézve is és a méretcsökkentés ma már szinte állandó kérdés a létesítménygazdák számára. A lehető legnagyobb kihívás továbbra is az lesz, hogy megtaláljuk a lehetséges megtakarítások és a munkavégzéshez szükséges elegendő hely megtartása közötti egyensúlyt” – mondta Schmidt József, a LEO FM elnöke.

A technológiai innováció lehet a megoldás a fennmaradáshoz

A következő év létesítménygazdálkodási trendje a Proptech megoldások implementációja és ezen belül az IoT alapú rendszerek (Internet of Things) egyre széleskörűbb alkalmazása lesz. Az adatok gyűjtése, használata és elemzése által nem becslésekkel, hanem pontos számokkal dolgozhatnak a vállalatok, amely nagy segítséget nyújthat az energiafogyasztás optimalizálásában, ezáltal pedig a költségek csökkentésében is. Az elektronikai berendezések és a hőmérséklet távoli szabályozásával például elkerülhető a szélsőséges hőmérsékletingadozás és a felesleges használat. A karbantartások tervezésében és időzítésében is hatékony segítséget nyújthatnak az elemzett adatok.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ennyivel emelkedett a fizikai átlagórabér 2023 végére

Az idei első negyedévben 2 061 forint volt a fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére– derül ki a Trenkwalder... Teljes cikk

A fiatal munkavállalók harmada szerint munkáltatója nem törődik a fenntarthatósággal

A fiatal dolgozók úgy érzik, hogy munkahelyi moráljukra is kihat, hogy munkaadójuk nem törődik eléggé a fenntarthatósággal. Teljes cikk

Felmérés: ez a hazai vállalkozások legnagyobb problémája

A válaszadók 30-40 százaléka kedvezőtlennek ítéli meg a gazdasági helyzetet. Teljes cikk